Nic nám nepřipomíná podzim tak moc jako Pumpkin Spice Latte. Káva s příchutí koření na dýňový koláč se ale v Japonsku v tomto období příliš nenosí. Zatímco někteří kavárenští povaleči s jistotou sáhnou raději po černé kávě, japonská odnož řetězce Starbucks, stejně jako jiné kavárny i restaurace, přichází nejen s kaštanovými nápoji, ale také chutnými kaštanovými dezerty. Odkud se trend kaštanů bere a proč v Japonsku zcela vytlačil světem oblíbené Pumpkin Spice Latte?
Japonský podzim chutná po kaštanech: Základní potravina s dávnou historií se stala kulturní i gastronomickou stálicí
Jedlé kaštany asi známe všichni. Jsou nedílnou součástí vánočních trhů, kde si je můžeme dopřát v podobě pečeného pokrmu. Těm japonským se říká kuri (栗) a staly se charakteristickým symbolem tamního podzimního období. Najdete je všude, od místních supermarketů až po restaurace či kavárny, které s oblibou připravují ty nejlepší pochutiny jak se samotnými kaštany, tak s kaštanovou pastou či pouhou kaštanovou příchutí. Kuri jsou pro japonskou kulturu i gastronomii zcela zásadní, jedná se o základní potravinu, jejíž minulost je dokonce starší než historie užívání rýže.
Od kaší a knedlíků až po platidlo: Kaštany sehrály v japonské historii zásadní roli
Nikoho zřejmě nepřekvapí, že je konzumace kaštanů spojená již s dávnou historií. V Japonsku jsou kuri používány od doby, kdy lidé osídlili ostrovy. Když se ještě nepěstovala hromadně rýže, byly to právě kaštany, vlašské ořechy či žaludy, kdo si vysloužil titul základní potraviny. Během zimy se dokonce daly kaštany konzervovat a lidem pomohly přežít těžká období. Vyráběla se z nich mouka, vařily se kaše a také se z kaštanů připravovaly knedlíky.
V jistých historických obdobích byly kaštany užívány také jako platidlo. Když byl zrovna nedostatek půdy vhodné pro pěstování rýže, z kaštanů se stala alternativa, která sloužila k placení pozemkových daní. S nástupem feudalismu byly kaštany pěstovány z vícero důvodu. Stal se z nich dokonce obchodní a daňový artikl.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Matcha trend si vybírá svou daň: Japonsko nezvládá enormní nárůst spotřeby ve světě
Kaštany jsou všude, kam jen vaše oko dohlédne: Kavárny i restaurace sází na jejich lahodnou chuť
Kaštany si můžete dát prakticky v jakékoliv podobě. Své využití našly při vaření, pečení, ale i dochucování pokrmů. Můžete si je dopřát také jen tak samotné v podobě chutné svačinky. Kuri najdeme dokonce v různých místních specialitách a své místo zaujímají i na novoročním stole, protože jsou základem tradičních novoročních pokrmů osechi ryōri (お節料理).
Na své popularitě kaštany stoupají každoročně s příchodem chladnějších podzimních a zimních měsíců. Jsou součástí tří oblíbených podzimních chutí, imo-kuri-kabocha (sladké brambory – kaštany – dýně), které v Japonsku v tomto období najdete na každém rohu. Kuri jsou charakteristickým podzimním symbolem a během této sezóny je často naleznete také u vlakových nádraží. Říká se jim yaki-guri a lidé si je mohou dopřát v podobě pražených kaštanů připravovaných nad rozpálenými kameny.
Starbucks v Japonsku se nebojí riskovat: Sezónní příchutě se liší podle regionu
Japonská odnož řetězce Starbucks je známá svými netradičními příchutěmi. Variant kávy, ale i bezkofeinových nápojů má tento oblíbený řetězec na svém kontě nespočet. Určitě vám neunikla jejich ikonická jarní nabídka, v níž najdete sakurovou kávu. Ani na podzim nezůstává Starbucks pozadu a již řadu let svým zákazníkům chystá kaštanové pochutiny.
