Recenze: Snímek Snowy Road se zabývá osudem dvou mladých dívek, které byly předhozeny japonským vojákům jako sexuální otrokyně

Tento citlivě, ale otevřeně natočený film se zabývá vcelku tabuizovaným tématem sexuálních otrokyň za druhé světové války. Milovníky korejské kinematografie rozhodně osloví.

Jak už jsem řekla v úvodu, film líčí téma, které je velmi citlivé a hořké. Jde o mladé Korejky, které byly za druhé světové války předhozeny japonským vojákům jako sexuální otrokyně. Film vlastně přináší dva příběhy. Jeden ze současnosti a druhý z minulosti. V tom současném již zestárlá hrdinka žije ve skromném příbytku, živí se pletením a stále se nemůže vyrovnat s příkořím, které se jí dělo za války. Přesto chce pomoci dívce ze sousedství, která má problémy. Tuto letitou ženu ztvárnila známá korejská herečka Kim Young Ok.

Příběh z minulosti je napínavější a bolestivější. Dvě mladičké dívky, s bídou jim mohlo být 15 let, vlastně ještě školačky, žijí v chudé vsi a mají různé touhy a sny. Hlavní hrdinka Jong Boon (Kim Hyang Gi) je chudá, touží studovat a musí hlídat svého mladšího bratra. Tak trochu závidí bohatší Young Ae (Kim Sae Ron), která má hezčí oblečení a může chodit do školy. Také má sympatického staršího bratra, který se Jong Boon líbí. Tyto dívky se zpočátku nemají moc rády, ale zlé okolnosti všechno změní. Jednoho dne jsou obě uneseny, proti své vůli zavlečeny do vlaku a donuceny k prostituci.

Místo, na kterém musí obě dívky, spolu s dalšími ženami a dívkami žít, je ponuré, špinavé, nedůstojné. Všechny se zoufale snaží přežít, ale přitom by ponížením raději zemřely. Nečekejte sexuální scény, je jen naznačeno, co se v tomto odporném japonském brlohu děje, ale celá ta temná a bezvýchodná atmosféra filmu na člověka padne, zejména, když dochází i k násilí. Co dělají tyto dívky celé dny? Snaží se hledat alespoň drobná světýlka v té pusté tmě. Joon Bong se například učí číst a upřímně se skamarádí s Young Ae.

Musím říci, že během sledování filmu vám zvlhnou oči, zejména ke konci. Budete hrdinkám fandit, a to v současnosti i minulosti. Současný příběh totiž také zaujme. Jen mě zaujal víc ten z minulosti. Myslím, že mu byl věnován větší prostor, a to je dobře.

Herecké výkony hlavních hrdinek mě nadchly. Vždycky jsem věděla, že Kim Sae Ron je dobrá herečka, tak jsem se nebála, že Young Ae nezvládne, ovšem Kim Hyang Gi jsem neznala. Musím ji pochválit dvakrát tolik. Zjistila jsem, že také hraje od dětství a je to znát. Jong Boon ztvárnila mimořádně věrohodně a dodala jí dětskou nevinnost i nuceně získanou dospělost. Naučila ji přežít a bojovat nejen za sebe.

Co bych dodala na závěr? Že na mě film hluboce zapůsobil a ráda bych vám ho doporučila. Myslím, že mnoho lidí o těchto sexuálních otrokyních ani neví, tohle se nejspíš ve školách neučí. Tento snímek jim svým způsobem všem vzdává hold za to, co musely vytrpět. Myslí na ty, co přežily, i na ty, co v hrozných a krutých podmínkách zemřely. Měli byste ho zhlédnout, a to nejen kvůli opravdu skvělým hereckým výkonům.

Slovenské titulky naleznete zde.