Recenze: Rookie Historian Goo Hae Ryung vypráví o odhodlané historičce a princi, jenž píše zamilované romány. Slibuje jiný pohled na život žen u dvora

Odhodlaná historička a mladík, jenž píše zamilované romány, ač o lásce nic neví? Lehké dvorní intriky, dávná tajemství, trochu jiný pohled na život u dvora a romantika. Pojďme se podívat na zoubek tomuto kousku se Shin Se Kyung a Cha Eun Wooem.

Čas od času mám náladu na historický seriál a nebudu popírat, že tentokrát mě zlákalo také téma žen žijících v dobách Joseonu. Kdo by řekl, že na královském dvoře budou mít historičky a prince, jenž v utajení píše milostné romány? Kromě toho je jen málo historických seriálů, v nichž se to nehemží mrtvolami, a toto je jeden z nich.

Goo Hae Ryung (Shin Se Kyung) není jen tak obyčejná joseonská dívka. Táhne jí na třicet, leč netouží po sňatku a ani neholduje romantickým románkům. Místo toho se neustále vzdělává a prahne po práci historičky na královském dvoře. Žije se svým poručníkem a poněkud praštěnou služkou a nechybí jí kuráž a smysl pro spravedlnost.

Naproti tomu princ Dowon (Cha Eun Woo) žije v ústraní v Nokseodang se svým eunuchem a jako spisovatel zvaný Maehwa, předstírá, že ví o lásce vše, třebaže nikdy neměl vztah. Mezi ostatní zajímavé postavy patří další tři historičky, úředník Min a korunní princ Yi Jin. Jak už to v korejských seriálech bývá, máme tu také jedno tajemství z minulosti a navíc se dozvíme, jak se v Joseonu léčily neštovice (nicméně jsem si neověřila, zda to bylo historicky podložené).

Ačkoli jsou hlavní postavy napsány zajímavě, jejich herecké zvárnění místy pokulhává. Přiznám se, že nejsem velká fanynka Shin Se Kyung, přesto musím uznat, že v historické roli byla lepší než obvykle bývá v těch ze současnosti. Možná tomu napomohly dobové kostýmy nebo role, která ji bavila. Navíc se nemusela potápět, což nemá ráda. Cha Eun Woo je idol, známý ze skupiny ASTRO a dle mého soudu má v herectví co dohánět. Občas jsem měla pocit, že střídá tři naučené výrazy a kromě toho pořád kulil oči, což mě děsně rozčilovalo. Postupem času mě více začali zajímat spíše úředník Min, kterého velmi přesvědčivě ztvárnil Park Ki Woong, a korunní princ, zahraný Lee Ji Hoonem.

Seriálu naštěstí nechyběl ani humor, o který se bravurně postarali ustrašený eunuch střežící prince Dowona a bláznivá služka hlavní hrdinky. O té jsem si občas myslela, že je snad přiopilá nebo na hlavu padlá. Divák si však užije i kapánek dobrodružství, dozví se něco z historie a na své si přijdou i romantické duše. Seriál má ale i nějaké ty mouchy, řekněme rovnou masařky, protože mi místy nepřišel moc historicky věrohodný, přesvědčivý a musím dodat, že to, co mnohým hrdinům tady u dvora prošlo, by je v reálu stálo nejspíš hlavu. Některé postavy se ani nemusely objevit, například Francouz Jean Baptiste nebo korunní princezna.

Soundtrack byl slušný, přesto mi žádná skladba nijak výrazně v hlavě nezůstala, děj však příjemně dokresloval. Kostýmy mohu pochválit a vlastně i celou myšlenku seriálu, která poukazovala na to, že ženy té doby si zasloužily od života víc než jen sňatek a rození dětí. Dále se mi líbilo, že postavy stály při sobě, bojovaly za zrušení cenzury umění a nebály se jít za svými sny. Pokud hledáte něco historického, bez válek, bitek a mrtvol, bude se vám to snad, i přes jmenované nedostatky, líbit. V podstatě to nebyl špatný seriál, ale z tématu by se dalo vykřesat víc a hlavní obsazení se do toho herectví mohlo také více a lépe opřít.

Seriál naleznete na Netflixu pod názvem Nově psané dějiny i s českými titulky.