Káva se stala nezbytnou součástí každodenního života lidí. V Jižní Koreji zaznamenala kávová kultura pozoruhodný růst a rozvoj, když v průměru Korejci pijí 2-3 kávy denně. V článku si povíme něco o historii kávy v Jižní Koreji, jakož io oblíbenosti kávy a kaváren v současnosti.
Káva se do Jižní Koreje dostala koncem 19. století
Káva má v Jižní Koreji fascinující historii sahající až do konce 19. století, kdy v ní hrál významnou roli král Gojong z dynastie Joseon (1852-1919). Korea byla seznámena s kávou staletí po jejích evropských protějšcích. Nápoj proto zažívá velmi pomalu se pohybující popularitu (ačkoli díky obrovskému nárůstu v posledních několika desetiletích je nyní rozhodně dohnán). V roce 1896 se císař Gojong stal prvním Korejcem, který vyzkoušel kávu a byl následně prvním korejským coffeeholikem. Po zavraždění císařovy manželky císařovny Myeongseong (jinak známé jako královna Min) se on a korunní princ Sunjong uchýlili na ruské velvyslanectví. Tam Marie Antoinette Sontag, německá švagrová tehdejšího ruského generálního konzula, nabídla císaři šálek kávy. Netřeba dodávat, že ho to chytlo. Nadšení pro kávu Korejce neopustilo ani během japonské okupace (1910-1945). Podmanivá vůně kávy přitahovala elitu: členy královské rodiny, politiky, umělce a intelektuály.
Základem kaváren v Jižní Koreji byla čajovna
Na počátku 20. století představovala káva v Jižní Koreji vyšší společenský status a ztělesňovala západní kulturu. V roce 1902 otevřela Marie Antoinette Sontag (1854-1922), známá jako nekorunovaná královna tlumočení z ruštiny do korejštiny, v Hotelu Sontag v Seoulu první čajovnu dabang (da tea, bang room). Dabang se objevil ve městech Myeongdong a Jongno a získal si oblibu mezi korejskou kulturní elitou. Běžní Korejci si posezení v dabangu nemohli dovolit, protože bylo příliš drahé. Dabang sloužil jako místo setkávání korejských a západních obchodníků, protože se podobal pařížským kavárnám a významně přispěl k rozvoji kavárenské kultury v zemi. Po druhé světové válce nebylo možné dovážet cukr a kávu, takže tradiční dabangy většinou zanikly. Po korejské válce (1950-1953) se obliba dabangu jako oblíbeného místa setkávání vrátila v 60. letech 20. století. V 80. letech 20. století začaly dabangy nahrazovat moderní kavárny, které kromě kávy nabízely i jiné nápoje, což rozšířilo zájem o kavárny v Jižní Koreji. I když některé dabangy zůstaly, jejich počet zdaleka nedosahuje počtu moderních kaváren.
Jižní Korea je domovem mezinárodně oblíbené kávy Dalgona
Káva Dalgona je ledová nebo horká vyšlehaná káva, která se stala populární v roce 2020 díky herci Jung Il Woo-ovi. Název kávy pochází z jihokorejského pouličního občerstvení, které chutná podobně jako medovník. I když sladkost vznikla už v 60. letech minulého století v Busanu, kávě popularitu zvedly až sociální sítě. Káva se připravuje ze čtyř jednoduchých ingrediencí: káva, cukr, mléko a horká voda. Dochucuje se kávovým práškem, kakaem, drobenými sušenkami nebo medem. Příprava kávy je rychlejší, když se na šlehání použije elektrický šlehač. I když může působit jako krémová a nadýchaná káva, jde o silnou a návykovou kávu. Říká se, že jde o obrácené capuccino nebo frappé. V trendech předběhla i populární instantní kávy.
Gangneung se stal hlavním městem kávy v zemi a místem, kde se každoročně koná festival kávy
Gangneung, město ležící na východním pobřeží Jižní Koreje, je hlavním městem kávy v zemi. Gangneung s úchvatnou krajinou, okouzlujícími kavárnami a každoročním festivalem kávy slibuje nezapomenutelný zážitek. Vše začalo v 80. až 90. letech 20. století díky univerzitě Gangneung Yeongdong, slavné zdravotní škole, kterou navštěvovaly nejkrásnější dívky v zemi. Dívky jezdily na koleje autobusem, jehož poslední zastávka byla přes pláž. Chlapci z jiných univerzit si toho všimli a začali sem jezdit také v naději, že dívky pozvou na rande. Páry se mohly procházet po pláži půl dne, protože autobusy v té době nejezdily často. Mladí lidé si romantické chvilky užívali u kávy z automatů. Tak vzniklo hlavní město kávy a tradice festivalu. Třídenní festival kávy, který spojuje tradiční a moderní přípravu kávy, se koná v říjnu, a představují se na něm známé kávové společnosti, nabízí bezplatné ukázky přípravy kávy od pražení až po vaření, různé ochutnávky kávy, workshopy a semináře a pořádá zajímavé soutěže pro baristy z celé země. Návštěvníci si mohou vychutnat chutě různých druhů kávy a ponořit se do kulturních akcí a aktivit zaměřených na skupiny. Nejde jen o prezentaci kávy, ale také o předvádění jejího umění.
