Jestliže sledujete pořady z korejského zábavního průmyslu, jistě vám neuniklo slovíčko ajumma. Označuje obvykle vdanou ženu středního věku a do češtiny jej překládáme jako „teta“ nebo „paní“. Tyto dámy, lidově řečeno „tetičky“, jsou charakteristické svým osobitým stylem, ať už jde o oblékání, účesy, nebo někdy i chování. Odkud se berou typické „tetičkovské vesty“ a proč tyto oblíbené kousky oblečení nosí dokonce i ti nejznámější K-pop idolové?
„Tetičkovská móda” jde v zimních měsících na dračku
Na nový módní trend jako první upozornil jihokorejský deník Korea Herald. Ačkoli může být překvapivé, že kousek oblečení typický pro určitou (a velmi specifickou) část populace začali nosit i mladí korejští umělci, při bližším zamyšlení to vlastně není tak šokující. Móda je flexibilní odvětví, a cokoli vás napadne, se může stát hitem příští sezóny. V té letošní si první příčku získala jedna velmi specifická vesta.
Z ryze praktického oděvu nošeného při přípravě kimchi se stal žádaný módní kousek
Módní svět po ní doslova šílí. Vesta, která byla ještě nedávno považována za ryze praktickou součást oděvu, dnes udává pravidla hry. Ačkoli ji dříve nosily jen starší ženy a pouze při jedné konkrétní příležitosti, těm časům už dávno odzvonilo. Takzvaná „Kimjang vesta“ se v minulosti vytahovala ze skříně pouze v období spojeném s tradicí zvanou Kimjang. Ta je od roku 2013 zapsána na seznamu UNESCO jako součást nehmotného kulturního dědictví lidstva.
A co je to Kimjang? Jde o období důležité pro celou komunitu, během něhož Korejci společně připravují a nakládají kimchi na zimu. Kimjang sice není oficiálním státním svátkem, ale představuje významnou kulturní a komunitní událost, jejíž důležitost respektuje mnoho škol, firem i úřadů. Některé z nich dokonce v listopadu zkracují zaměstnancům pracovní dobu, aby se mohli této tradice zúčastnit. A právě zmíněná vesta se stala neodmyslitelnou součástí tradice Kimjang. O to překvapivější možná je, že ji dnes nosí lidé napříč generacemi i mimo toto specifické období. Jak se ale říká: proti gustu žádný dišputát. Trendy vznikají zcela přirozeně – a mnohdy také docela náhodně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Populární jihokorejské kimchi milují strávníci v 82 zemích!
Za trendy vestu zaplatíte jen pár korun
Pokud jste zvyklí, že za nové módní kousky musíte často výrazně připlatit, tentokrát budete příjemně překvapeni. Znalci módního průmyslu, jak uvádí jihokorejský deník Korea Herald, upozorňují, že přitažlivost tohoto oblečení je zcela zřejmá. Za vestu zaplatíte totiž pouhých 5 000 wonů, což odpovídá přibližně 71 korunám. Kdo by to jen měl?
Není proto žádným překvapením, že se prošívané vesty s květinovými vzory dostaly na přední příčky žebříčků nejprodávanějších produktů na e-shopových platformách. Podle deníku The Korea Times se to týká zejména aplikací jako Zigzag či Ably, které jsou oblíbené především u žen kolem 20 let. Poptávka samozřejmě ovlivnila i cenu. Vesty, které původně začínaly na 71 korunách, se dnes prodávají v rozmezí od této částky až po 573 korun. Touha být trendy se, jak známo, může velmi snadno prodražit.
Zimu zvládnete s lehkostí a stylově
To, že jsou vesty dnes považovány za stylové, je jen příjemným bonusem. Skvěle totiž plní i svůj praktický účel – vesta zahřeje a zároveň umožňuje pohodlný pohyb. Na zimu jsou zkrátka ideální. A jak je poznáte na ulici? Poměrně snadno. Jsou prošívané a často zdobené rozmanitými květinovými vzory, září jasnými barvami, které upoutají pozornost zdaleka.
Po vestách touží dokonce i děti, za jejich úspěchem stojí také K-Pop idolové
Ačkoliv byly vesty tohoto typu v Koreji kdysi považovány za nemoderní „tetičkovské“ či „babičkovské“ kousky, které neměly s módou a stylem nic společného, náhle došlo k radikálnímu obratu. Není proto překvapivé, že tento na první pohled nenápadný kousek oblečení zaujal i děti školního věku. Svou roli sehrála také skutečnost, že vesty na svých Instagramových profilech předvedly umělkyně jako Jennie (Blackpink) či Karina (aespa), což ještě více podpořilo snahu je získat.
