18. ročník festivalu Filmasia nastartuje ostrá komedie, ale dojde i na novinky a klasiky z Hongkongu nebo Jižní Koreje

Host
Film / TV
Foto: Filmasia

Filmasia na oslavu své plnoletosti přiveze úspěšné filmaře a filmařky, devítku hongkongských filmů z putovního cyklu Making Waves a dvě čerstvé jihokorejské novinky.

Filmovou přehlídku odstartuje dne 1. prosince česká premiéra brilantní komedie Legenda o pálivém mistrovi (2022), za níž stojí debutující Coba Cheng a proslulá herečka-producentka Sandra Ng. Snímek obsahuje několik momentů, kdy výrazná chuť domácí chilli omáčky postavy doslova vystřelí v čase a prostoru za hranice jejich chápání. Podobně futuristickou a prostor přesahující zkušenost budou mít i návštěvníci slavnostního zahájení. Ng i Cheng se totiž objeví ve formě hologramů, přivítají diváky a zodpoví několik otázek týkajících se povedené žánrovky.

Foto: We Distribution Limited

Hned v pátek 2. prosince dorazí dva hosté z Hongkongu, tentokrát už fyzicky do kina Bio oko. V 18:00 totiž promítáme dojemnou oslavu mladé lásky První dívka, kterou jsem milovala (2021) za účasti jednoho z režisérů Chiue Hoi Yeunga a představitelky jedné z hlavních rolí Renci Yeung. Queer snímek si na starost vezmou zástupci festivalu Mezipatra a pro diváky bude kromě úvodu připravena i beseda.

Yeung si, jako začínající režisér, vytyčil externě zajímavé téma – zachytit atmosféru a emoce mladých lidí. „Chci zaznamenat své mládí, dokud si na něj vzpomínám. To byl můj záměr,“ rekapituluje. Ostatně mládí, mladá láska a nezkrotná touha jeho snímek provází. Všemu dopomáhá nuancovaný herecký projev Renci Yeung.

„Mládí pro mě představuje dvojakost. Je tam určitá zbrklá vášeň plná odvážných lásek, ale také pocity ztráty, bolesti a zoufalství. Myslím si, že mladí v sobě všechny tyto emoce mají. A především se o vlastní emoce ZAJÍMAJÍ,“ shrnuje Chiu Hoi Yeung hlavní téma svého snímku.

Jednou z hlavních hostek festivalu bude i úspěšná herečka, producentka, scenáristka, režisérka a vůbec žena mnoha talentů, Kearen Pang. Její Syn mé matky (2022) prozkoumává vztah mezi rozvedenou matkou a dvěma chlapci. Jejím synem a novým hudebním objevem, kterého si – jako agentka – vezme pod sebe. Tenze mezi mladými muži a komplikovaně mateřským vztahem s oběma vychází ze skutečných osob.

Foto: Kearen Pang

„Snímek je inspirován lidmi, které jsem poznala. Znala jsem velmi pracovitou ženu, nikdy jsem si nedokázala představit, že by mohla mít rodinu. Tedy až do dne, kdy mi řekla, že má dva syny v podobném věku jako umělci, kterým dělá agentku. To mě šokovalo. Začala jsem přemýšlet, jak se asi její synové cítí. A tam začal příběh,“ říká Pang při vzpomínání na zrod filmového námětu.

Ve snímku se ve výrazné roli objevuje zásadní hongkongská herečka Teresa Mo. „Snažila jsem se o spolupráci s paní Mo od roku 2018, kdy jsme byly obě oceněny (cenou Hong Kong Film Awards, pozn. aut) a zapsaly se pod stejnou společnost. Ale dosud jsem neměla žádný konkrétní nápad na příběh, který by jí sedl.“ To právě změnila zkušenost s výše zmíněnou ženou a námětem na Syna mé matky.

Pang se ve filmu sice věnuje hvězdnému obrazu hudebníka, jeho budování a udržování, ale nejde jí jen o to. Chce vyprávět i o odpuštění a složitých vztazích. Vztazích, které se těžko zachycují. „Občas je to všechno o komunikaci. Každý z nás dáváme průchod vzteku jiným způsobem. Jak tyto střety vyřešit? Přesně o tom jsem chtěla ve svém filmu mluvit,“ dodává režisérka a scenáristka.

Syn mé matky bude k vidění v sobotu 3.12. v Bio Oko s úvodem a besedou s Kearen Pang. Povídat si budeme mimo jiné o tom, jak jí herecká zkušenost pomáhá s vedením herců a v čem je jako filmařka odlišná od svých kolegů. „Nemám vůbec žádný výcvik ve filmové produkci, takže vytváření rolí, komunikace s herci a vedení herců, aby se stali postavami, na to se v práci zaměřuji nejvíc,“ zakončuje Pang.

Foto: Golden Scene Company Limited

V neposlední řadě přivítáme v Praze proslulou režisérku Mabel Cheung. Filmařka je známá především díky své trilogii z konce osmdesátých let – The Illegal Immigrant (1985), An Autumn’s Tale (1987) and Eight Taels of Gold (1989). Důmyslné a emotivní příběhy o vztahu k domovu, svému okolí i sobě samotným. Právě druhý jmenovaný snímek, pod názvem Podzimní příběh, promítneme v neděli 4.12. ve 20:30 za účasti Mabel Cheung. Tentýž den v 17:00 můžete vidět její nejnovější počin, observační dokument Mému devatenáctiletému já (2021). Mabel Cheung bude k dispozici na úvody před filmy i besedu po dokumentu.

18. ročník festivalu Filmasia odstartuje v kině Lucerna Legenda o pálivém mistrovi a přehlídka pokračuje až do 6. prosince v Bio Oko. V úterý jej ukončí dvě korejské novinky – pandemický horor Nový svět (2022) a emotivní drama Prostředník (2022).

Autor: Dan Krátký

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.