V Jižní Koreji se prodává víc kočárků pro psy než pro děti. Mladí radši vychovají štěně

Foto: Unsplash/Muhammad Arsyad

Od praktických zvířat přes členy rodiny až k influencerům. Mazlíčci se v posledních letech na společenské hierarchii v Jižní Koreji vyšplhali k nejvyšším příčkám. Na ulici tedy potkáte v kočárku spíše pejska než malé dítě. Proč tomu tak je?

Někdo má psa venku v kotci, jiný ho obléká a vozí v kočárku. Nejen v Jižní Koreji nyní panuje zajímavý společenský fenomén, díky kterému lidem přirostli pejsci k srdcím jako malé děti. Nárůst představuje kulturní posun oproti tradičnímu pohledu, kdy se domácí zvířata chovala především venku nebo čistě pro praktické účely. Dnes jsou domácí mazlíčci považováni za právoplatné členy rodiny a v Jižní Koreji to berou doslova.

To, co začalo jako posun od chovu domácích zvířat pro přežití, se vyvinulo v sofistikovaný systém butiků pro domácí mazlíčky, foto studia, hotely s wellness i luxusní doplňky a módní značky. Samozřejmostí je také zřízení pojištění a po letech i důstojný pohřeb.

Díky tomu můžeme vidět změny v jihokorejské společnosti, včetně posunu rodinné dynamiky, ekonomické situace i vlivu K-pop celebrit. Také pandemie Covid-19 výrazně přispěla k tomu, že se domácí zvířata dostala do domácností, protože lidé zavření doma si adoptovali psy a kočky z útulků nebo přímo z ulice.

Jihokorejský průmysl zaměřený na domácí mazlíčky je na vzestupu. Pohání ho stejné faktory, které podle statistik KOSIS vedly k tomu, že má země nejnižší porodnost na světě: vysoké náklady na vzdělání a bydlení či extrémně dlouhá pracovní doba. Populace domácích mazlíčků tedy roste ruku v ruce s faktem, že se stále více lidí rozhoduje nemít děti a neuzavírat manželství. Nárůst počtu jednočlenných domácností a klesající porodnost vede mnoho Korejců k tomu, že hledají společnost u pejsků.

Proč je však vozí v kočárcích?

Nedávno se v Jižní Koreji prodávalo víc kočárků pro psy než pro děti. K situaci se vyjadřoval také bývalý korejský prezident Yoon Suk-yeol, který označil klesající porodnost za mimořádnou situaci a oznámil vytvoření Ministerstva pro plánování nízké porodnosti. Vláda nabízí taktéž peněžní příspěvky, aby podpořila páry, které chtějí mít děti, a vyplácí 35 až 50 milionů wonů (až 800 000 Kč) od narození dítěte až do jeho sedmi let. Situace se však k lepšímu neobrací.

Proč jsou ale psi vůbec v kočárcích? Kromě starších pejsků nebo těch s postižením se kočárky pro domácí mazlíčky staly vhodným nástrojem pro přepravu malých plemen, která jsou v Jižní Koreji velmi častá. Pro mnoho majitelů jsou kočárky nepostradatelnou součástí pro bezpečnou přepravu v horkých letních dnech a umožňují jim vzít pejsky do kaváren, restaurací nebo nákupních center, kam mají jinak vstup často zakázán. Většina korejské populace žije ve městech a množství věžáků také přirozeně vedlo k preferenci menších psů, kteří se lépe hodí do bytu. Malá plemena bývají také fyzicky křehká a při procházkách se rychle unaví. Nejoblíbenějším plemenem v Soulu je maltézáček, dále jsou to pudlové, pomeraniani nebo shitzu.

Dalším faktem samozřejmě je, že čím lepší a luxusnější kočárek máte, tím je lépe vidět, jak dobře se o svého mazlíčka staráte. Drahé oblečky a doplňky se tedy dávají často na odiv a jsou symbolem bohatství a stylu.

ČTĚTE TAKÉ: Jihokorejci rádi cestují se svými mazlíčky. Počet zvířat na palubách letadel roste

Hvězdy sociálních sítí

Éra Instagramu a TikToku proměnila mazlíčky ve hvězdy sociálních sítí a někteří mají i miliony sledujících. Například pes Rose, členky dívčí skupiny BLACKPINK, má účet s téměř pěti miliony sledujících. Podobně jsou na tom kočky a psi Lisy (BLACKPINK), kteří mají společný účet s více než třemi miliony sledujících. Pes zpěvačky Taeyeon (Girl’s Generation) má vlastní populární značku oblečení a doplňků. Korejské celebrity tedy také sehrály roli v proměně kultury domácích mazlíčků, a to zejména v oblasti módy a životního stylu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Poznejte deset unikátních a rozkošných psích plemen, které pocházejí z Japonska

Rozmach služeb pro domácí zvířata postupně mění celou společnost, nemocnice a obchody pro domácí mazlíčky se staly všudypřítomnými, zatímco porodnice postupně mizí. Proměna pohledu na domácí zvířata v Jižní Koreji je fascinujícím příkladem toho, jak se tradiční postoje mohou vyvíjet a vytvářet nové sociální a ekonomické příležitosti.

Zdroje: Independent, Business Insider, New York Times, Tatler, Korea JoongAng Daily

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.