Zkrátka a jasně, jakmile si lidé začnou určitý typ produktu spojovat s K-Pop idolem, o tržbu je postaráno. Podle deníku Korea Herald, netrvalo dlouho, než se vesty, které nosily hvězdy jako Jennie či Karina, z módního kousku staly mainstreamovou záležitostí. Každý náhle cítil, že takovou vestu ve svém šatníku potřebuje. A proč? To mnohdy ani sami lidé přesně nevědí.
Cílovou skupinou jsou mladí lidé mezi 19 a 34 lety, ve statistikách dominují ženy
Vesty se těší největší oblibě mezi mladými lidmi ve věku 19 až 34 let, uvádí deník The Korea Times, který se odkazuje na data webu Naver Data Lab. Ten mimo jiné zaznamenal, že 18. listopadu 2025 dosáhlo vyhledávání historického maxima 100 právě mezi uživateli v této věkové kategorii. Hledané fráze se netýkaly jen „prošívaných vest“, ale také souvisejících klíčových slov, například „květinová vesta“. Trend na vzestupu potvrzují i další údaje Naver Data Lab: zatímco v prosinci 2024 dosáhlo vyhledávání hodnoty 96 a s odchodem zimy zájem o vesty postupně klesl, od podzimu 2025 je opět patrný nárůst. Web uvádí, že od poloviny října začíná vyhledávání prošívaných a květovaných vest výrazně stoupat.
Jak uvádí deník Korea Times, další statistiku poskytla platforma pro analýzu a vyhledávání BlackKiwi. Ta potvrdila, že vesty patřily mezi nejvyhledávanější artikly u uživatelů ve věku 20 až 39 let. Není překvapivé, že zatímco muži o vestu stáli jen zřídka, celých 84,3 % žen projevilo o tento módní kousek zájem online.
NENECHTE SI UJÍT: Extravagance jménem Harajuku: Nespoutaná móda, která podtrhuje individualitu a odvážnost mladých, vznikla v srdci Tokia
Trend zvaný „halmaenial” na vzestupu: Touha po nostalgii ovlivňuje gastronomii i módu
Říká se o něm, že je trendem pro mladé lidi. Ačkoli vznikl v oblasti potravinářství, postupně se rozšířil i do dalších oblastí života. Termín kombinuje slovo halmae, neformálně označující babičku, a pojem millennials, odkazující na generaci mileniálů narozených přibližně mezi lety 1981 a 1996. Trend původně odkazoval ke konzumaci tradičních potravin, které byly výraznou součástí jídelníčku místních prarodičů a předků, například černý sezam a červené fazole. Pozornosti mladší generace však neunikl ani pelyněk. Všechny tyto potraviny přinášejí značné zdravotní benefity. Trend v oblasti drobných svačinek si zamilovala především mladší generace. Důvodů bylo nespočet, od nostalgie a fascinace minulostí (či pomyslného návratu do dětství), přes touhu po zdravém životním stylu, až po potřebu zažít něco nového a netradičního.
Stejného názoru je i Mun Jeong-hun, profesor na katedře potravinářství na Soulské státní univerzitě. Pro Dankook Herald uvedl již v roce 2023, kdy byl trend halmaenial poprvé zaregistrován, následující: „Mladá generace, která byla před pandemií zvyklá sledovat nové trendy díky každoročním zahraničním cestám, byla poslední dva a půl roku uvězněna doma. To vedlo k tendenci konzumovat sofistikovaný a exotický obsah prostřednictvím retro kultury, která jim dává pocit, jako by cestovali časem do minulosti.“ Profesor svými slovy poukazuje mimo jiné na fakt, že trend zvaný halmaenial začal vznikat zejména během covidové pandemie, kdy mladí lidé neměli možnost cestovat, a rozhodli se tak, takříkajíc, navrátit ke svým kořenům.
Jednoduchý způsob, jak se propojit s blízkými
Zda trend jako takový přetrvá, ukáže až čas. Faktem ale zůstává, že ačkoli vesty i „halmaenial potraviny“ mohou na první pohled působit jako ryze konzumní záležitost, nemusíme to vidět úplně černě. Samozřejmě, až retro estetika opět vyjde z módy, trendy se začnou měnit a některé z nich pravděpodobně zmizí.
V současné době je však popularita vest i výše zmíněných potravin na vzestupu. Co to znamená? Pravděpodobně to ukazuje, že inspirace retro estetikou babiček a tetiček prostě funguje. A nejde jen o to. Trend představuje jakési propojení mladší generace, která touží po nostalgii a vzrušujících chutích, s lidmi, kteří žili dávno před nimi. A právě na tomto propojení patrně záleží ze všeho nejvíce.
Zdroje: Autorský text, The Korea Herald, The Korea Times (1), The Korea Times (2), Asia Society, UNESCO Intangible Cultural Heritage, The Dankook Herald