Recenzia: Nechajte sa zlákať na isekai dobrodružstvo s mangou Jak jsem se reinkarnoval coby sliz od vydavateľstva CREW!

Alena Häringová

Jak jsem se reinkarnoval coby sliz je príbeh žánru isekai, ktorý čoraz viac naberá na popularite. Prinášame vám recenziu na jeho prvý zväzok.

České vydavateľstvo CREW do svojej bohatej manga ponuky nedávno zaradilo aj príbeh Jak jsem se reinkarnoval coby sliz (anglicky: That Time I Got Reincarnated as a Slime). Pôvodne vyšiel ako román z radu light románov. Po zožatí obrovského úspechu bol pretvorený aj do manga verzie. Autorom príbehu je Fuse, kreslil ho Taiki Kawakami a o dizajn postáv sa zaslúžil Mitz Vah. Manga samotný príbeh spopularizovala a dostala ho aj za hranice Japonska, čo zároveň zvýšilo záujem o žáner isekai. Pokiaľ je vám tento pojem neznámy, tak isekai označuje japonský žáner portálovej fantasy a sci-fi. Zahŕňa romány, light romány, mangu, anime a videohry, ktorých dej sa točí okolo postáv prepravených do iného sveta, v ktorom musia prežiť. Často ide o svet fantázie, virtuálny svet, inú planétu či paralelný svet.

Ako to už býva, netrvalo dlho a z populárneho manga kúsku vzniklo aj nemenej úspešné anime a aj počítačová hra. V čase svojho vydania sa manga dostala medzi desať najúspešnejších máng a stala sa prvou mangou podľa light noviel, ktorej sa predalo viac ako dvadsať miliónov kusov (minulý rok to už bolo viac ako dvadsaťpäť miliónov), v roku 2018 získala BookWalker Award, v roku 2019 dostal príbeh cenu Crunchyrollu za najlepšieho hrdinu a v roku 2022 vyhrala séria Kodansha Manga Award za najlepší shōnen.

Web AsianStyle vám teraz prináša recenziu na prvý zväzok tohto úspešného isekai príbehu. Mangu Jak jsem se reinkarnoval coby sliz si môžete zakúpiť na oficiálnych stránkach vydavateľstva CREW a, samozrejme, aj vo vybraných kníhkupectvách v Česku aj na Slovensku.

O čo vlastne ide v príbehu Jak jsem se reinkarnoval coby sliz? Hlavný hrdina tejto série, ktorého meno je Mikami Satoru, obetoval počas útoku šialenca s nožom na rušnej ulici svoj život v snahe zachrániť svojho priateľa a jeho novú snúbenicu. Za tento odvážny akt dostal odmenu v podobe novej životnej príležitosti. Reinkarnoval sa vo fantasy ríši, riadiacej sa hernými zákonmi, ale už nie ako človek, ale ako sliz!

Tu sa začína jeho nový život. Musí si však zvyknúť na svoje nové telo a, samozrejme, aj na samotný nový svet, v ktorom sa ocitol, na jeho obyvateľov i zákonitosti. V procese reinkarnácie obdrží dve unikátne schopnosti – predátora, vďaka ktorej dokáže kradnúť cudzie schopnosti, a veľmudrca, ktorý o novom svete, v ktorom sa ocitol, vie úplne všetko. Veľké a slizké dobrodružstvo Mikamiho ako slizu sa teda môže začať!

Pokiaľ vás tento isekai zaujal a chceli by ste dobrodružstvá Mikamiho ako slizu v novom fantasy svete objavovať na vlastnú päsť, určite si túto mangu neváhajte hneď teraz prečítať. Nasledujúce odstavce totiž venujeme samotnej recenzii, ktorá by vám mohla prezradiť určité pasáže deja. Ak ste však zvedaví na naše dojmy z prečítania prvého zväzku, v takom prípade neváhajte pokračovať v čítaní článku ďalej.

