Pomalé loučení s klasikami jako je Super Mario či Zelda: Z Nintenda se stala korporace, která nemá problém soudit se se svými fanoušky

Foto: AI Generováno / Gemini

Japonská společnost Nintendo je gigantem na videoherním trhu a má spoustu světově známých franšíz napříč generacemi. V tomto článku se dozvíte o vývoji firmy, jejím vrcholu, ale i o frustraci fanoušků z jejich nejnovějších produktů, jako je Switch 2.

Co je to Nintendo?

Nintendo je firma založená roku 1889, která vyráběla hrací karty a později začala vydávat různé zábavní systémy. V roce 1975 přišla první videohra EVR Race. Od té doby se Nintendo začalo věnovat videohrám čím dál více. Roku 1977 do společnosti přišel Šigeru Mijamoto, tvůrce známé herní série a postavy Donkey Kong. Ve stejném roce byl představen první předchůdce novodobých herních konzolí, a to Color TV-Game 6. O tři roky později společnost Nintendo vyrobila do té doby její největší hit Game & Watch, což byla malá konzole, která obsahovala jednu videohru a vestavěné digitální hodiny. Konzole se staly takovým hitem, že v Německu se začaly vyrábět kopie pod názvem Tricotronic a v Sovětském svazu se jménem Elektronika IM. Elektronika IM byla známá především hrou Jen počkej zajíci!

V roce 1985 přišel revoluční Nintendo Entertainment System (NES). Od té doby následovala série úspěchů. NES nám poprvé představil klasiky, jako je například legendární franšíza Mario. Přes další konzole a herní klasiky, jako je Legend of Zelda, Pokémon, Nintendo 64, Nintendo Wii, Wii U, Nintendo DS a 3DS, se dostáváme do roku 2016, tedy k oznámení populární konzole Nintendo Switch. Hry, které získaly nespočet ocenění a byly stěžejní pro úspěch této konzole, navzdory jejím technickým nedostatkům, trhaly rekordy v oblíbenosti. Zde však končí vrchol Nintenda.

Duše firmy. Milovaný Satoru Iwata

Nintendo bylo jedinečné díky své kreativitě a vedení. Nikdy se u videoher nezaměřovalo na kvalitu grafiky nebo jednoduché jednorázové hity, ale na klasiky se skvělými a originálními interními mechanikami, takže hra prakticky nikdy nezestárla a neztratila na aktuálnosti. Prezident Satoru Iwata vedl společnost skrze její úspěchy i nezdary. Když se firmě nedařilo, snížil si plat na polovinu, aby ukázal, že na sebe bere odpovědnost za neúspěchy a snaží se je napravit. Sám byl herním vývojářem a hráčem videoher, proto cokoliv, co společnost udělala, bylo od hráčů pro hráče. Fanoušci Nintenda milovali Iwatu a jeho vedení firmy. Vážili si jeho upřímnosti a vřelosti, což do společnosti vneslo nový život. 11. července 2015 však pětapadesátiletý Satoru Iwata zemřel na rakovinu žlučovodu.

Nástupci v roli prezidenta byli korporátní byznysmeni. Jejich úkolem nebylo rozumět hráčům, ale maximalizovat profit. Přestože následující konzole, Nintendo Switch, byla díky marketingu těchto lidí obrovským úspěchem, jednalo se také o poslední památku na práci Iwaty. Do vedení severoamerické pobočky Nintenda se dostal byznysmen Doug Bowser, který v minulosti pracoval pro společnost EA, jež je notoricky známá zneužíváním spotřebitelů k maximálnímu profitu.

