V druhé části série o ochranných amuletech a rituálech se podíváme na Japonsko a Filipíny. Dvě země, které mají bohaté a živé tradice spojené s vírou v nadpřirozené bytosti a duchy. Jak Japonci, tak Filipínci mají specifické způsoby, jak chránit své rodiny a domovy před duchy, démony a dalšími nadpřirozenými bytostmi, které mohou ovlivnit jejich životy. Tato víra je pevně zakotvena v náboženských a kulturních praktikách obou zemí.
Yokai, Omamori a rituály ochrany v Japonsku
Japonská kultura je proslulá bohatým světem nadpřirozených bytostí známých jako yokai. Tyto duchovní entity mohou být neškodné, hravé, ale také extrémně nebezpečné. Nejznámější jsou démoni Oni, kteří ztělesňují zlo, nemoc a neštěstí. Oni mají své kořeny hluboko v japonském folklóru a často se objevují ve vyprávění spojeném se smrtí a pomstou.
Proti těmto nebezpečím se Japonci chrání pomocí omamori – amuletů prodávaných v šintoistických svatyních a buddhistických chrámech. Omamori jsou drobné sáčky, které obsahují papírky nebo látku s posvátnými symboly či modlitbami. Existují různé druhy omamori, které se specializují na různé druhy ochrany – od bezpečnosti na cestách po ochranu před zlými duchy.
Během oslavy zvané Setsubun, která se koná na začátku února, se provádí rituuál zvaný mamemaki (豆撒き) a je jedním z nejstarších a nejdůležitějších ochranných rituálů v Japonsku. Jeho cílem je očistit domov od negativních energií a vyhnat zlé duchy známé jako Oni. Klíčovou součástí tohoto rituálu je házení pražených fazolí (mame) mimo domov, při čemž účastníci volají: „Oni wa soto! Fuku wa uchi!“ (Démoni ven, štěstí dovnitř!). Tento akt symbolizuje vyhánění zla a přivolání štěstí a prosperity.
V některých regionech se tento rituál provádí s maskami – jeden z účastníků nosí masku Oni a ostatní hází fazole, aby ho vyhnali z domova. Tento rituál se provádí nejen v domácnostech, ale i ve svatyních a chrámech, kde ho vedou šintoističtí kněží. Pražené fazole symbolizují čistotu a jsou považovány za prostředek k očištění prostředí od negativních vlivů.
Setsubun je také doprovázen dalšími tradicemi, jako je například umisťování hlav ryb sardinek a větviček hlohu na dveře, aby se posílila ochrana domu proti zlým duchům.
V Japonsku jsou velmi známé také ochranné talismany v podobě kamenných soch Komainu, což jsou sochy lvů nebo psů umístěné před chrámy. Věřilo se, že tyto sochy mají schopnost odhánět zlé duchy, a jejich přítomnost zajišťuje ochranu chrámů a jejich návštěvníků. Další známou legendární bytostí je Tengu, nadpřirozený tvor s lidskými a ptačími rysy, který je často spojován s ochranou buddhistických chrámů. Tengu byli považováni za ochránce mnichů, kteří se modlili za duchovní ochranu a osvícení.
V historii Japonska existuje mnoho osobností, které hrály významnou roli v šíření duchovních a ochranných tradic. Jednou z nich je Sugawara no Michizane, japonský učenec, básník a politik, který je po své smrti uctíván jako bůh vědění a ochrany pod jménem Tenjin. Jeho život a odkaz jsou silně spojeny s ochranou před přírodními katastrofami a zlými silami. Po jeho smrti se začaly objevovat legendy o tom, že jeho duch chránil města před zlem, což vedlo k tomu, že mu byly zasvěceny mnohé chrámy a svatyně, kde se lidé modlí za jeho ochranu.
Anting-anting a ochrana před Aswangem na Filipínách
Na Filipínách je víra v nadpřirozené síly rovněž hluboce zakořeněna v kultuře, přičemž jedním z nejznámějších ochranných prostředků je amulet anting-anting. Jedná se o ochranný amulet, který je vyráběn z různých materiálů, včetně kovu, dřeva nebo kamenů. Je považován za ochranu proti různým hrozbám, včetně nadpřirozených bytostí, jako jsou Aswangové – obávaní noční predátoři filipínského folklóru. Anting-anting často zahrnuje symboly, které kombinují tradiční filipínské víry s křesťanskými motivy, včetně křížů a vyobrazení svatých, jako například sv. Michaela.
Jedním z klíčových prvků ochrany proti nadpřirozeným silám jsou na Filipínách rituály, které provádějí tradiční léčitelé zvaní Albularyo. Tito léčitelé nejsou jen lékaři pro fyzické neduhy, ale také duchovní vůdci, kteří používají byliny, modlitby a ochranné rituály k odvrácení zlých duchů. Albularyo se tradičně spoléhají na sílu přírodních amuletů a často nosí vlastní Anting-anting, aby se sami chránili při své práci.
Filipínci věří, že amulet anting-anting může nositele ochránit nejen před Aswangy, ale také před dalšími neviditelnými silami, jako jsou zlí duchové a prokletí. Avšak aby amulet fungoval co nejlépe, musí být posvěcen během speciálních rituálů, které se často konají o Velikonocích, což je považováno za nejmocnější období pro duchovní ochranu. V těchto rituálech se mísí vlivy původních filipínských náboženství s křesťanskými tradicemi, které na Filipíny přinesli kolonizátoři. Jedním z nejdůležitějších obřadů je modlitba k Bohu, během které je amulet požehnán a zajišťuje se tak jeho ochranná moc.
Navíc se na Filipínách traduje příběh o Santelmu, což není rituál, ale záhadný světelný jev známý jako „světlo svatého Elma“. Podle filipínských legend se toto tajemné světlo objevuje na místech, kde se pohybují Aswangové nebo jiné nadpřirozené bytosti. Filipínci věří, že spatření tohoto světla signalizuje přítomnost nadpřirozených sil a že je třeba provést ochranné modlitby nebo rituály, aby se předešlo útoku těchto nebezpečných tvorů.
Podobně jako v Japonsku je i na Filipínách víra v ochranné rituály a amulety silně zakořeněna nejen v tradičním prostředí, ale i v moderním životě. Lidé na venkově stále nosí své amulety a provádějí rituály, aby zajistili bezpečí svých rodin, a mladší generace si tyto tradice často přebírá a adaptuje pro současný svět.
Zatímco Japonci házejí fazole, aby zahnali zlé duchy při slavnosti Setsubun a Filipínci nosí své anting-anting jako ochranu před Aswangy, oba národy ukazují, jak hluboce jsou zakořeněné tradice, které se točí kolem neviditelných hrozeb.
Zdroj: japanlivingguide.com, sugoii-japan.com, japantreasure.com, ling-app.com, taasnoopilipino.com, mythlok.com, aswangproject.com