Ako už bolo spomenuté, hlavný hrdina príbehu Mikami Satoru jedného dňa zomiera v dôsledku veľkej straty krvi spôsobenej bodnou ranou do chrbta. Pokiaľ veríte, že vám vaše sny ukazujú budúcnosť, určite sa vám zapáči, že sa Mikamimu v tú noc pred smrťou snívalo o tom, ako bol slizom. Nepripisoval tomu však žiadnu dôležitosť a považoval to iba za bláznivý sen. Zaujímavé na hlavnom hrdinovi je, že Mikami počas svojho života na zemi nemá tvár. Dôvod neprítomnosti jeho skutočného vzhľadu je jednoduchý – to, ako Mikami vyzerá, je to úplne bezpredmetné, keďže čoskoro získa novú podobu, a tak je jeho pôvodný pozemský vzhľad zbytočné zobrazovať. V súvislosti s tým na základe prečítania len prvého zväzku odhadujem, že absencia Mikamiho skutočnej tváre vo svete ľudí je zapríčinená aj tým, že sa autor sa k nej už neplánuje vrátiť. Náš hlavný hrdina však do nového sveta prichádza s vedomím o tom, že sa reinkarnoval. Zachovali sa mu dokonca aj spomienky na minulý život a na to, kým vlastne bol, čo neskôr bude využívať.

Po reinkarnácii sa Mikami už ako sliz ocitá v novom svete a vo svojom rôsolovitom tele blúdi v tme jaskyne. Čas osamote si kráti testovaním dvoch spomenutých nadobudnutých schopností predátora a veľmudrca. Nemá žiadnu tvár, oči, uši, nos, nemôže dokonca rozprávať, pretože nemá ústa, chuť a ani hlasivky. Ako má teda komunikovať s neznámou bytosťou, na ktorú časom narazí v jaskyni? Istý druh komunikácie stále však zostáva v hre – telepatia! Práve vďaka telepatii Mikamimu bytosť odhalí, ako si osvojí magické vnímanie, aby opäť postupne nadobudol svoje stratené zmysly. Kto je ale tou záhadnou bytosťou? Vzhľadom na to, že sa príbeh v tomto okamihu odohráva už vo fantasy svete, nesmie chýbať jedno z najcharakteristickejších fantastických stvorení. Keď sa Mikamimu vráti zrak, na jeho zdesenie pred ním stojí obrovský a mocný drak Veldora, ktorý je v jaskyni uväznený už celé stáročia.

Toto stretnutie predstavuje veľmi dôležitý medzník príbehu. Veldora a Mikami sa spriatelia a na znak rovnosti prijmú spoločné priezvisko Búrkový (Tempest). Veldora Mikamimu dá zároveň nové meno. Sliz sa už od tejto chvíle v príbehu volá Rimuru. Nevediac však to, čo svojím konaním spôsobí, Rimuru vďaka schopnosti predátora oslobodí Veldoru z jaskyne a zem sa razom ocitá v stave pohotovosti, v chaose a v neistote.

Cestou z jaskyne si pomocou predátora Rimuru osvojuje nové a nové schopnosti pohltením toho, čo mu skríži cestu. Pohltením obrovského jaskynného hada napríklad získa schopnosť termolokátor a jedovatý dych, pohltením jaskynného netopiera zase schopnosť vampír a ultrazvuk. Schopnosť veľmudrc mu zároveň radí, ako nové čerstvo nadobudnuté schopnosti využívať čo najefektívnejšie – napríklad prevziať na seba podobu pohltenej príšery (mimikry). Pri pohltení netopiera a získaním jeho schopnosti echolokácie môže Rimuru využívať orgán podobný hlasivkám a je tak na dobrej ceste k tomu, aby sa opäť naučil rozprávať a podobne. Než teda opustí jaskyňu, má Rimuru k dispozícii dosť slušný arzenál schopností. Je to všetko veľmi nápadité a s rýchlym sledom udalostí.

