Asi jen málokdo se dosud nesetkal s fenoménem testu osobnosti – MBTI. Pokud jste se s tímto mimořádně populárním testem osobnosti neseznámili v první vlně jeho popularity, určitě jste na něj v nějaké podobě narazili v posledních letech, kdy se stal doslova senzací nejen na sociálních sítích. Proč jsou Korejci tímhle testem tak posedlí a o čem MBTI test vlastně je? Pojďme se na to společně podívat.
Co to MBTI test vlastně je?
Pomocí MBTI testu lze analyzovat zpěváky, herce, historické osobnosti nebo dokonce fiktivní postavy. Tento fenomén se stal velkým tématem nejen na sociálních sítích, ale také v jihokorejské společnosti, kde se test stal téměř stejně populární jako charakteristika typu osobnosti podle krevní skupiny.
K velké popularitě testu v Jižní Koreji přispěly nejen sociální sítě, mezi které patří především Instagram a TikTok, ale také korejští idolové, kteří se o své výsledky MBTI testu podělili na sociálních sítích nebo v různých pořadech. To vyvolalo obrovskou vlnu zájmu korejské společnosti, která byla vždy poněkud posedlá charakterizováním sebe sama i ostatních na základě různých parametrů.
K čemu MBTI test slouží?
MBTI je zkratka pro Myers-Briggs Type Indicators, což můžeme přeložit jako Myers-Briggsův ukazatel osobnostního typu. Abychom to vysvětlili co nejsrozumitelněji, jedná se v podstatě o test, který je založen na metodě sebepozorování, zkoumání vlastního duševního života, vnitřních prožitků, procesů a stavů probíhajících v našem vědomí. Kritéria, podle kterých tento test začal vznikat během druhé světové války, vycházela z teorií švýcarského psychiatra Carla Junga.
Test rozděluje lidi do 16 osobnostních typů na základě čtyř dvojic ukazatelů, kterými jsou:
● E/I: extraverze/introverze;
● N/S: smysly/intuice;
● F/T: myšlení/cítění;
● J/P: usuzování/vnímání.
Výsledek testu se pak skládá ze čtyř písmen těchto ukazatelů (např. INTP, ESFJ, ISTJ ENTP atd.).
Je důležité poznamenat, že kritéria hodnocení tohoto testu vycházejí z předpokladu, že lidské chování není náhodné a lze ho předvídat. To znamená, že jeho výsledek pouze napomáhá pochopit, o co jednotlivci usilují ve svém seberozvoji, co považují za důležité, jak se rozhodují a jak se chovají ke svému okolí.
To však ještě neurčuje osobnost jedince jako takovou, protože každý člověk je jiný. MBTI je pouze nástroj sloužící k pochopení vaší osobnosti, nedefinuje vás. Každý člověk je jedinečná bytost. Je důležité myslet na to, že na světě existují miliony osobností, které nelze rozdělit do 16 kategorií.
Pokud nevíte, jaké je vaše MBTI, můžete si to zjistit dříve, než budete pokračovat ve čtení tohoto článku. Podívejte se na oficiální českou nebo slovenskou verzi textu.
Proč je MBTI v Koreji tak populární?
V Jižní Koreji se tento osobnostní test stal v posledních letech fenoménem, zejména mezi generacemi mladých lidí do 30 let. K obrovské popularitě MBTI přispěly zejména sociální sítě. Na profilech mladých lidí často najdete kromě data narození a znamení také jejich MBTI.
Na pultech knihkupectví lze nalézt různé tituly věnující se jednotlivým typům osobností spolu s radami a doporučeními, jak se chovat. Trend postupně pronikl i do médií, kde se toto téma živě rozebírá, a různé známé osobnosti se často samy charakterizují na základě výsledků testu. Důkazem popularity je i hudební scéna, kde se stále častěji objevují písně odkazující na konkrétní typy osobností – například skladba ISTJ od NCT Dream nebo Magnetic od ILLIT.
Jak to funguje v běžné korejské společnosti? Má tento fenomén opravdu takovou sílu?
Pokud si chceme odpovědět, musíme se na MBTI podívat podobně, jako se díváme na charakterizování lidí podle krevní skupiny či znamení zvěrokruhu. I když MBTI v korejské společnosti dosahuje obrovské popularity, stále jde jen o fenomén určité skupiny lidí.
Na druhou stranu Korejci milují osobnostní testy a MBTI rozhodně není prvním testem, který se stal fenoménem. Dodnes je ve společnosti zakořeněné charakterizování lidí na základě krevní skupiny. Dá se proto říci, že MBTI test je v Jižní Koreji jakousi sofistikovanější verzí této oblíbené typologie.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: 8 kosmetických tipů, které můžete odkoukat od korejských herců a idolů – Asianstyle
Jaká je temná stránka rostoucí popularity MBTI testu?
Výsledkům MBTI testu je v Jižní Koreji přikládán větší význam, než by ve skutečnosti měly mít. K jedné z nejvíce alarmujících situací dochází na trhu práce, kde někteří zaměstnavatelé požadují od potenciálních uchazečů kromě běžného životopisu také výsledky MBTI testu. V některých extrémních případech zaměstnavatelé dokonce přímo v inzerátech uvádějí, aby se zájemci s určitým typem MBTI ani neobtěžovali žádost zasílat.
Tento přístup souvisí se stereotypními názory Korejců a silným kolektivismem, kterým je tamní společnost prostoupena. Individualismus a odlišnost jsou většinou stále vnímány v negativním světle. Odborná veřejnost upozorňuje na to, že MBTI test není vědecky podložený. Jeho využívání při výběru zaměstnanců může být určitým doplňkem, avšak neměl by sloužit jako nástroj, na jehož základě se zaměstnavatel rozhodne kandidáta přijmout.
V korejské společnosti existuje mnoho podobných testů a dá se říci, že jako celek mají Korejci tyto typologie velmi v oblibě. Na rozdíl od Západu jim ale přikládají mnohem větší váhu. Korejci se obecně velmi zajímají o druhé a zároveň se strachují, jak je vnímá jejich okolí. Někdo by to mohl kritizovat, ale svědčí to o tom, jak hluboký je jejich zájem poznat druhé – i sami sebe.
Na závěr lze říci, že MBTI je, podobně jako charakteristika krevních skupin či znamení zvěrokruhu, záležitostí, která zajímá především určitou část společnosti. A co vy – jaké je vaše MBTI? Věříte výsledkům osobnostních testů?
Zdroj: Autorský text, 16personalities, heraldinsight, songdochronicle, koreaetour