Zatímco v Evropě často převládá strach, že umělá inteligence nahradí lidi, psychology, učitele a dokonce i rodiče, v Asii převažuje spíše otevřenější a pragmatičtější postoj. Dnes už AI běžně nacházíme ve školách, různých aplikacích a digitálních pomocnících.
Zní to jako příběh z fantastické knihy nebo filmu: člověk má v ruce tablet, jehož prostřednictvím mu umělá inteligence, AI, s trpělivostí vysvětluje cizí jazyk nebo se zeptá na jeho pocity. Zatímco v Evropě jde převážně o nové pojetí reality, v níž spíše dominuje strach, v Asii je AI stále častější každodenní společník. Nastává nová éra v dějinách lidstva, kdy dochází k užšímu soužití člověka a stroje, který má často více něhy a citů, než si někteří představují.
Umělá inteligence ve školství: Když AI učí trpělivější formou než člověk
Na školách v Jižní Koreji či Japonsku se častěji objevují AI asistenti, kteří učí žáky a studenty různé předměty, jako matematiku, angličtinu, jiný cizí jazyk nebo logické a kritické myšlení. AI „učitelé“ nikdy nepociťují únavu, jsou vždy trpěliví, dokáží se naladit na tempo dítěte a díky zabudovaným senzorům dokáží rozeznat, když je dítě frustrované či unavené. Umělá inteligence pro svou funkci používá hlasové modely, mikrofony a kameru, na jejichž základě dokáže rozeznat výraz obličeje nebo tón hlasu dítěte. Nejde tak o robota bez citů, ale pomocníka, který s opatrností a něhou upraví dané učivo dítěte jeho náladě a schopnostem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Není to sci-fi: V thajských ulicích pomáha policii s pořádkem AI robotický kolega
V Jižní Koreji, která patří k lídrům v technologiích, jsou populární platformy umělé inteligence, jako Riiid Labs či Squirrel AI. Riiid Labs vyvinulo AI platformu výuky, která využívá výuku k přizpůsobení obsahu jednotlivému studentovi zvlášť. Platforma má schopnost analyzovat schopnosti studenta a jeho styl učení a na základě toho mu doporučuje nejefektivnější metody a materiály. Pedagogové zaznamenali výrazné zlepšení výsledků v porovnání s klasickým vyučováním. V Jižní Koreji AI aktivně pomáhá učitelům při učení cizích jazyků, zejména angličtiny, když sleduje pokrok žáka v reálném čase. Tímto způsobem učitel dostává okamžitou zpětnou vazbu a umí lépe přizpůsobit přístup k danému studentovi.
V Číně je poměrně ve velkém rozšířena aplikace Liulishuo (známá také jako LingoChamp), která používá umělou inteligenci k učení angličtiny. Aplikace rozpoznává řeč a hodnotí výslovnost, čímž žákům pomáhá zlepšovat jejich jazykové dovednosti efektivněji než klasické metody. V Japonsku se do popředí dostává aplikace SPEAKERS, která má ve své nabídce jazykové kurzy šité na míru konkrétního studenta, které jsou následně přizpůsobeny jednotlivým potřebám dítěte nebo studenta. AI přináší výhodu ve vzdělávání dětí z chudších regionů, protože mnohé aplikace fungují i offline. Umělá inteligence tak nabízí rovnocennější přístup dětí ke kvalitnímu vzdělání.


Umělá inteligence jako psycholog: Když poslouchá někdo, kdo nesoudí
Nejen učitelé, ale často i psychologové a terapeuti jsou v mnoha zemích nedostupní ať už kvůli přetížení, ceně nebo hanbě, která nadále přichází s léčbou duševního zdraví. V mnoha zemích Asie proto do hry vstupuje AI terapeut, který je vždy po ruce a připraven kdykoli poslouchat. V Asii jsou populární zejména aplikace Wysa (celosvětově, ale zejména v Japonsku), Mind Cafe (Jižní Korea) nebo různé čínské chatboty Xiaoice pro mladé a mladší dospělé. V Singapuru se používá Youper, aplikace založená na AI, která sleduje vnitřní stav člověka a pomáhá mu zvládat lépe různé výzvy přes individuální rozhovory s technikami k regulování emocí.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Novým trendem sociálních sítí jsou fotky ve stylu studia Ghibli. Je to krádež, volají mnozí
Tyto aplikace umožňují anonymně mluvit s umělou inteligencí, která nehodnotí, nesoudí a chová se empaticky. Aplikace jsou velmi populární zejména mezi teenagery, kteří se bez studu mohou svěřit o svých problémech či pocitech, úzkostech a straších. AI poslouchá a odpovídá klidným hlasem. Častokrát navrhuje různá cvičení ke zklidnění, například s vámi dýchá nebo nabízí laskavá slova útěchy. Samozřejmě, lidskou empatii a dotek AI nedokáže nahradit, ale pro mnohé mladé lidi je toto první bezpečný krok k lepšímu duševnímu zdraví.
Výzvy a etické otázky
Zatímco umělá inteligence s sebou přináší výhody v dostupnosti a individuálnímu vzdělávání či terapii, přináší na druhé straně i nové výzvy v podobě ochrany osobních údajů, kvality poskytovaných informací a možného zneužití technologií. Tyto otázky zůstávají velmi aktivním předmětem veřejné diskuse. Asie přesto celému světu ukazuje, že správně implementovaná umělá inteligence může sloužit jako pomocný nástroj, doplněk, který usnadní učitelům a terapeutům jejich práci a usnadní lidem přístup ke vzdělání a léčbě duševního zdraví. Cílem AI není lidi nahradit, ale pouze jim pomoci. Možná v klidných rozhovorech s AI začíná další způsob, jak se dostat víc do kontaktu se sebe samým.
Zdroj: unesco, |1|, |2|, scmp, businesswire, jmir, theguardian, wired, verywellmind