Hudební rebel narozený v Sydney poskytl rozsáhlý rozhovor magazínu GQ Australia, jehož redakce neváhala, a ponořila se s umělcem do temnoty jeho bipolární poruchy.
Obraz Padlého anděla od francouzského malíře Alexandre Cabanela zachycuje anděla, který se před někým krčí. Leží na zemi, nahý, jako by byl právě sražen a jednou rukou se namáhavě opírá o skálu. Část paže mu zakrývá obličej, jako by chtěl zakrýt hanbu z toho, že byl právě vyloučen, ale tvář za ní ho prozrazuje. V jeho zarudlých očích nezůstává nic z éterické laskavosti a lásky, kterou si obvykle spojujeme s anděly. Obočí má stažené a soustředěné, jeho upřený pohled rozpoutává temný hněv. Jediná kapka slzy ovšem napovídá o jeho bolesti a ponížení. Je zraněný a rozzuřený, ale také odhodlaný: tohle je naposledy, kdy nad svým osudem roní slzy.
DPR IAN – narozený v Sydney jako Christian Yu – pociťuje přesvědčivou spřízněnost s tímto andělem, který upadl v nemilost.
„Tato malba je jedním z obrazů, které byly mou inspirací pro celou tuto sérii,“ říká o svém posledním albu Moodswings In To Order. Navzdory tomu, že album už vyšlo, je na něm stále hodně práce. Tvorba DPR IANa nekončí datem vydání – svět, který vybudoval, vyžaduje složité příběhy a pohlcující vizuály, které pečlivě vytváří snímek po snímku a upravuje ve svém studiu. Nad záběry stráví celý víkend, a někdy, když sčítá počet odpracovaných hodin, dochází i zdravý rozum. Často si říká, aby se nezbláznil – tady už víte, jak moc je význam malby aplikovatelný na jeho vlastní život.
DPR IAN, oblečený v pohodlné šedé mikině s kapucí a na klíně mu odpočívá jeho pes, nejvěrnější společník, kreslí paralely mezi vzestupy a pády Cabanelova Padlého anděla.
„Opravdu legrační je, že ještě předtím, než jsem dal tento příběh dohromady, řekl jsem své kamarádce – mimochodem, byla silně věřící – o všem, čím procházím. To ona mě upozornila, že je to velmi podobné biblickému příběhu.“
Ačkoliv v této souvislosti nikdy nezačal přemýšlet o své bipolární poruše, přineslo mu to vítané pochopení vlastní mysli. Nevyrůstal v žádném konkrétním náboženském řádu, ale uvědomil si, že něco na myšlence ponoření se do hlubin chaosu a zoufalství z nebes se paralelně shoduje s jeho vlastním výkyvy.
„Být šílený… to vás opravdu zavede do extrémních výšin i nížin. Když jsem byl na svých extrémních vrcholech, měl jsem pocit, že jsem na vrcholu světa. V jistém smyslu jsem si připadal jako bych si hrál na Boha. Ale když jsem byl na extrémních minimech, měl jsem pocit, že se zabývám něčím velmi temným.“
V této temnotě přebývá postava MITO: vytvořena z nížin jeho bipolární poruchy, druhé poloviny toxického vztahu, který se stále snaží vyřešit. MITOvo běsnění bylo poprvé představeno v mini albu Moodswings In This Order, kde se DPR IANovi hudební inspirace spojily s jeho destruktivním dotekem, což vyústilo v hudební kousek zakončený dojemnými introspekcemi.
Ale tam, kde Moodswings In This Order představilo krotšího, možná rezignovaného MITO, je ten v Moodswings In To Order nekontrolovatelnou bytostí chaosu. Zde je Cabanelovým Padlým andělem, který se vzpamatovává z toho, že mu někdo vzal život. Ničí vše, aby se vyrovnal s bolestí, zmatkem a ponížením z toho, že mu bylo odepřeno to, co vnímá jako právoplatně jeho.
FOTO: twitter.com/DPRIAN_ FOTO: twitter.com/DPRIAN_
DPR IAN na to poukazuje prostřednictvím ostrých výměn názorů mezi MITO a jeho stvořitelem, Panem Insanity (šílenství). Jako jeho první a nejčistší výtvor – možná dokonce jako jeho nejbližší kopie – touží MITO po lásce Pana Insanity do té míry, že je pro něj sdílení jeho náklonnosti urážkou. Kvůli své chamtivosti je však MITO vyhnán ze světa Pana Insanity a propadá zoufalství. Zbaven lásky, na kterou cítil nárok, s vroucí krví a kůží pálící ze zrady, přísahá, že nakazí všechny ostatní výtvory, zatímco Pan Insanity – podobně jako někdy DPR IAN – bezmocně přihlíží.
A tady to začíná být krásně složité – uvědomíte si, že stejně jako MITO, tak i Pan Insanity je rovněž prodlouženou rukou DPR IANa, který se zoufale snaží ovládnout a pochopit další část sebe sama.
„Vždycky jsem měl MITO. Stvořil jsem tohle monstrum ze svých pádů, tuhle super bytost. Ale nikdy jsem nevytvořil super bytost pro své výšiny.“
Zpočátku si myslel, že touhle super bytostí bude on sám, ale surová silná MITO vyžadovala stejně mocný protiklad – Pana Insanity.
„Do tohoto jediného výtvoru (MITO) jsem vložil tolik síly, že to nakonec sehrálo obrovskou roli v mém aktuálním stavu. Tentokrát jsem chtěl vytvořit identitu pro své výšiny, protože mi to přišlo vhodné. V mých očích je to odraz reality. Není to někdo klidný, zdrženlivý. Je to spíš šílenství.“
V příštím článku se kromě jiného dozvíte, proč se DPR IAN přesunul z Austrálie do Jižní Koreje a jestli vůbec zvažuje vrátit se do světa K-Popu.
ZDROJ: gq.com.au