Tým, že pohltil toľko mocných príšer, získal Rimuru veľkú silu, čo, samozrejme, neostáva bez povšimnutia. Rimuru v lese narazí na dedinu malých trolov, ktorých ohrozuje svorka hladných vlkov. Ak však máte dojem, že celý príbeh bude len fantasy príbehom plným mágie, kúziel a mýtických bytostí, o ktorých počúvame z rozprávok, nie je to úplne tak. Všetko toto hravé a rozprávkové vyvažujú drsné pasáže plné drsných bojov a krviprelievania. Rimuru napríklad využije svoj bystrý um a schopnosti nadobudnuté skrz predátora a doslova rozseká vodcu hladných vlkov, keď svorka napadne dedinku trolov, ktorí sú tak razom mimo ohrozenia.

Rimuru si navyše začína veľmi rýchlo uvedomovať svoju moc, ako ju má využívať či zákonitosti sveta, do ktorého sa ako sliz, na prvý pohľad možno podradné stvorenie, reinkarnoval. Svet fantasy však umožňuje, aby všetko bolo celkom naopak, a tak si kôpka rôsolovitej hmoty začína užívať výslnie, čím na seba zároveň v značnej miere púta pozornosť verejnosti. Náš slizký hrdina dokáže do veľkej miery zmeniť realitu tým, že niekomu udelí meno. Odrazilo sa to napríklad na jeho prvých spoločníkoch, malých a slabých troloch, ktorí dovtedy žili bez mena. Akonáhle im Rimuru dal meno, značne narástli a zosilneli. Zároveň tu veľmi oceňujem aj skutočnosť, že Rimuru nie je aj napriek svojim skvelým schopnostiam zobrazený ako automaticky neporaziteľná fantasy bytosť a musí sa učiť, kde sú jeho hranice a pracovať na sebe.

Rimuru sa snaží, aby sa trolovia osamostatnili, neboli od neho a moci, ktorú má, závislí a on mohol objavovať svet, v ktorom sa ocitol. Vydáva sa s nimi na cestu a jeho kroky vedú do vojenského štátu Dwargon, v ktorom, ako už sčasti prezrádza aj názov, žijú okrem ľudí aj magické bytosti. Tieto magické bytosti zahŕňajú aj trpaslíkov, ktorí sú podľa Rimura zruční v stavaní odolných obydlí.

Do samotného vnútra Dwargonu ho sprevádza trol menom Gobta, ktorý to tam pozná. Príbeh sa začína ďalej vyvíjať, keď veci nejdú už od začiatku ideálne a Rimuru sa dostáva do prvých väčších problémov. Kôpka slizu s nevšednými schopnosťami, ktoré demonštruje, rozhodne v Dwargone neostáva nepovšimnutá. Všetko zlé je ale na niečo dobré a Rimuru začína pomaly odkrývať význam ďalších pasáží svojho záhadného sna, ktorý sa mu sníval, než zomrel a reinkarnoval sa. Ako však jeho pobyt v Dwargone a stretnutie s kráľom Gazelom Dwargom na súde dopadne, čo bude s pohlteným Veldorom, to ukážu ďalšie zväzky mangy. Druhý zväzok je už predaji!

Pokiaľ ste fanúšikmi isekai žánru alebo radi unikáte do iných realít, manga má množstvo aspektov, ktoré vás môžu zaujať a určite vás aj zaujmú. Pripraviť sa okrem neštítenia sa zobraziť drsnejšie scény môžete aj na rôzne vtipné, miestami aj šteklivé pasáže či narážky, ktoré dotvárajú atmosféru tohto isekai dobrodružstva. Svojský sliz je rozhodne netradičná, no zároveň aj rozkošná voľba podoby hlavného hrdinu, ktorý si zachoval rafinovanosť zo svojho predošlého života – rýchlo zistí, že ak pomáha svojmu okoliu, tak za určitých podmienok ľahšie dosiahne to, čo sám chce. Osobne sa teším sa na jeho ďalšie dobrodružstvá a mangu vám rozhodne odporúčam. Manga čitateľov určite zaujme aj bonusový príbeh – Veldorove zápisky z pozorovania slizu, v ktorom drak Veldora sleduje Rimurovo konanie po pohltení slizom. Pokiaľ ale máte radšej sledovanie anime ako čítanie mangy, určite dajte šancu anime spracovaniu príbehu. Trailer naň si môžete pozrieť nižšie.