Recenzia: One in a Hundred Thousand prináša pozitívnym spôsobom osud dievčaťa trpiaceho chorobou ALS

Japonský film One in a Hundred Thousand je smutným, ale krásnym a dojemným príbehom o študentke Rino, ktorá trpí nevyliečiteľnou chorobou. Vďaka silnej láske, priateľstve a rodine nadobúda veľkú silu žiť. Poďme sa na tento príbeh spoločne pozrieť.

Začneme obsahom. Rino Sakuragi (Yuna Taira) je stredoškoláčkou a asistentkou chlapčenského tímu hráčov bojového umenia kendo. Jej veľkou vysnenou láskou je člen tímu Ren Kiritani (Alan Shirahama), s ktorým sú od detstva kamaráti. Ren je veľmi populárny a Rino nemá dostatok sebavedomia a fyzických síl. Z toho dôvodu sa drží späť a o svojich citoch nehovorí, aby ho nestratila a nebola odmietnutá. Snaží si nahovoriť, že Ren by o ňu nikdy nemal záujem, ale Ren vždy povie niečo, čo v nej zanecháva nádej. Pri tom, ako nemá sebavedomie, si nevšimne, že Ren k nej cíti to isté. Ren jej vyzná lásku a stane sa z nich pár. Trávia spolu čas, oslovujú sa prvými menami, pobozkajú sa. Všetko je nové, zábavné a oni šťastne prežívajú prvú lásku. Jedného dňa ju telo zradí a ona pred Renom odpadne. O Rino sa stará starý otec Haruo Sakuragi (Eiji Okuda), keďže rodičia jej zomreli. Vďaka podpore Rena a blízkych kamarátov Chihiro (Mio Yuki) a Sho Hinase (Jin Shirasu) sa ľahšie vyrovnáva s tým, že stráca kontrolu nad rukami a nohami. Názov choroby je ALS (amyotofická laterálna skleróza). Túto vzácnu chorobu má jeden človek zo 100 tisíc ľudí. Čo sa stane s láskou mladého páru?

Dojímavý film 10 Manbun no 1/One in a Hundred Thousand vznikol v roku 2020. Podnetom na jeho vznik bol úspech rovnomennej mangy od Kaho Miyasaky, ktorá sa predala v počte viac ako 1,2 milióna kusov. Témou filmu mi pripomína drámu Boku no Ita Jikan z roku 2014 s Harumom Miurom a Mikako Tabe v hlavných úlohách. Film v opise a priebehu choroby nejde do takej hĺbky, ako to bolo v prípade drámy. Film ponúka smutný, nekomplikovaný, avšak zároveň odľahčený príbeh, keďže sa nezameriava na chorobu, ale na silu ľudskej lásky v rôznych formách: partnerskej, priateľskej a rodičovskej. Plusom vo filme je aj štýl kamery, ktorá je vo svetlých farbách. Najmä v druhej polovici filmu sa dej odohráva v prírode, ktorá hýri farbami a neskôr snehom. Filmy s tematikou nevyliečiteľnej choroby zvyknú byť sivé, ponuré a ťaživé. Tento nie. Vďaka láskavému a hrejivému spracovaniu sily lásky, svetlým a sviežim farbám nemáte ťaživý pocit. Aj keď ide o smutný príbeh a krátko po ňom premýšľate a je vám to všetko ľúto. Koniec filmu je poňatý do stratena, optimisticky. Vo filme sa stále niečo deje, nie sú tam nudné okamihy, len si pripravte občas vreckovky. Nemyslím si, že som tam objavila klišé okamihy, ide o seriózny príbeh, ktorý síce nie je žiadnou novinkou, avšak pohladí na srdci svojou jemnosťou.

