Když se řekne Japonsko, skoro každému se vybaví barevný prodejní automat s nápoji, jídlem či jiným zbožím, který se nachází na každém rohu města i venkova. Proč se stal doslova charakteristickým znakem země?
Předpokládá se, že vůbec prvním prodejním automatem na světě byl tvz. „dávkovač svěcené vody“ zobrazený v knize Herona, vědce z Alexandrie ve starověkém Egyptě. Pomocí pákového efektu stroj přijal minci a vydal pevně stanovené množství svěcené vody podle hmotnosti mince. Tvrdí se, že byl umístěn v chrámu v Alexandrii v roce 215 p.n.l. První prodejní automat v Japonsku se objevil až v roce 1890. Jeho vynálezcem byl nábytkář a vědec Tawaraya Koshichi, který si jej nechal patentovat. Šlo o „automatický dávkovač tabáku“. Dřevěný stroj s propracovanou řezbou na rámu sloužil také jako poštovní schránka. Automat byl vyroben použitím mechanismu japonské automatizace zvané karakuri. Zobrazoval ceny a vydával drobné.
I když Japonci měli v oblibě automaty na balené sladkosti již ve 20. letech minulého století, popularita prodejních automatů přišla až v 50. letech minulého století, kdy se do povědomí dostal automat na dávkování šťávy do sklenice za 10 ¥. Úspěchu si všimly japonské společnosti, které podnikaly v této sféře a na trhu se objevil automat s pivem, na základě čehož se jejich počet z původních 240 tisíc v roce 1964 zvýšil do roku 1984 na 5 milionů. V průměru jeden prodejní automat připadá na 50 lidí. Dnes se jejich počet při kombinaci online nakupování a konkurence ze strany obchodů se smíšeným zbožím snížil, přesto po celém Japonsku stále najdeme více než 4 miliony prodejních automatů. Roční obrat ze zisku z prodejních automatů je 6 bilionů ¥ (37 miliard €/936 miliard Kč).
Proč jsou prodejní automaty v Japonsku tak velmi populární? V jiných zemích jsou z bezpečnostních důvodů místa pro používání automatů omezena na vnitřní prostory, například na kanceláře, školy či nemocnice. V Japonsku, kde je míra vandalismu a kriminality nízká, mohou být automaty umístěny na veřejném prostranství. Tím pádem je poptávka i nabídka vyšší. Kromě toho byly v roce 1967 mince v hodnotě 100 ¥, původně vyrobené ze stříbra, přetavené na niklové, díky čemuž se počet těchto mincí v oběhu zvýšil z 800 milionů na dnešních 10 miliard. Velký objem mincí umožnil Japoncům používat prodejní automaty častěji.
Prodejní automaty přijímají také bankovky. S příchodem bezkontaktních karet či identifikace obličeje se mluví i o těchto možnostech. V 70. letech 20. století do hry vstoupily kávové společnosti, které v prodejních automatech začaly prodávat kávu. Začaly se proto vyrábět prodejní automaty, které dokázaly udržet nápoje nejen studené, ale také teplé. V současnosti tak existují prodejní automaty, které na jaře a v létě prodávají studené nápoje (mají u cenovky modrý štítek) a na podzim a v zimě prodávají teplé nápoje (u cenovky mají červený štítek). Třetím důvodem, proč jsou automaty tak populární, je, že Japonci mají pozitivní vztah k technologiím a robotům, čemuž nasvědčují i populární anime Astro Boy nebo Doraemon. Automat je vnímán jako robot, který pracuje ve prospěch lidí.
Některé automaty poskytují možnost dalšího nápoje zdarma v případě, že zákazník vyhraje v rámci automatu v loterii. Na odpočívadlech podél cest jsou umístěny prodejní automaty, které promítají krátké komediální scénky. Zatímco zákazník čeká na kávu, jejíž příprava trvá minutu až dvě, může se zabavit sledováním krátké scénky. Co si v prodejních automatech může zákazník koupit? Kromě nápojů jde také o cigarety, zelený čaj, dorty, pečivo, ryby, čerstvé květiny, jedlý hmyz, konzervovaná jídla jako ramen, rýži a zeleninu, vejce, nakrájené ovoce, čerstvý vymačkaný pomerančový džus, omáčku, olej či ocet, zmrzlinu, razítka, jednorázové fotoaparáty, hračky či suvenýry.
Na vlakových či autobusových nádražích najdeme mnoho vychytávek. Jsou tam například automaty na prodej knih s měkkou vazbou či s novinami a časopisy, automat na deštníky či na výrobu vizitek, které jsou v Japonsku nezbytné při obchodních schůzkách. Někteří mají vůči automatům výhrady. Ty se týkají zejména věku. To se vztahuje na prodejní automaty, které nabízejí cigarety a alkohol. Od roku 2008 je možné kupovat cigarety a alkohol v automatu pouze přiložením karty TASPO nebo pomocí dokladu, který uavádí váš věk, jako třeba řidičský průkaz. Další obavou je přebytečná spotřeba elektrické energie v případech automatů, které jsou v provozu 24 hodin, aby udržely nápoje studené či teplé. Japonské společnosti uvedly na trh technologii zvanou zónové chlazení, které dokáže rychle a efektivně zchladit prodávané produkty. Díky různým moderním technologiím se podařilo snížit roční spotřebu elektrické energie ve srovnání s 90. lety 20. století o polovinu.
Automaty jsou však i prostředkem, jak bojovat proti plýtvání jídlem. Určité automaty nabízí zboží krátce před datem spotřeby či sezónní produkty z limitované edice. Zákazník si zboží objedná online a osobně vyzvedne v příslušném prodejním automatu. Odstraňování potravinového odpadu pomáhá snižovat emise CO2 produkované při spalování potravin a plýtvání energiemi. Automatů s takovýmto zbožím nadále přibývá. Když nastane přírodní katastrofa, v automatech se zapne funkce prodeje nápojů zdarma. Automaty jsou uzpůsobeny k tomu, aby zvládly zemětřesení. K dispozici je i prodejní automat vybavený AED (automatizovaný externí defibrilátor). LCD obrazovky neslouží pouze k zobrazení kreslených scének, ale dokážou poskytnout i důležité informace, kde a jak se dostat do evakuačních oblastí. Očekává se, že obrazovka bude ukazovat i zpoždění veřejné dopravy, data festivalů či velké výprodeje v nákupních centrech. Kromě toho mají od roku 2004 prodejní automaty u škol i zabudovaný kamerový systém, který chrání děti a zaznamenává podezřele pohybující se osoby poblíž.
Na závěr nesmí chybět ještě automat na kosmetiku. Používá AI technologii k prodeji přizpůsobených produktů. Společnost, které automat patří, používá AI analýzu obličeje zákazníka, když vybírá kombinaci čtyř barev očních stínů, které jsou vhodné pro rysy jeho obličeje. Systém vybírá z 26 dostupných možností rysů obličeje a vytváří barevnou paletu z asi 36 tisíc možných barevných kombinací. Na paletu s očními stíny lze vygravírovat jméno, čímž je kosmetika osobitější. Na trhu se objevily i automaty, které připisují body zákazníkům, které pak mohou uplatnit v obchodech se smíšeným zbožím, či automaty, které vám vydají šťastný balíček se záhadným obsahem.
Zdroj: att-japan, web-japa, japancitytour, planmyjapan