To, že je DPR IAN umělcem mnoha tváří je všeobecně známo. V posledních dnech se na něj zaměřil zrak všech fanoušků po celé Evropě, kteří se nemohou dočkat, až jej v létě uvidí živě v Ostravě. Věděli jste však, že DPR IAN si dal partičku Dračího doupěte jako půl-ork a tajemný paladin?
DPR IAN píše příběhy. Hluboké a často spojené s jeho upřímnou zpovědí. Každý jeho videoklip je však také jedinečným vyprávěním plným odkazů na kultovní pohádky a scény. Všimli jste si toho?
Tanec ve Smaragdovém městě
V jednom z rozhovorů se DPR IAN přiznal, že Smaragdové město je místem, ve kterém se ocitá, když má lucidní sny. Od toho vznikl nápad na vizuální ztvárnění skladby So I Danced. Všimněte si tornáda, které přichází na začátku skladby, všudypřítomné zelené barvy a nakonec i Dorotčina psa Tota s modrým motýlkem, na kterého DPR IAN ve skladbě ukáže. Toto se mihne i ve skladbě Peanut Butter & Tears. Třešničkou na dortu je samozřejmě samotný neonový nápis Emerald City.
Na cestě za bílým králíkem
Králík, který přebíhá mezi světy pomocí nory a ukazuje tak hranici mezi realitou a něčím „za ní“ se stal symbolem v mnoha kultovních filmech. Stejně, jako Alenka následuje králíka do podivného světa, DPR IAN použil v písni Peanut Butter & Tears masku růžového králíka, kterého skrze dveře následuje on sám jako dítě. V jednom ze svých rozhovorů vysvětlil, že se v této písni ohlížel za svým dětstvím a vracel se do doby, kdy byl svět jednodušší. Pokud se však pozorně podíváte, růžový králík i samotní zubaři mají nasazeny růžové brýle. Jedná se o odkaz na dětskou fantazii a naivitu. Absurdní svět Říše divů v Alenčině příběhu je únikem z reality, ale zároveň i paralelou skutečného světa. Stejnou asociaci můžeme vidět ve videoklipech Dear Insanity. Ostré barvy, třpytky, prapodivné bytosti i hodiny, podle kterých se nejde orientovat, v kontrastu s chmurnou realitou.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: ročník festivalu Colours of Ostrava láká zaměřením na Asii. Těšit se můžeme na filmové melodie a R&B
Hodiny jako pojítko s realitou?
Viděli jste film Inception? Aby zloději myšlenek poznali, zda jsou zpět v realitě nebo stále v hlubinách snění, musí si najít svou kotvu. Leonardo diCaprio používá ve filmu kovovou káču. Když ji roztočí a ona se nepřestane točit na místě, znamená to, že je stále ve světě snů. DPR IAN používá hodiny. Ve svých klipech je častá přítomnost kapesních hodinek pojítkem nejen s příběhem Alenky v říši divů, ale i jeho kotvou. Hodinky má vždy poblíž, protože se bojí, že jednoho dne nebude schopen rozeznat realitu od snového světa. Všimněte si například hodinek visících mezi DPR IANem a borůvkovým monstrem ve skladbě No Blueberries.
Kočky
Muzikál Kočky Andrew Lloyd Webbera byl prvním muzikálem, který DPR IAN viděl už jako dítě. Kočky jsou stejně jako například Fantom Opery obrovskou inspirací pro jeho tvorbu. Po shlédnutí Koček chtěl IAN svým spolužákům předat zážitek, který si z představení odnesl, a tak se snažil najít cestu, jak ten pocit replikovat. Některým kamarádům pouštěl písničky, které tehdy poslouchal, ale ruku na srdce- Bee Gees a ABBA kluky na základce příliš neohromily.
Peter Pan a katolická škola
Čarodějem ze země OZ a Alenkou v říši divů reference na pohádky nekončí. Hmatatelný odkaz na film Hook a legendárního Petra Pana najdeme v mnoha videoklipech. Jako dospělí si zahlcujeme mysl věcmi, které nás stresují, ale DPR IAN nám připomíná, že naše dětské zájmy v nás stále zůstávají. Pro kreativní duši je znovuobjevování sebe sama mekou inspirace. DPR IAN zároveň rád pozoruje svět kolem sebe. Hledá inspiraci v každém okamžiku a nic nenechává jen tak plynout.
I přesto, že je v jeho hudbě často symbolika, která se neslučuje s křesťanstvím, na všech svých vystoupeních je vždy vidět s růžencem nebo křížkem na krku. Náboženství však není téma, o kterém DPR IAN příliš mluví, ale věří, že existuje nějaká vyšší síla – něco, někde, co jej vede. Jeho alter ego MITO (Moodswings In This Order) je padlý anděl, ale jeho vyhnání probíhá obráceně. Obaly jeho EP byly proto vydávány v pořadí černá, červená a bílá. Černá představuje temnotu, červená strach/lásku a bílá návrat zpět do světla.
Dračí doupě
Ano. DPR IAN si doopravdy zahrál Dračák. V rámci speciálního vydání podcastu Ultimate Bias přijal umělec pozvání mezi partičku hráčů v čele s Alicie Marie jako Pánem jeskyně. Osobně mě to vlastně vůbec nepřekvapuje. Kde jinde zúročit tak obrovské množství fantazie, než v Dračím doupěti?
Zdroj: youtube.com, 17caratkpop.substack.com, teenvogue.com, instagram.com/dprsymbolism, pastemagazine.com, ultimatebias.com