Recenzia: Aozora Yell je všedná klasika o stredoškolskej láske, ktorá vás však napriek tomu dokáže nadchnúť

Monika Karaková

Myslíte si, že orchester a baseball k sebe vôbec nepatria? Japonský film Aozora Yell z roku 2016 vás presvedčí o opaku.

Aozora Yell (Yell For The Blue Sky) je japonský film, ktorý vznikol na základe rovnomennej manga série Aozora Yell (2008 2015). Film mal premiéru 20. augusta 2016 a režíroval ho Takahiro Miki.

Príbeh sleduje osud Tsubasa Ono a Daisuke Yamada. Obidvaja sú prváci na Shirato High School v Sapporo a na túto školu si prišli splniť svoje sny. Plachá Tsubasa Ono sa chce pridať do dychového orchestra školy a Daisuke Yamada chce byť úspešným hráčom baseballového tímu. Spolu si sľúbia, že až jedného dna bude Daisuke hrať finálový zápas, tak Tsubasa ho príde podporiť so školským orchestrom.

Tsubasa a Daisuke ako prváci čelia mnohým nástrahám a hľadajú si svoje miesto. Ako priatelia sa navzájom podporujú a ich vzťah čoskoro prerastie aj v niečo viac. Byť spolu ako pár však odmietajú, pretože by sa nemohli sústrediť na svoje sny. Zároveň však sledujú aj príbeh svojich seniorov. Tí mali svoje vlastné sny, nádeje a vzájomné sľúby, avšak vo svojom poslednom ročníku čelia trpkým porážkam.

O dva roky neskôr sú Tsubasa a Daisuke seniori a majú tak poslednú príležitosť splniť si svoje sny. Nečaká ich však ľahká cesta a budú musieť čeliť množstvu prekážok. Splnia si nakoniec svoje sny alebo ich čaká neúspech? Aký odkaz im zanechali ich seniori a čím sa oni stanú pre ďalšiu generáciu? Čaká Tsubasu s Daisukem nakoniec šťastný romantický koniec? Na to vám už odpovie film.

V hlavnej úlohe Tsubasy Ono sa objavila mladá, ale veľmi skúsená herečka Tao Tsuchiya. Jej partnera Daisuke Yamadu stvárnil Ryoma Takeuchi, pre ktorého išlo o vôbec prvú hlavnú úlohu. Okrem toho nás vo filme čaká pomerne skúsené a známe herecké obsadenie, a to napríklad Shono Hayama, Mirai Shida, Arata Horii, Fujiko Kojima, Airi Matsui či Yuna Taira.

A ako hodnotím film Aozora Yell ja? Podľa mňa ide o pomerne nevšedný a originálny príbeh. Síce je založený na pomerne bežných témach, ako je priateľstvo, láska a dosahovanie snov, avšak úplne sa vyhol tradičným klišé. A keďže podľa opisov deja som čakala len obyčajnú, jednoduchú tínedžerskú romantiku, tak svojou originalitou ma tento film prekvapil.

Práve dej a postavy sú to, čo si na tomto filme zamilujete. Tvorcovia sa bravúrne vyrovnali s tým, aby do dvojhodinového filmu vložili tri roky a dej zostal plynulý. Zároveň sa však nevenovali len hlavným postavám a ich blízkym rovesníkom – zoznámiť sme sa stihli s príbehom seniorov, s ďalšími prváčikmi aj učiteľkou dychového orchestra. Väčšina filmov má vo zvyku tváriť sa, že v príbehu existuje len jedna skupinka či generácia. Tento film pracoval s tým, že generácie sa menia a nechávajú za sebou nejaké odkazy. A práve toto musím veľmi oceniť – tento film na to nemal veľa miesta a aj tak sa im to tam krásne a prirodzene podarilo vložiť.

Navyše sa tvorcovia nebáli postavám hádzať pod nohy všelijaké prekážky a snažili sa udržať napätie do posledného momentu. A nie všetko vždy skončilo perfektným šťastným koncom, čo veľmi pridalo na reálnosti celého deja.

Veľmi musím pochváliť aj titulnú skladbu filmu Kiseki ~Mirai e~ od whiteeeen. Ja som túto skladbu mala veľmi rada už pred tým, ale po pozretí tohto filmu som si ju zamilovala. Už dávno som sa nestretla s tým, aby titulná skladba takto dobre sedela k filmu a vyjadrila tak presne náladu celého diela.

Celkovo filmu nemám čo veľmi vytknúť. Réžia, kamera, prostredie, herecké výkony – všetko bolo na pomerne veľmi dobrej úrovni. Niečo bolo lepšie, niečo horšie, ale všetko si udržalo veľmi vysoký priemer.

Jediné, čo bolo ako-tak horšie, bol herecký výkon Tao Tsuchiya. Neviem, či jej úplne nesadla úloha, ale toto bol jeden z jej slabších výkonov. Jednoducho viem, že má na viac – nebolo to úplne zlé, ale ona to vie aj lepšie. Na druhej strane to zachránil Ryoma Takeuchi, ktorý ma prekvapil. S ním som sa stretla po prvýkrát a asi to budem potrebovať čoskoro zmeniť. Navyše chémia medzi týmito dvoma hercami fungovala dobre, takže myslím, že Tao Tsuchiyi sa to herectvo dá pre tentoraz odpustiť.

Nakoniec by som Aozora Yell odporučila každému, kto hľadá trochu netradičný príbeh či romantiku zo školského prostredia. Tvorcom sa naozaj podarilo vložiť do dvoch hodín viac, než by ste pravdepodobne očakávali. Síce nemôžete od tohto filmu očakávať nič viac než školskú romantiku, napriek tomu má naozaj čo ponúknuť. Takže ak hľadáte podobný film, tak si ho určite neváhajte pozrieť.