Matcha trend si vybírá svou daň: Japonsko nezvládá enormní nárůst spotřeby ve světě

Lenka Leskova
Foto: Asianstyle

Poslední roky zaznamenal celý svět obrovský boom v pití matchy. Kavárny naleznete doslova na každém kroku ve větším městě. Za nárůst popularity mohou i influenceři, kteří zelený prášek propagují při každé příležitosti, dokonce si otevírají vlastní podniky. Právě tento nárůst popularity dostává Japonsko do problému, neboť se v této době potýká s nedostatkem zeleného čaje.

Matcha jako novodobý trend

Určitě jste tomuto trendu propadli i vy a stihli jste už vyzkoušet nejeden matcha drink. Ať už šlo o studenou formu s ledem s jahodovou nebo mango pěnou nebo obyčejný teplý nápoj, kde vám matchu smíchali s rostlinným nebo obyčejným mlékem. Pokud ne to, určitě jste zkusili matcha zmrzlinu, nebo třeba yuzu v kombinaci s matchou, nebo cokoli jiného, ​​čeho je matcha součástí. Variací je mnoho a každý si přijde na své.

Japonsko je symbolem kvalitní matchy, která se ručně sbírá a suší. Matcha má velmi specifickou chuť. A jak poznáte, že je matcha kvalitní? Mírně nasládlá, ale jemně hořká umami chuť, která je silnější než běžný zelený čaj, který si zalijete. Smíšená s mlékem vytváří jedinečnou chuť, kterou milují lidé po celém světě. Nejde jen o nápoje, z matchy se vyrábějí i koláčky, dorty, mochi a lidé už mívají i přestřelené chutě a v Japonsku najdete už i matcha gyozu a jiná jídla a omáčky.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Povězme si něco málo na téma matcha a přidejme recept jako bonus

Matchy není dostatek

Japonsko turisté navštěvují také z důvodu, že chtějí na vlastní oči vidět přípravu tradiční matchy místními lidmi a ochutnat to, co Japonci pijí už staletí. Matcha je vlastně zelená rostlinka pojmenovaná Čajovník čínský. Původně se matcha pila jen při formálních čajových obřadech sado mistrů. Produkce je z historického hlediska na maximu a vývoz pokračuje, ale vzhledem k celosvětové poptávce, která je opravdu obrovská, Japonsko již přestává stíhat. Matchy se pije víc, než jí lze vypěstovat a ručně zpracovat. Netýká se to ale úplně každého druhu matchy, jen některých. Hlavně těch nejkvalitnějších, které se sklízejí na jaře.

S oznámením o nedostatku matchy přišla prvotně jedna z největších a předních japonských společností, která dováží matchu. Na své stránce v říjnu loňského roku zveřejnili, že z důvodu obrovské poptávky po jejich produktech museli limitovat dostupnost. Nebyli to jen oni, kteří začali mít problém, následně se na stolech a výlohách několika známých společností v Japonsku objevilo stejné oznámení.

ČTĚTE TAKÉ: Objevte kouzlo prémiové matchy z Japonska v podniku Matcha Crew: místo, které okouzlí vaše chuťové pohárky svými drinky a dezerty

Japonci nepijí matchu tak často jako my

I přesto, že je matcha nedílnou součástí Japonska, domácí ji nekonzumují v tak enormních množstvích. Jednalo se vždy o velmi specifický produkt používaný jen při speciálních příležitostech a kulturních obřadech. Výroba matchy není tak jednoduchá a její proces je zdlouhavý. Jejím mletím vyprodukuje člověk za hodinu jen 30 až 40 gramů. Navíc je sezónní, takže ji nelze pěstovat a vyrábět po celý rok. Zatímco poslední roky zaznamenávají v Japonsku pokles, svět je na tom přesně naopak, nedokáže s pitím přestat. Japonsko vyrobilo v roce 2023 trojnásobek matchy než v roce 2010.

Zdroj: Autorský text, Seasia, Theguardian, Ooika

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.