Rozebírání odborných témat na sociálních sítích? Už to jen tak nebude možné. Čína přichází s novým zákonem, který vyvolal smíšené reakce

Foto: AI generováno / Gemini

Čína zavádí nový zákon, který se týká jednoho z nejpopulárnějších odvětví této doby, influencerství. Už žádné neověřené rady a prodej vybraných produktů či služeb bez titulu nebo kvalifikace.

Multimiliardový byznys

V Číně se influencerský marketing nazývá také „wanghong“. Krátká videa, živá vysílání a obsah různého typu, který zasáhne cílovou skupinu rychle a trefně. Neexistuje pravděpodobně žádné téma, které by influenceři v této době ještě nestihli rozebrat, či produkt nebo služba, které by do pár vteřin neprodali. To však v Číně končí. Tedy alespoň do jisté míry. Důvodem jsou falešné lékařské rady, přehnaná propagace produktů, které ve skutečnosti nefungují, nemluvě o investičních podvodech. Někteří autoři obsahu o sobě tvrdili, že mají v dané oblasti odborné vzdělání, no ve skutečnosti tomu tak nebylo. Je totiž třeba rozlišovat mezi názorem a odborností.

Čínští influenceři dostávají mírnou stopku

Čína přichází s novými pravidly. Schválila zákon, který zakazuje influencerům diskutovat o tématech, která nevystudovali a nezískali v dané oblasti titul. Pokud tedy chce čínský influencer mluvit o vážných tématech, jako je například medicína, právo, stravování, vzdělávání nebo finance, musí doložit relevantní odbornou kvalifikaci. Tento zákon si klade za cíl přimět influencery k větší zodpovědnosti.

Nový zákon vstoupil v platnost letos, 25. října. Jeho cílem je omezení šíření dezinformací na internetu. To ale není všechno. Ve zkratce musí nově influenceři doložit vysokoškolské diplomy, licence nebo certifikáty ze školení k ověření. Tento zákon platí pro všechny platformy, včetně těch hlavních čínských, jako jsou Douyin (čínská verze TikToku), Weibo a Bilibili. Všechny tyto sociální sítě budou muset ověřovat obsah, který lidé přidávají. Na dodání dokumentů, tj. diplomů nebo jiných potvrzení, mají influenceři dva měsíce.

Zásah do svobody projevu?

Tato novinka vyvolala různé reakce jak v Číně, tak v zahraničí. Na jedné straně stojí názor, že je zákon správný, protože člověk, který danou problematiku nevystudoval, může velmi snadno šířit nepravdivé informace. Na druhé straně jsou ti, kteří tento krok vnímají jako narušování kreativity a osobní svobody projevu.

Jak to bude nově fungovat?

Při nahrávání obsahu na sociální sítě budou muset influenceři uvést, zda se jedná o obsah generovaný umělou inteligencí, nebo o jejich vlastní originální materiál, případně jaké zdroje nebo studie při jeho tvorbě využívali. Čínská správa kyberprostoru (CAC) zakázala influencerům propagovat jakékoli zdravotnické produkty a služby, ale i doplňky stravy.

Jak to bude fungovat v praxi? Pokud se influencer zabývá například péčí o pleť, své denní rutiny i recenze produktů může bez obav zveřejňovat. Jakmile by se však pustil do poskytování dermatologických rad, musí mít odpovídající vzdělání.

Zdroj: economictimes.indiatimes, madeinmalaysia, prestigeonline

 

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.