Fascinující cesta do dějiny japonské fantazie. Zábavná přednáška přiblíží historii anime

Mima Kolcúnová
Manga / Anime
Foto: kulturmarket.sk

Poznejte kreslené příběhy o lásce i zradě, historii, snech i problémech, které zachvátili svět. Středa 29. září bude v pražském Kině Lucerna patřit propracovaným filmům a seriálům, jež nám ukázaly, že komerční animaci nekraluje jen Hollywood. S nadšencem Pavlem Chmelem vstoupíme do světa japonského anime, kde se dozvíme, jak to celé vzniklo.

Jak starý je koncept anime?

Pavel Chmel: Samotný výraz anime se v Japonsku objevuje po importu animovaných filmů studia Walta Disneyho někdy těsně před druhou světovou válkou. Větší rozmach jeho užívání japonskou veřejností ale nastává až po uvedení domácích i dovezených animovaných seriálů v běžném televizním vysílání v průběhu 60. let. Pro jeho fanoušky pak anime takříkajíc začíná s prvním animovaným seriálem od pana Osamu Tezuky jménem Tetsuwan Atomu neboli Astro Boy z roku 1963. Při jeho tvorbě totiž byly panem Tezukou formalizovány některé produkční a animační postupy pro dosažení relativně vysokého tempa tvorby epizod za nízkou a mnohdy přímo vylhanou cenu.

Museli ho jeho tvůrci čelit například nepříznivým událostem druhé světové války?

Pavel Chmel: Ohledně druhé světové války a jejího vlivu na tvůrce anime lze říci, že se jedná o silně individuální věc. Jsou tvůrci, a nemusí to být zdaleka jen pamětníci války, v jejichž dílech je silně cítit protiválečný sentiment. A jiní se třeba tomuto tématu vyhýbají nebo používají válku jen jako kulisu pro své příběhy.

Jsou historická témata nebo témata současného dění v Japonsku odrážené i v dějích anime?

Pavel Chmel: Nejen japonská historie je samozřejmě zdrojem námětů pro autory anime. Najdete v něm tituly jak přímo historické, tak i volně historií inspirované nebo rovnou bizarně na historické události odkazující. Představte si to asi tak, že by v České televizi běžel animovaný seriál o taženích a politikaření Přemysla Otakara Druhého, aby získal dědičný titul krále zemí českých, pak komedie o alchymistech a alchymistkách v dílnách Rudolfa Druhého řešících vztahy, patenty, elixíry lásky a exploze a kombinaci by uzavíral titul pro děti o současných dívkách Janě Žižkové a Prokopě Holé, které ve dne chodí na základní školu a řeší problémy dospívání, ale po večerech se za zvuků chorálů mění v magické bojovnice. Ohledně současného dění pak najdete tituly většinou zobrazující více či méně kriticky život a běžné problémy současných Japonců, případně parodující nešvary a zaběhlé tendence japonské společnosti.

Kteří tvůrci a která díla byla nejzásadnější v historii anime?

Pavel Chmel: Jsou autoři jako Katsudži Misawa, kteří přišli s novými způsoby technického zpracování scén, nebo rovnou provedení animace, které pak převzali druzí. Máme samozřejmě i tvůrce jako Go Nagai nebo Reidži Macumoto, již uvedli jako první nějaký dějový prvek nebo jejich kombinaci, které dnes bereme jako klišé, nebo typický prvek nějakého žánru. Produkčním společnostem a animačním studiím jako například Sunrise můžeme zase poděkovat za změnu nebo zavedení nových forem financování tvorby anime nebo jeho propojení s dalšími médii a návaznými produkty. Nic z toho ale není nejzásadnější. Animovaná tvorba existovala v Japonsku před Tezukou a i po něm jiní tvůrci zpracovávali svá díla jinými způsoby nebo s jinými výrazovými postupy. Anime by tedy dnes mělo asi jinou formu, ale pořád by existovalo.

Jak se anime vyvíjí v současnosti? Které žánry či tvůrci jsou momentálně na vrcholu?

Pavel Chmel: Ohledně současného vývoje je asi největším posunem přímý vstup západních streamovacích společností do produkce anime. V podstatě už vysloveně poptávají nebo rovnou spoluprodukují anime tituly pro své platformy. A tento vstup je vnímán s jistými obavami ohledně jejich případných snah zasahovat do scénářů vznikajících titulů ve snaze zalíbit se širšímu publiku na celém světě. V rámci počtu vznikajících děl daného žánru je nekorunovaným králem zavlečení postav z našeho do jiného obvykle fantasy světa, takzvané Isekai tituly. Ohledně tvůrců pak ve světě celkem rezonuje jméno režiséra Mamoru Hosody (Kluk ve světě příšer, Mirai, dívka z budoucnosti, Vlčí děti)

Na co se zaměříte ve své přednášce?

Pavel Chmel: Hlavní osou mé přednášky budou počátky animované tvorby v Japonsku a její vývoj až do asi 60. let 20. století, kdy nastupují tituly od pana Osamu Tezuky, které položily základy současného anime.

Pavel „Grek1“ Chmel je fanoušek audiovizuálních děl nejen japonské provenience, vášnivý čtenář všeho možného, hráč počítačových her, účastník sezení stolních RPG v rolích vypravěče i hrdinských charakterů a nějakou dobu i přednášející na českých conech a spoluautor pravidelného youtubového pořadu o anime s názvem Anime Cirkus.

Vstupenky | Event

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.