Speciální a sezónní nabídky Starbucks se v Japonsku ale liší region od regionu. Daná lokalita určuje, jaké druhy nápojů máte k dispozici. Příkladem za všechny může být region Chūbu, který je známý používáním jablečného másla, praženého zeleného čaje a polevy z bílé čokolády s příchutí hroznů. Oproti tomu je pro region Kantō typické užívání maracujové polevy, cukrových melounů a sirupů z motýlího hrášku.
Nás ale momentálně ze všeho nejvíce zajímá východní část Japonska. Tu inspiroval oblíbený francouzský dezert Mont Blanc, a proto latte s příchutí kaštanů chutná přesně jako tento populární zákusek.
Kávová specialita s kaštanovým nádechem, bez které si nelze japonský podzim představit
Mont blanc inspiroval podobu všemi oblíbeného kaštanové latte. Jedná se o dezert ze slazeného kaštanového pyré, který je přelitý šlehačkou a svým vzhledem připomíná zasněženou horu Mont Blanc. Je ideální pro takového strávníka, který miluje jedlé kaštany, šlehačku, bílou čokoládu a největší radost mu udělají “teplé a uklidňující příchutě” připomínající podzim i sváteční vánoční období.
V japonském Starbucks si můžete tento nápoj dopřát ve formě latte, které se skládá z ovesného mléka, kaštanového pyré a shotu espressa Blonde Roast. Právě tento druh espressa se často kombinuje se sezónními nápoji, jelikož má jemnější chuť, díky čemuž více vynikne sladkost dané kávové kombinace. Celá káva je ozdobená šlehačkou, nasekanými kaštany a kaštanovou zálivkou.
NENECHTE SI UJÍT: Kavárny s unikátními zvířátky v Asii: Za roztomilostí se skrývají utrápené tváře
Jak chutná kaštanová káva? Připravte se na nasládlou chuť, která vás ale příjemně osvěží
Zatímco jiné japonské kavárny se kaštanového latte jednoduše nebojí, řetězec Starbucks tuto specifickou delikatesu nasazuje do svých řad pouze v období od 1. do 20. září (někdy se uvádí také 4. září až 31. října), a to jen ve východní části Japonska. Ačkoliv nápoj chutná sladce, nejedná se o žádnou přeslazenou bombu, která vás kompletně odzbrojí. Když se poprvé napijete, ucítíte jemnou, ale sladkou chuť kaštanů, za kterou následuje hutné ovesné mléko a příjemně osvěžující nahořklé espresso. Říká se, že nápoj působí “hladce” a není příliš těžký ani výrazný. Možná právě proto je také v podzimně laděném Japonsku velice oblíbený.
Sezónní hit, který nikdy nezklame: Kaštanové latte kompletně ovládlo kavárenský průmysl
Starbucks ale není ani zdaleka jediným řetězcem, kterému bylo tajemství kaštanového latte odhaleno. Na tuto specifickou dobrotu sází mnoho podniků, a právě období podzimu a zimy je pro kaštanovou sezónu jako dělané. V útulných malých kavárnách, ale i v dalších velkých kavárenských řetězcích (jmenovitě Doutor Coffee, Tully’s Coffee, Komeda Coffee aj.) se každoročně na podzim setkáte s limitovanými edicemi nápojů s kaštanovou příchutí. Složení je ale víceméně vždycky stejné. Když se rozhodnete kaštanové latte objednat, objeví se před vámi kávový nápoj s jemným kaštanovým pyré nebo sirupem, šlehačkou a posypem z drcených kaštanů či skořice.
Oproti evropským či americkým podzimním specialitám je japonská verze lehčí, méně sladká a více vynikne specifická kaštanová příchuť. O žádných horách cukru, jak se možná někteří při zmínce o sladkém kaštanové kávě domnívají, nemůže být řeč. Oříšková chuť není až nepříjemně výrazná, díky čemuž stále ucítíte příjemný hořkosladký kávový ocásek. Kaštanové latte je zkrátka ideální podzimní záležitost a jeho vysoké popularitě se nelze absolutně divit.
Zdroje: Autorský text, Gochisо̄ History 1, Gochisо̄ History 2, Tasting Table, Japan Today, TokyoTreat