Product placement (ne)jen v jihokorejských seriálech a jejich důležitost pro rozpočet projektu

Petr Stoško  | 225 zhlédnutí
Film / TV
Foto: SBS

Seriál The King: Eternal Monarch čelil kritice pro nadměrné ukazování reklam, ale tento seriál není jediný, který tímto nešvarem trpí.

Reklamy v seriálech jsou „relativně novou“ agresivní metodou reklamního průmyslu, kterou jedna skupina diváků dokáže úspěšně ignorovat a ta druhá nedělá po odvysílané epizodě nic jiného, než láteří, jak prospěchářští tvůrci jsou. Tento článek nemá sloužit jako nějaká výtka nebo kritika tvůrců, ale jako reálný fakt a snaha nám Čechům a Slovákům trochu přiblížit pohled diváka v Jižní Koreji.

Sepsal jsem celý seznam veškerého Product placementu, na který jsem v seriálu narazil a je toho vážně hodně. Je nutno podotknout, že se nejedná o nějaké štěky, ale v některých případech i několikasekundové záběry na produkt, obal nebo značku dané společnosti, kde se produkt jí, pije, aktivně používá nebo se objevuje čistě daná značka v záběru (například: velký záběr na kapotu auta s logem Aston Martin, kde kamera zabírá logo i několik vteřin – interval bývá většinou kolem tří vteřin).

K pochopení frustrace fanoušků, je třeba uvést, že většinu značek znát nebudete a jsou známy jen Korejcům, kteří jsou s nimi denně ve styku ať už v reklamách v TV, na ulicích či na internetu. Takže pokud nám Čechům nebo Slovákům přišel seriál přeplněn reklamami, a to jsme si všimli jen těch pár značek co známe, tak pro Korejce tam bylo těch pro ně známých značek daleko více a jejich vztek a rozladění je několika násobně vyšší než u nás.

Jaké značky a produkty jsme v seriálu mohli vidět?

1. Aplikace Yogiyo – Food delivery je společnost poskytující rozvoz jídla. Taková korejská verze u nás známého dámejídlo. (V epizodách 1,2 a 9)

2. Paris Baguette je slavná korejská pekárna, která má po celé Jižní Koreji přes 3000 kamených prodejen a nově expanduje i do zahraničí. (V epizodách 2 a 9)

3. Georgia Coffee je značka nápojů, která ale není prý ani moc dobrá. (V epizodách 2,3,4 a 8)

4. BBQ Olive Chicken = kuřata… co chcete víc. (V epizodách 2,3 a 7)

5. Aston Martin Kiheung – Kihung je distributor Aston Martinů v Koreji. (V epizodách 2,6 a 8)

6. The Alley je síť menších malebných kaváren, které jsou v Koreji dost na vzestupu. (V epizodách 2,3,4,5,7 a 8)

7. Chung Jung One Fresh – slavná značka balených jídel či jiného zboží. (Epizoda 3)

8. Jestina – luxusní značka šperků a kabelek, které má v logu královskou korunu, jak příhodné, že? (Zboží, které vidíme v seriálu je náhrdelník za 180 000 wonů/3533 czk/134 euro a náramek na zápěstí za 270 000 wonů/5300 czk/201 euro). (V epizodách 1,7 a 8)

9. Cheong Kwan Jang Red Ginseng Extract – extrakt z červeného ženšenu. (V epizodách 1 a 13)

10. Jongga Stir-fry Kimchi – 30 let stará korejská značka, která se specializuje na korejskou kuchyni. Často balené kimchi přílohy. (V epizodách 8,9 a 13)

11. Kahi Skincare – není to jen ta hydratační tyčinka (stojí 42 000 wonů což je 824czk nebo 31 euro), kterou herečka Kim Go Eun „zjevně“ potřebuje, ale je to název celé značky. Mimochodem herečka Kim Go Eun je hlavní tváří této značky, jaká to náhoda, co? (V epizodách 8 a 13)

12. CELLRETURN LED mask – obličejové helmy z LED diodami pro péči o pleť. Na trhu jsou od roku 2014 a v Koreji je hojně využívá vyšší střední a vyšší třída obyvatel. Hlavní tváří této značky je Lee Min Ho. Jednu masku si můžete koupit za 45 000 czk/1713 euro. (V epizodách 8 a 11)

13. Pouzdra na telefony DPARKS – prostě předražená pouzdra na telefony (v seriálu vidíme pouzdro s logem Návratu do budoucnosti a s podobiznou koně Maximuse, které si můžete koupit za 30 000 wonů/588 czk/22 euro). Mobily jsou v seriálu neustále, takže jsou téměř v každé epizodě.

14. Gentle Monster – Jihokorejská módní značka slunečních brýlí. (v epizodách… jsou tam v podstatě pořád).

Tak a teď si spočítejte kolika reklam jste si nevšimli a připočtěte je k těm, kterých jste si všimli, a jen na chvilku si představte, že na tohle všechno musíte v seriálu koukat a o kolik větší musel být vztek a otrávenost lidí, co to sledovali. Pojďme si to vyzkoušet… Představte si, že v jedné epizodě nějakého českého seriálu uvidíte jíst hrdinku zlaté oplatky od Opavie, které předtím pomaličku v záběru rozbalovala v kavárně Costa coffee, kde popíjí kávu z kelímku s logem firmy, tak precizně natočeného proti kameře. Poté, co dohovoří s kamarádkou prostřednictvím nového mobilu od Samsungu, si při odchodu vezme drahou kabelku s velkým logem ELEGA, aby nastoupila do auta nejnovějšího modelu škodovky, se kterým podle záběrů v epizodě jezdí vlastně přes celé město. A den zakončí velkou pařbou s kamarády, na kterou jim donese usměvavý, a hlavně pohledný, kurýr z dámejídlo.cz bagety od českého řetězce Bageterie Boulevard. A všechny tyto firmy by se pak ještě několikrát objevily v dalších dílech. Korejec by poznal dvě firmy a byl by otráven, Čech pozná všech sedm a je regulérně naštvaný. Kdyby tohle nějaký seriál u nás udělal, tak by za takový product placement dostal pořádnou sodu od lidí i médií a myslím, že v následující epizodě by byly některé scény razantně vystřiženy.

Myslím, že právě tady se skvěle hodí pořekadlo „všeho moc škodí“, ale ruku na srdce, dnes se bez podobného sponzoringu seriálový průmysl už zkrátka neobejde. Než tvůrcům za reklamy v seriálech a filmech nadávat, měli bychom mít my diváci aspoň trochu pochopení a doufat, že se to produkce bude snažit nějak regulovat, aspoň do takové míry, ve které nebudou reklamy ve sledování překážet a rušit atmosféru tvořeného umění.

Zdroj: flyhoneystars.com

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.