Recenze: Pokud máte rádi krimi a napětí, zkuste knihu Sál smrti od Petera Maye

Dobrých detektivek není nikdy dost, a pokud se náhodou odehrávají v Číně, je to o to lepší. Kniha Sál smrti patří do série čínských thrillerů od Petera Maye a rozhodně nadchne milovníky krimi a napětí.

Peter May patří k mým oblíbeným autorům a četla jsem od něj téměř všechny knihy, které byly přeloženy do češtiny. Sál smrti je třetím dílem šestidílné série čínské thrillery. Originál byl vydán v roce 2000 a u nás knížka vyšla až v roce 2016 v nakladatelství Host. Navazuje na knihy Pán ohně a Čtvrtá oběť, které jsem také četla. Knihu si však můžete přečíst i v případě, že jste předchozí díly nečetli, rychle se dostanete do obrazu a budete se moct soustředit na další zločin, který vyšetřuje sympatický detektiv Li Jen za pomoci americké soudní patoložky Margaret Campbellové. Tentokrát má navíc i další pomocnici, zástupkyni velitele kriminálního oddělení v Šanghaji, Mei-Ling, na kterou Margaret samozřejmě žárlí.

O co jde tentokrát? V detektivce vždycky o vraždu, ovšem tady jich bude kapánek víc. Během slavnostního zahájení stavby je v Šanghaji nalezeno osmnáct rozřezaných ženských těl, které vypadají, jakoby je někdo pitval kvůli orgánům. Li Jen sice působí v Pekingu, ale jelikož tam byla dříve nalezena podobná oběť, je vyslán do Šanghaje a později přizve na pomoc i Margaret. Kdo může mít tak brutální vraždy na svědomí a proč zabíjí pouze ženy, které všechny navíc podstoupily potrat kvůli politice jednoho dítěte? Jeden podezřelý by tu byl. Nebo možná dva? Co ten novinář, který rád popíjí s Margaret, která se necítí doma ani v Číně a ani v Americe? Detaily prozradit nemohu, ale jedno je jisté, budete si užívat napětí od začátku až do konce. Slabším povahám doporučuji při čtení nejíst, neboť popisy pitev jsou velmi věrohodné.

Mohu říci, že autor svoje knihy pečlivě promýšlí, píše velmi čtivým jazykem a jeho hrdinové jsou lidmi z masa a kostí, se všemi klady i chybami. Kromě své práce prožívají i osobní život, což může v detektivkách občas působit rušivě, ovšem toto není ten případ. Tady navíc budete obohaceni i o rozdíly mezi americkou a čínskou kulturou a také se dostatečně pobavíte při popisu pro cizince velmi netradiční večeře podávané u rodiny Mei-Ling. Chuděra Margaret měla co dělat, aby obstála se ctí, nicméně odhodlanou patoložku jen tak něco nerozhází, a když jde o muže, umí sokyni ukázat, zač je toho loket, ačkoli je jako cizinka v nevýhodě.

Jak už jsem zmínila na začátku, četla jsem i předchozí díly, ale dle mého názoru je Sál smrti zatím nejlepší, a pokud bude série čínských thrillerů zlepšovat svou úroveň tímto tempem, asi se dám na modlení, aby další knihy vycházely rychleji. Opravdu se nemohu dočkat překladu celé série. Pokud Petera Maye znáte a zamilovali jste si jeho populární Trilogii z ostrova Lewis, ani tentokrát nebudete zklamaní, a pokud o něm slyšíte poprvé, ale zajímá vás Asie a máte rádi krimi, dejte Li Jenovi a Margaret šanci, nudit vás nebudou. Pokud byste náhodou dostali při čtení hlad, buďte rádi, že tady vám restované štíry nikdo nenabídne… aspoň v to doufám.