Recenzia: Objavte vzrušujúci svet webtoonového hitu Solo Leveling, v ktorom sa stretávajú realita, hry a fantasy

Lucia Rožánková

Ste milovníkom fantasy a LitRPG? V tom prípade zbystrite pozornosť, pretože české nakladateľstvo CREW vám toto combo prináša v podobe manhwy Solo Leveling. Čaká na vás dynamický príbeh zasadený do súčasnej Južnej Kórey, plný akčných scén a krásnej farebnej kresby. Poďme si o ňom povedať viac.

Solo Leveling je založený na web novele od kórejského autora Chugonga, ktorú od roku 2016 pôvodne vydávala spoločnosť Kakao na svojej platforme Kakaopage a neskôr tiež nakladateľstvo D&C Media prostredníctvom ich značky Papyrus. Dohromady bolo vydaných 270 kapitol a 14 volume. Digitálnej komiksovej adaptácie, teda webtoonu, sa Solo Leveling dočkal v roku 2018 na Kakaopage, ilustroval ho Jang Sung Rak, taktiež známy ako Dubu. Webtoon oficiálne skončil v decembri 2021 s 179 vydanými kapitolami. Prvá kniha od CREW pokrýva kapitoly 1-12.

O čom teda Solo Leveling je? Ocitáme sa vo svete, kde sa asi pred desiatimi rokmi začali objavovať brány, ktoré ho spojujú s inou dimenziou. Ľudstvo však neostalo pozadu a v niektorých vyvolených sa prebudila sila. Vďaka nej môžu chodiť za brány do dungeonov a porážať v nich rôzne monštrá, ktoré by sa rady predrali z ich dimenzie do tej našej. Tí, ktorí sa tým živia, si hovoria lovci. Je tu ale menší háčik a to ten, že táto nadobudnutá sila je nemenná. Vznikli tak rôzne triedy lovcov, na základe ktorých chodia na raidy príslušné ich schopnostiam. Činu Song, náš hlavný hrdina, získal pri prebudení iba malú silu triedy E, čím je iba o niečo silnejší než bežní ľudia. V dungeonoch sa mu nedarí, je večne zranený a nikto od neho nič neočakáva. Dokonca si vyslúžil prezývku „najslabšia zbraň ľudstva“. Prečo teda neustále riskuje svoj život a znáša posmechy ostatných? Odpoveď je jednoduchá – pre rodinu. Mamu má v nemocnici a Asociácia lovcov zaňho platí výdaje, a k tomu by rád poslal mladšiu sestru na vysokú. Pre niekoho, kto nič poriadne nedokáže, iné lukratívnejšie pracovné vyhliadky skrátka nevyzerajú moc ružovo.

Aj napriek nepriazni osudu Činu nestráca nádej a do ďalšieho raidu ide s odhodlaním. Dungeon triedy D vyzerá spočiatku neškodne a ostatní lovci vyšších tried zdolajú monštrá bez väčších problémov. Teda až na Činua, ktorý ako jediný potrebuje ošetriť liečiteľkou triedy B Čuhi. Zdá sa, že raid je u konca, kým jeden z nich neobjaví druhú bránu. Že by dvojitý dungeon? Mysliac si, že vedie k Bossovi, si v skupine odhlasujú, že ho pôjdu poraziť. Vidina menšieho zárobku, keby ho prenechali skúšenejším lovcom, sa niektorým totiž nepozdáva, aj napriek možnému nebezpečenstvu. Po vstupe ale nastáva nečakaný zvrat, chaos a zúfalstvo. Akú šancu na prežitie skupina má, keď si ako jediný zachová chladnú hlavu práve Činu? Zabráni jeho rýchle konanie ešte väčšej katastrofe a akú cenu za to bude musieť zaplatiť? Zmení sa Činuov osud? Na to už musíte prísť sami.

Popularita webtoonov v posledných rokoch čoraz viac narastá, a tak sme nadšení, že sa nám do rúk dostal výtlačok tohto prvého preloženého webtoonového titulu. Už na prvý pohľad sa kórejská manhwa odlišuje tým, že sa číta ako normálna knižka alebo komiks a nie sprava doľava, ako sme zvyknutí u máng. Rozsahom je taktiež o niečo dlhšia, čo ale pri samotnom čítaní vôbec nespozorujete. Príbeh vás totiž hneď vtiahne do deja a aj keď sa možno zdá jednoduchý a zo začiatku trošku predvidateľný, neznamená to, že nezaujme. Napínavé scény plné akcie vám tento dojem hneď napravia. Otáčate stránku za stránkou v napätí a snažíte sa prísť spolu s postavami na to, ako z dvojitého dungeonu vyviaznuť živí. Musíme ale pripomenúť, že Solo Leveling nie je pre slabé povahy.

Ďalším rozdielom od mangy je farebnosť, ktorá pozdvihuje zážitok z čítania o level vyššie. Detailnú kresbu oceníte aj na výrazoch tvárí, z ktorých nádherne vycíte emócie jednotlivých postáv aj bez písaného slova. Príbeh sa dá zaradiť medzi LitRPG, keď sú tu viditeľné prvky podobné hre, ktoré kombinuje s fantasy. A teda máme tu svet, kde sú iné dimenzie. Sú tu rôzne typy lovcov ako tank, liečiteľ či mág, ktorí môžu podpísať zmluvu s guildou (cechom). Plnia rôzne misie v dungeonoch, kde môžu taktiež získať slušný loot v podobe magických kameňov, ktoré môžu predať alebo si kúpiť lepšie vybavenie. Charaktery za splnené misie získavajú aj body, ktorými si môžu navýšiť svoje atribúty. Posledné spomenuté, samozrejme, vo svete Solo Levelingu nie je možné. Alebo snáď áno?

Hlavného hrdinu si postupom času taktiež určite obľúbite, hlavne pre jeho obetavosť, skromnosť a jeho blízke puto k rodine. A síce sme vám neprezradili gro príbehu prvej knihy, názov Solo Leveling je sám o sebe dosť vypovedajúci. Činu je v podstate taký typický „shonen“ protagonista, keď je outsider, porovnateľne slabší oproti ostatným, ale vďaka tréningu a vytrvalosti nakoniec prekoná očakávania. Stále nás ale zaujíma, kam jeho cesta povedie a čo ďalšieho nám o tomto svete odhalí? Absolútne áno! Prvý diel je tým pravým navnadením a uvedením do série.

Solo Leveling patrí medzi najpopulárnejšie webtoony a má milióny fanúšikov, keď bol preložený do mnohých jazykov. Tentok rok sme od januára do marca mohli sledovať aj jeho anime podobu, ktorú pripravilo štúdio A-1 Pictures., pričom druhá séria je už potvrdená. Zároveň vyšla aj hra Solo Leveling: Arise, ktorá je dostupná ako pre mobily, tak aj pre PC. A to nie je všetko! Nakladateľstvo CREW pre vás už v auguste chystá druhé pokračovanie manhwy. Ak ale ešte nemáte ani prvý diel, môžete to napraviť TU.