Pečlivě zvažte, koho urazíte: V Koreji byl muž potrestán vysokou pokutou, i když se jednalo o virtuální skupinu

Foto: AI generováno/ Ideogram

Komentáře na sociálních sítích mohou mít následky, i když jsou mířené na digitální skupinu. Neobvyklým případem se právě zabývá soud, který mimo jiné otevírá otázku, do jaké míry lze kritizovat něčí umělecké dílo.

V Jižní Koreji hýbe hudebním průmyslem skupina PLAVE, která je sice kompletně virtuální, ale vyprodává stadiony. Pětičlenný boyband je animován a dabován pomocí motion capture (snímání pohybu) skutečných a zkušených K-Pop umělců.

Skupina od roku 2023 sklízí úspěch a dokazuje, že je po Gorillaz nebo Hatsune Miku stále zájem o hudbu virtuálních umělců. Co však nastane, když někdo na internetu útočí na digitální kapelu? Soud v Jižní Koreji nedávno nařídil jednomu komentátorovi na sociálních sítích uhradit pokutu za pomluvu.

Členové Yejun, Noah, Bamby, Eunho a Hamin jsou sice avataři, ale v reálném čase jim propůjčuje svůj hlas i postavu pětice bývalých K-Pop hvězd, která v tamním hudebním průmyslu působila. Zpěváci tedy nyní nosí složité vybavení, aby v reálném čase ztvárnili každého člena PLAVE, a jejich totožnost není oficiálně zveřejňována. O PLAVE a dalších virtuálních umělcích jsme již psali.

Urážky na kreslené avatary nebo reálné osoby?

V loňském roce podala agentura skupiny žalobu za urážlivé výroky o pětici, které kolovaly po internetu. Hanlivé útoky totiž podle nich putují za reálnými osobami.

Podle aktuálního rozsudku soudu zveřejnil jeden uživatel v loňském roce na sociálních médiích několik příspěvků, ve kterých kritizoval vzhled a schopnosti skupiny PLAVE a sprostě nadával. Společnost tedy podala žalobu a požadovala, aby dotyčný každému z pěti členů boybandu zaplatil odškodné ve výši 6 500 000 korejských wonů (přibližně 100 000 korun).

Jelikož jsou PLAVE virtuálními postavami, nikoli skutečnými osobami, a jejich totožnost není zveřejněna, neexistuje žádné spojení mezi skupinou PLAVE a žalobci,” uvedl podle deníku Chosun u soudu obžalovaný, a tedy tvrdil, že komentáře byly mířeny k fiktivním postavám, a nikoliv k reálným osobám.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Když fanoušci překračují hranice. Temná stránka korejské popkultury, o které se mlčí

Soudkyně však rozhodla: „Vzhledem k tomu, že avatary nejsou čistě virtuálními obrazy, ale prostředkem sebevyjádření, identity a sociální komunikace reálných osob, lze urážky avatarů považovat také za hanobení reputace skutečných umělců… Pokud je identita uživatele avatara známa a avatar je obecně s umělci identifikován jako jeho zástupce, lze hanlivé jednání vůči virtuálnímu interpretovi považovat za hanobení skutečné osoby. Skupina utrpěla psychickou újmu v důsledku útočných vyjádření žalovaného a uživatel je tedy povinen žalobcům vzniklou psychickou újmu nahradit.“

S ohledem na obsah a závažnost napsaných příspěvků, okolnosti protiprávního jednání a další faktory předložené během řízení však soud snížil pokutu na 100 000 korejských wonů (necelých 10 000 korun) pro každého člena PLAVE.

Virtuálních idolů je spousta

Agentura boybandu se proti výši odškodného stanovené soudem odvolala s argumentem právních expertů. Ti tvrdí, že případ je vzorem pro důsledky budoucích útoků na virtuální hudebníky, které mohou poškodit pověst skutečných lidí, které reprezentují. Rozsudek soudu je totiž jedním z prvních v Jižní Koreji, který se zabývá virtuálními idoly – i když PLAVE nejsou prvními digitálními K-Pop umělci, tak aktuálně patří mezi nejpopulárnější hudební skupiny v Jižní Koreji. I proto je možná případ velmi medializovaný a pokuta byla původně tak tučná.

Hudební skupina, která konkuruje ostatním velkým jménům na K-Pop scéně, tedy také zakouší vyostřenou kritiku i přes to, že na první pohled nemá co zkazit. U virtuálních umělců je totiž menší pravděpodobnost skandálů, které doprovází jiné korejské celebrity – od randění po důraz na dokonalý vzhled.

Zdroje: Chosun, Unreal Engine, Korea Times

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.