Hlavnou hrdinkou je Rino, ktorá nemá jednoduchý život. Je to tiché a nenápadné dievča s veľmi dobrým srdcom, ktoré vyrastá so starým otcom, pretože jej rodičia zomreli. A aby toho nebolo málo, šikanujú ju spolužiačky z dôvodu, že má o ňu Ren záujem. Do toho sa navyše dozvie, že má nevyliečiteľnú chorobu, ktorá v krátkej dobe môže znamenať aj smrť. Rino to spočiatku odmieta a nechce ani zaťažovať svojho priateľa a okolie, ale nedá sa dlho utajiť, čo sa s ňou deje. Jej postavy je vám veľmi ľúto. Mladučké dievča, ktoré len začína žiť, musí prežívať strach a bezmocnosť, že ju postihla zákerná choroba s nádychom smrti. Všetky jej emócie cítite tiež. Okamih, keď sedí mlčky za stolom so starým otcom a plače, vás chytí za srdce. Tomuto okamihu venovali tvorcovia patrične dlhý čas a tichú pasáž. Ale nebojte sa, nie je to len o slzách a smútku.

Radosť do života jej prináša Ren. Populárny člen tímu bojového umenia kendo, ktorý je na svoj vek veľmi vnútorne vyspelý a ktorý Rino ľúbi. Keď sa dozvie o chorobe, neodchádza napriek tomu, že Rino sa ho snaží od seba odohnať. Vo svojich názoroch je pevný a stáva sa pre Rino silnou oporou aj v okamihoch, keď sa jej choroba začína prejavovať. Láska dvojice bola pevná, rozhodná, jemná, nevinná a silná. Myslím, že každý z nás túži po vzťahu, aký mali Rino a Ren. Každý z nás túži po niekom, kto to nevzdá pri prvej náročnej situácii a aj v ťažkých okamihoch bude stáť po našom boku. Okrem zobrazenia vernej partnerskej lásky je tu silný odkaz, aby ľudia neprežívali, ale žili. Tento odkaz sa v japonských filmoch a drámach objavuje často. Japonsko-filipínsky herec a spevák Alan Shirahama, člen skupín EXILE a Generation from Exile Tribe, a roztomilá Yuna Taira vytvorili sympatický pár, ktorý uveriteľne zobrazil emócie, ktoré ste prirodzene cítili aj vy. Veľmi láskavou a jemnou formou zobrazili vzťah svojich postáv.

Okrem ústrednej dvojice sa vo filme stretávame s kamarátmi Rino: Chihiro Tachibanou a Sho Hinasom. Zameranie príbehu je na ústrednú dvojicu, títo dvaja plnia doplňujúcu funkciu v príbehu. Počas trvania deja možno vidieť rast všetkých postáv, ktoré sa stávajú dospelejšími a zodpovednejšími. Ako už bolo spomenuté, Rino nemá rodičov, vychováva ju starý otec, pre ktorého je vnučka všetkým na svete. Rino a starý otec majú medzi sebou veľmi pekný vzťah a vzájomne sa podporujú, keďže ostali sami dvaja. Jej starý otec má prirodzene o Rino strach, ale voči Renovi nadobudne dôveru. Film sa jemne dotýka aj témy šikanovania, keď tri dievčatá šikanujú Rino, na záver však zavládne sila kolektívneho ducha a snahy pomôcť Rino, ktorá šikanovanie ukončí verejným vyhlásením o svojej chorobe. Film nie je pomalý, síce sa nebudete smiať, ale zanechá vo vás pocit, že si vážite svoj život oveľa viac. Ak máte radi dojemné príbehy naplnené silou lásky, toto je pre vás. Po skončení filmu si budete chcieť zapnúť niečo veselé, my si s kamarátkou púšťame kompiláciu šteniatok a mačiatok. Film vo vás zanechá smutnokrásny a trpkosladký pocit. Ale rozhodne stojí za pozretie. Čo sa týka soundtracku, keďže vo filme účinkuje člen skupiny Generation from Exile Tribe, môžete na záver počuť jej pieseň Star Traveling. Tento krásny film si môžete s anglickými titulkami (pozerala som na možnosť českých či slovenských titulkov, bieda) pozrieť TU. Prikladám aj malú ukážku filmu prostredníctvom pekného editu.