Jižní Korea je zemí s více než 100 000 kavárnami na celém svém území
Důvod, proč má Jižní Korea tolik kaváren, je stejný jako v případě dabangu. Byty jsou běžně malé, takže kavárny jsou ideálním místem na socializaci nebo studium. Jižní Korea je známá množstvím tématických kaváren. Zvířecí kavárny: kavárny umožňují lidem vychutnat si šálek kávy s různými zvířaty, jako jsou kočky, psi, králíci nebo surikaty. Akvarijní kavárny: jak už název napovídá, jde o kavárny, které do svého interiéru zahrnují akvária. Akvária poskytují okouzlující pozadí plné barevných ryb a dalších mořských živočichů. Některé kavárny umožňují lidem sáhnout si do akvária nebo si koupit krmivo a zvířata nakrmit. Dětské kavárny: kavárny se věnují primárně dětem a jejich rodinám. Mají hřiště, hračky a jsou plné aktivit pro děti, zatímco jejich rodiče pijí kávu. Jídelní lístek je vhodný pro děti, zařízení je uspořádané tak, že chrání děti, a obsluha je velmi přátelská. Charakterové kavárny: jde o kavárny, které se zaměřují na specializovaná témata, dekorace a položky inspirované fiktivními nebo animovanými postavami. 2D kavárny: v kavárnách je interiér navrhnutý tak, aby napodoboval 2D prostředí, často inspirované kuriózními uměleckými styly, jako jsou komixy či kreslené filmy. Studijní kavárny: jsou navrženy tak, aby vypadaly jako kavárny, mají tiché zóny a studovny pro skupiny, takže zákazníci mohou studovat v tichosti v kavárenském prostředí. Mají obvykle samoobslužný bar s kávovarem a mikrovlnkou na ohřívání jídla.
Instantní kávy si již dlouho získávají oblibu pro svou snadnou dostupnost a rychlost
Další velký vývoj v korejské kávové kultuře se poprvé objevil během let korejské války (1950-53), kdy Američané představili instantní kávu. Jako dovážený produkt vyžadující směnu v cizí měně však zůstal vzácný. Díky tomu, že je přístup ke kávě ještě obtížnější, dabangy často fungovaly jako místa politických setkání. V této éře politické úzkosti na ně a jejich patrony úřady bedlivě dohlížely (stejně jako ve Švédsku a Turecku před několika stoletími). Vše se však změnilo v 60. letech 20. století díky místní společnosti Dongsuh Food. Na základě licence Maxwell Housse zahájili výrobu instantní kávy – a nápoj opustil sféru elit a politických výtržníků. Poprvé se stala populární mezi střední třídou.
Korejci v zimě rádi pijí ledové Americano, známé jako káva AA
Korejci nazývají ledovou kávu Americano „Ah Ah“. Proč? Káva slouží jako osvěžení a správná dávka kofeinu v každém ročním období, navíc ji pijí všechny celebrity. Korejci milují nové trendy a pocit, že se tak mohou přiblížit svým idolům. V dramatech jako Vincenzo nebo Start Up se objevují scény, ve kterých se postavy zastaví v kavárně a objednají si tuto kávu. Důvodem úspěchu kávy je částečně její nízký obsah kalorií a snadná pomoc při trávení. Oblibu ledové kávy lze také přičíst kultuře rychlého občerstvení, protože její příprava je poměrně rychlá.
V Jižní Koreji má káva mnoho účelů, ale ten, který vyniká nejvíce, je společenský aspekt. Vzhledem k tomu, že byty jsou malé, není neobvyklé trávit čas venku a domů se chodit jen vyspat. Práce, studium, společenské setkávání, to vše se v korejských kavárnách spojuje. Proto není divu, že neustále vznikají různé kavárny, které uspokojují společenskou potřebu. Tradiční korejské dabangy téměř vymizely, přesto žijí prostřednictvím moderních kaváren dál a jsou stále součástí korejské kávové kultury.
Zdroj: koreatravelpost.com, sca.coffee, perfectdailygrind.com, kocis.go.kr