Recenzia: Kaidžú č. 8 alebo Kafkova Premena na japonský spôsob

Alena Häringová

Asianstyle.cz vám v spolupráci s vydavateľstvom CREW prináša recenziu na mangu Kaidžú č. 8, v ktorej sa z hlavného hrdinu stane to, proti čomu sa zaviazal bojovať.

Koncom minulého roka začalo vydavateľstvo CREW vydávať mangu Kidžú č. 8 (japonsky: Kaijū 8-gou; anglicky: Kaiju No. 8 alebo Kaiju #8). Od júla 2020 ju píše manga umelec Naoja Matsumoto (anglický prepis: Naoya Matsumoto) a serializovaná bola prostredníctvom aplikácie a na webstránke Shōnen Jump+ zdarma. Doposiaľ vyšlo 12 tankōbon zväzkov.

Dej mangy sa odohráva v Japonsku. Hlavným hrdinom príbehu je Kafka Hibino, ktorého najväčším snom bolo chrániť domov a ľudí pred hrôzostrašnými príšerami (kaidžú), ktoré sužujú každodenný život japonskej spoločnosti. S kamarátkou z detstva Minou Ashiro už ako deti túžili, že sa spoločne pridajú k japonským Obranným silám, čo sú elitné jednotky špecializované a vycvičené na boj s kaidžú. Kým Mine sa to podarilo a v súčasnosti ako kapitánka velí tretiemu práporu Obranných síl, Kafka po niekoľkých neúspešných pokusoch skončil v spoločnosti Monster Sweeper ako upratovač pozostatkov kaidžú, ktoré v meste ostávajú po zásahoch jednotlivých obranných jednotiek.

Vo veku 32 rokov Kafka už nespĺňa ani vekové požiadavky na to, aby sa do jednotiek vôbec mohol prihlásiť. Zmierený so svojím životom, Kafka v práci zaúča brigádnika, 18-ročného Rena Ičikawu, ktorý sa chce pridať k Obranným silám. Aj napriek tomu, že si títo dvaja spočiatku nerozumejú, predsa sa nájde niečo, čo ich spojí. Obranné sily totiž plánujú zdvihnúť vek nových regrútov na 33 rokov!

Pre Kafku je to teda posledná šanca splniť si nielen svoj detský sen, ale aj sľub, ktorý si s Minou ako deti dali – bojovať proti kaidžú bok po boku. Keď už sa zdá, že svoj cieľ má na dosah a všetko by mohlo konečne vyjsť, stane sa Kafka po útoku kaidžú jedným z týchto monštier. Obranné sily zatiaľ nepoznajú pravú identitu tohto nového spozorovaného monštra, ale dajú mu špeciálne kódové označenie Kaidžú č. 8. Mladý Ičikawa, ktorý bol pri útoku, Kafkovi pomáha jeho novú neželanú identitu a schopnosti držať v tajnosti. Čo sa ale stane, keď toto ich tajomstvo praskne? Podarí sa Kafkovi splniť si svoj sen alebo sa s ním už navždy bude musieť rozlúčiť?

Aký máme na mangu Kaidžú č. 8 zatiaľ názor my? Po prečítaní prvých siedmich kapitol, ktoré obsahuje jej prvý zväzok, musíme zhodnotiť, že rozhodne začala veľmi snubne. Ide o akčný, sci-fi, dobrodružný shōnen kúsok, ktorý zároveň disponuje aj slušnou dávkou miestami uleteného humoru. Napriek tomu, že hrdinami shōnenov sú v drvivej väčšine dospievajúci, mladí chlapci, Kaidžú č. 8 patrí ku kúskom, ktoré idú jemne proti prúdu, pretože jeho hlavný hrdina je dospelý chlap vo veku 32 rokov. Príbeh tak zaujal rozhodne aj z hľadiska tohto detailu. Kafka je v podstate večný smoliar, ktorý niekoľkokrát zlyhal, a aj keď dostane ďalšiu šancu, zákon schválnosti spôsobí, že sa stane niečo, čo mu jeho sen môže navždy zničiť. Ostáva mu tak jediné – nevzdať sa a pokúsiť sa premeniť svoju smolu na svoju výhodu.

Určite ste si všimli, že meno hlavného hrdinu neznie práve japonsky. Ide o zreteľný odkaz na pražského nemecky píšuceho spisovateľa Franza Kafku a na jeho poviedku Premena. Ide o jedno z najvýznamnejších diel modernej prózy 20. storočia, v ktorej sa hlavný hrdina jedného dňa premení na monštrum, a to obrovského chrobáka. Voľná inšpirácia kafkovským motívom je teda zreteľná a predstavuje slušný odrazový mostík pre príbeh odohrávajúceho sa v Japonsku, kde sa tematika zahŕňajúca boj s príšerami stále teší veľkej popularite. Prvý zväzok mangy rozhodne vtiahne čitateľa do príbehu. Zoznámi ho s dejom a postavami, s ktorými sa čitateľ bude stretávať v jeho priebehu. Samozrejme, drvivú väčšinu priestoru v ňom úplne logicky zatiaľ dostali najmä hlavné postavy, takže len čas a ďalšie kapitoly ukážu, ako sa vyvinú a čím doplnia dej tie vedľajšie. Pokiaľ sa autorovi príbehu podarí udržať náladu a atmosféru týchto prvých kapitol príbehu, myslíme si, že Kaidžú č. 8 má potenciál zaujať širokú verejnosť.

Mangu začalo vydavateľstvo CREW vydávať v septembri minulého roka. V súčasnosti vydalo už tri jej zväzky, posledný zatiaľ vo februári 2024. Pokiaľ vás manga oslovila a hľadali ste presne príbeh tohto charakteru, zakúpiť si ju môžete na oficiálnych stránkach vydavateľstva CREW tu. Pre nadšencov anime máme dobré správy. Na anime Kaidžú č. 8 nebudete čakať dlho. Pod taktovkou produkčnej spoločnosti Production I.G (Blood-C, Blood+, Ao Haru Ride, Kimi Ni Todoke, Kuroko’s Basketball, Haikyu!! a ďalšie) bude mať totiž premiéru už 13. apríla 2024!