Recenzia: Biografia Beyond The Story: Příběh 10 let BTS zachytáva prvé desaťročie existencie skupiny a nahliada do puta siedmich členov, ktorí spolu prežívajú úspechy aj pády

Ostatní

V spolupráci s nakladateľstvom JOTA vám prinášame recenziu na jednu z najúspešnejších biografií súčasnosti Beyond The Story: Příběh 10 let BTS, ktorá bola spísaná juhokórejským kritikom Myeongseok Kang-om a členmi BTS, čím sa líši od ostatných neoficiálnych biografií o BTS.

Biografia z roku 2023 s názvom Beyond The Story: Příběh 10 let BTS je komplexná kniha, ktorá dokumentuje vzostup skupiny BTS z trainees plných nádejí na svetové hviezdy. Kniha, ktorá má v českom preklade 493 strán, ponúka hĺbavý pohľad na desaťročnú cestu BTS prostredníctvom ich vlastných slov a skúseností. Obzretie sa do minulosti je rozdelené do 7 kapitol, ktoré korešpondujú s rôznymi obdobiami BTS. Každá kapitola obsahuje farebné fotografie členov na oboch stranách zoradené chronologicky a QR kódy, ktoré čitateľa zavedú k hudobnému klipu či dance practice videu, o ktorom je reč. Celkovo sa tu nachádza 330 QR kódov. Autor s členmi opisuje skoré boje skupiny ako trainees pod vtedajšou agentúrou Big Hit Entertainment (dnes HYBE Labels), ich debut v roku 2013 a prvé roky budovania fanúšikovskej základne v Južnej Kórei. Čitateľ sa viac dozvedá o prelomovom úspechu albumu Wings v roku 2016, ktorý skupinu vyniesol k medzinárodnej sláve. Kapitoly podrobne opisujú vzostup BTS, rekordné úspechy a prelomové okamihy počas uplynulých desiatich rokov. Treba dodať, že kto je s BTS od začiatku, kto aktívne skupinu dodnes sleduje alebo sa naďalej nachádza medzi ARMYs, pre toho mnohé príbehy nebudú novinkou, je to však príjemné ohliadnutie sa späť samotnými členmi BTS, nie redaktormi či inými fanúšikmi.

Knižka sa až tak veľmi nezaoberá konfliktami v rámci skupiny, skôr atakmi zvonku, ale napríklad venuje priestor známej nezhode medzi V-om a Jimin-om ohľadom zjedených knedličiek, ktorá odkrýva vyhorenosť členov. Kniha sa venuje aj Jungkook-ovi, ktorý úprimne rozpráva, ako nechápal, prečo si ho všimli veľké spoločnosti a vrátil sa k príhode, keď mal 13 rokov a jedna z agentúr ho pozvala na hotelovú izbu. Vyznal sa z lásky k RM-ovi, kvôli ktorému podpísal zmluvu s Big Hit Entertainment. Objavil ho na YouTube, keď začal pozerať jeho videá. „Hyungov rap bol vskutku skvelý, jeho angličtina bola naozaj pôsobivá, tak som sa rozhodol, že pôjdem sem,“ povedal. Na druhej strane V rozpráva, ako ho podviedol taxikár, keď prišiel do Soulu, a ani nemal záujem stať sa idolom, ale dostal sa na konkurz a uspel. Jin tvrdí, že ho oklamali. Mal byť hercom, namiesto toho sa stal trainee. Opisuje, ako sa v začiatkoch staral o Sugu, ktorého stravovanie bolo znepokojivé. Podobných príbehov sú stránky knižky plné.

Jednou z hlavných tém, ktorá sa objavuje v knižke, je dôležitosť usilovnej práce, disciplíny a vytrvalosti pri dosahovaní úspechov. Autor a členovia kladú dôraz na prísny trainee režim a neúnavnú pracovnú etiku, trávenie hodín cvičením, písaním skladieb a zdokonaľovaním sa. Členovia tiež zdôrazňujú úlohu tímovej práce a spolupráce v rámci skupiny, pričom členovia si navzájom dopĺňajú svoje silné stránky a podporujú sa. Biografia tiež skúma kultúrny a sociálny vplyv BTS v Južnej Kórei a vo svete. Diskutuje o zmesi kórejských a západných vplyvov, ktoré pomohli skupine vytvoriť nový žáner K-Popu, ktorý rezonuje po celom svete. Skúma sociálne posolstvá v hudbe BTS a to, ako skupina vždy presadzovala dôležité otázky, ako je sebaláska či duševné zdravie. Vplyv skupiny siaha od hudby až po módu, jazyk a sociálne zmeny najmä medzi Mileniálmi a Gen Z. Líder RM aj kvôli tomu neustále sleduje internetovú komunitu, slang a najnovšie trendy medzi mladými ľuďmi, ktoré komponuje do svojej hudby. Tvorba piesne je ukážkovo zobrazená pri príhode o nahrávaní skladby DNA, ktorej pôvodnú verziu Jimin vysmial a odmietol.

Ďalšou ústrednou témou je vzťah skupiny BTS s ich fanúšikmi. Členovia diskutujú, ako si vybudovali emocionálne spojenie s ARMY prostredníctvom sociálnych sietí, koncertov a podujatí s fanúšikmi. Opisujú filantropické úsilie vrátane kampane Love Yourself UNICEF a ďalších sociálnych darov. Puto medzi BTS a ARMY je zobrazené ako obojsmerná ulica, pričom každá skupina inšpiruje a podporuje tú druhú. Kniha poskytuje skvelý pohľad na hudbu BTS, proces písania piesní a tvorivý vývoj v priebehu rokov. Členovia diskutujú o experimentálnom prístupe BTS k žánrom, od hip hopu cez EDM až po pop. Rozhovory s členmi odhaľujú, ako nachádzajú inšpiráciu z každodenného života a ako tím spolupracujú na produkcii hudby. Kniha sa zaoberá aj choreografiou a úsilím spojeným s realizáciou koncertného zážitku. Profily členov a rozhovory poskytujú fanúšikom možnosť nahliadnuť do pracovného života a úvah BTS. Ide o biografiu, ktorá zachytáva pracovný život a vzťahy v rámci skupiny, ľúbostný život členov sa tu nerozoberá. Členovia diskutujú o svojich skúsenostiach v skupine a aj mimo nej, o svojich tvorivých procesoch a nádeji do budúcnosti. Otvárajú si aj srdce v prípade tlaku globálnej slávy a obetiach, ktoré sa od nich vyžadujú, ako aj o tom, ako nachádzajú útechu a podporu jeden v druhom a v ARMY.

Beyond The Story: Příběh 10 let BTS ponúka hĺbavý pohľad na vzostup BTS z rôznych perspektív, keď Kang a členovia poskytujú komplexné pokrytie hudby BTS, tvorivej cesty, kultúrneho vplyvu a vzťahu s fanúšikmi. Rozhovory s členmi poskytujú čitateľom pohľad do zákulisia života BTS. Biografia je oslavou úspechov a ťažko vybojovaných zápasov BTS za posledné desaťročie, ako aj dôkazom sily hudby, vášne a vytrvalosti. Knihu Beyond The Story: Příběh 10 let BTS si môžete v nakladateľstve JOTA zakúpiť TU.