Malajská umělkyně boří hudební hranice a válcuje internet svou netradiční hrou na více než 30 historických nástrojů

Foto: Generováno AI / Gemini

Hudba může být mostem mezi minulostí a přítomností, pokud ji někdo dokáže správně uchopit. V jihovýchodní Asii nastupuje generace umělců, kteří se nebojí experimentovat a propojovat kulturní dědictví s moderními trendy. Jednou z nejvýraznějších je Belle Sisoski – producentka a zpěvačka, která si získala pozornost milionů lidí po celém světě. Čím je tak výjimečná?

Stačí jen pár tónů, aby se člověk ocitl v jiném světě. Hudba má schopnost vyvolávat vzpomínky, překračovat hranice nebo dokonce spojovat generace. Pro starší lidi může být zdrojem podpory, připomínkou jejich mládí či kulturních kořenů, zatímco pro mladé lidi je symbolem objevování něčeho nového.

Je však vzácné najít umělce, který dokáže tyto dva póly spojit do jednoho příběhu. Malajská Belle Sisoski je právě takovým fenoménem – její kompozice jsou mostem mezi minulostí a budoucností.

Příběh, který překračuje hranice

Vyrůstala tam, kde hudba nebyla jen součástí jejího rodného prostředí, ale doslova způsobem života. Dnes vystupuje na pódiích po celém světě a představuje něco, co je obtížné zařadit do konvenčních hudebních žánrů – tradiční etnické nástroje ze Sarawaku ožívají v jejích rukou spolu s elektronickými beaty. Její příběh je důkazem toho, že i hlas z relativně malé části světa může rezonovat v globálním měřítku.

Hudba od kolébky

Belle Sisoski pochází z malajského státu Sarawak. Narodila se do hudebně založené rodiny. Její matka měla magisterský titul z etnomuzikologie, což ji vedlo k ještě hlubšímu ponoření se do světa hudby. Jako dítě se naučila hrát na klavír a housle, ale tím to neskončilo. Postupem času přidala další nástroje a dnes jich má ve svém repertoáru přes 30 druhů.

Mezi nimi jsou nejen ty klasické, ale také jedinečné etnické nástroje z jihovýchodní Asie, jako jsou sape, engkerurai, tapi, panova flétna a turali nosová flétna. Jak sama zmiňuje v rozhovoru pro Tatler Asia, její znalosti hudební teorie jí velmi pomohly. Díky nim je schopna přenášet techniky mezi zcela odlišnými nástroji.

Tradice a moderní rytmy

Sisoski je vynikajícím příkladem umělkyně, která dokáže propojit dva světy. Její hudba kombinuje starodávné nástroje s moderními elektronickými prvky – syntezátory, beaty a DJ sety. V rozhovoru pro View of Heart popsala svou práci takto: „Hudební tradice jihovýchodní Asie jsou bohaté a mým cílem je oživit tyto zvuky, nikoli jako muzejní exponáty, ale jako živé, vyvíjející se prvky moderní hudby.“

Dobrým příkladem její tvorby je aranžmá skladby „Carol of the Bells“, kdy do známé melodie začlenila řadu etnických nástrojů. Výsledkem je kompozice, která působí během Vánoc povědomě, ale zároveň exoticky, což je přesně její charakteristický styl.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Z YouTube na pódia vyprodaných koncertů: Na první pohled roztomilé dívky NEMOPHILA válcují japonskou scénu metalovou energií

Virální fenomén

V éře sociálních sítí se Bell stala fenoménem. Její videa sledují miliony lidí a některá z nich už mají více než 100 milionů zhlédnutí. Na platformách jako Instagram či TikTok ji sledují nejen fanoušci, ale i kolegové z hudebního průmyslu, kteří oceňují její schopnost oživit tradiční umění.

Na písni RATS spolupracovala s producentem Sikdopem a vydala singly jako „Focus“, „Hold On“ nebo „Mother’s Calling“. Kromě hraní a zpěvu se věnuje také produkci a DJingu, díky čemuž se její hudba stává komplexním uměleckým dílem.

Cesta plná výzev

Za jejími úspěchy se však skrývá několik překážek. Jako umělkyně z Malajsie má omezený přístup na globální trhy, kterým dominují hlavně USA a Evropa. Čelí problémům s financováním projektů, logistickým výzvám při cestování i kulturním očekáváním.

@bellesisoski

#WhatIfThisSong is back… and y’all really wanted #YourIdol 😈⚔️ Last week was Huntrix. This week? #SajaBoys get that ethnic remix 🥵 still can’t get over KPH!! – Animation by @silenthum_ 😍 Also stay tuned for THE REVOLUTION… the final chapter of my ETHNOSPHERE album ☄️ —— YOUR IDOL – Saja Boys, K-Pop Demon Hunters (Belle Sisoski Ethnic Southeast Asian Remix) #ethnicinstruments #bellesisoski #ethnicremix #producer #soundsofthesoutheast #huntrix #kpopdemonhunters #kdh

♬ original sound – Belle Sisoski – Belle Sisoski 贝诗

ČTĚTE TAKÉ: Virtuální doba pohltila hudbu. Neexistující hvězdy vyprodávají stadiony a válcují živé umělce

Zpěvačka otevřeně přiznává, že turné jsou pro ni v některých ohledech obtížná. „Některá vystoupení mohou být velmi vyčerpávající. Ačkoli ne fyzicky, ale duchovně, protože vystupování je jako darovat část sebe sama publiku. Pokud to pak nedostanete zpět, je to únavné,“ říká v rozhovoru pro First Classe.

Odkaz a budoucnost

Dnes Belle Sisoski reprezentuje generaci hudebníků, kteří odmítají rozdělovat hudbu na „tradiční“ a „moderní“. Ukazuje, že obě mohou koexistovat, dokonce i v jedné písni a oslovit posluchače bez ohledu na věk nebo původ. Připravuje nové skladby a bude pokračovat v projektu Wonders of the Southeast, v němž představuje historii a výrobu etnických nástrojů.

Její příběh inspiruje nejen hudební fanoušky, ale i širší veřejnost a ukazuje, že dědictví nemusí zůstat uzamčeno v muzeích či archivech. Naopak se může stát živou součástí moderního světa. Proto je Belle Sisoski více než jen talentovaná hudebnice – je hlasem regionu, který si nachází své místo na globální hudební mapě.

Zdroje: Tatler Asia, View of Heart, First Classe, Bangkok Post, South China Morning Post

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.