Pomalý úpadek značky a nespokojenost fanoušků

Zhruba od roku 2018 začalo Nintendo pomalu, ale jistě sabotovat samo sebe. Jedna z věcí, které Nintendo přestalo podporovat, byla jejich vlastní komunita. Pokud chcete hrát hry online s ostatními hráči nebo přáteli, musíte za to zaplatit. To dělají i konkurenční konzole, avšak Nintendo na rozdíl od své konkurence používá pro většinu svých her peer-to-peer připojení. To znamená, že místo sdíleného serveru se připojíte ke konzoli jiného hráče, což je jednak méně bezpečné, ale také způsobuje problémy v hrané hře. Prvním příkladem mohou být speedrunneři (lidé, kteří se snaží dokončit videohru či její konkrétní cíl v co nejkratším časovém úseku). Díky svým mechanikám jsou u nich nejpopulárnější hry jako Super Mario 64 nebo The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Nové videohry však nelze dokončit rychle, jelikož vývojáři Nintenda tvoří nepřeskočitelné dialogy a tutoriály a někdy zavádějí i limitaci běhu. Navíc zavedená franšíza, jako je Pokémon, se každým rokem zhoršuje v kvalitě oproti předchozím hrám. Textury jsou pouze 2D, bez modelování. Hry vychází rozbité a nedokončené. Animace jsou zastaralé a recyklované z předchozích her a za to vše při vydání hry zaplatíte zhruba 1500 Kč.

Módování videoher je výborný způsob, jak prodloužit životnost hry. Pokud však dáváte své módy online k dispozici či si za ně dokonce necháváte platit, můžete od společnosti očekávat drahý soudní spor. To platí i pro technické módy, jako je volný pohyb kamery, který lidé často používají na natáčení her. Stejné je to i u emulátorů neboli zařízení, která umožňují spustit staré hry na moderních zařízeních. Za výrobu softwarových či pevných emulátorů vás zažalují, zjistí-li, že emulujete jejich hry. Pokud se snažíte vytvořit vlastní indie hru nebo fanouškovskou verzi hry, která je inspirována postavami a franšízami Nintenda, můžete své právníky připravit na dlouhé noci v práci. K tomu žalují i jiné hry za kradení herních mechanik, které si narychlo snaží patentovat. Problém je, že společnost má dostatek peněz na to, aby se s vámi soudila, i kdyby to znamenalo jistou prohru.

To jsou jen některé z mnoha důvodů, proč hráči přestávají společnosti věřit a pomalu od ní odchází.

Nová konzole s lepšími technickými parametry: Nintendo Switch 2

V lednu 2025 oznámila společnost nástupce původního Nintendo Switch, a to Nintendo Switch 2. Konzole má lepší technické parametry, ale je dražší než její předchůdce. Tato cena není ovlivněna inflací ani výrobními náklady, jedná se pouze o příplatek za lačnost po penězích. Nové videohry, které vycházejí společně s touto konzolí, se již pohybují v cenové hladině okolo 1600 Kč. Switch 2 dále nabízí manuál ke konzoli ve formě gamifikovaného tutoriálu, který je zpoplatněn. Pokud si chcete zahrát hry z původního Switche, musíte si připlatit za to, aby hra běžela na lepší nastavení nové konzole, i když se jedná o absolutně stejnou videohru. Po vydání Switche 2 společnost zdražila i jeho předchozí verzi. Kromě toho všeho ve smluvních podmínkách také stojí, že konzole vám ani nepatří a je majetkem Nintenda. Máte pouze licenci k jejímu používání. Pokud podmínky nepřijmete, nemůžete na konzoli nic dělat. Když je přijmete a rozhodnete se Switch 2 jakkoliv modifikovat, firma vám může na dálku konzoli permanentně zablokovat. Přes všechny tyto obtíže se produkt prodával v rekordním množství.

Potřeba bezhlavého konzumování obsahu

V dnešní době mají lidé jisté preference a nakupují nové produkty, i když nejsou technicky dobré nebo jsou k jejich prodeji zneužívány různé neetické marketingové taktiky. Jako lidstvo máme potřebu bezhlavě konzumovat obsah, ať se jedná o digitální služby, videohry, nové verze našich oblíbených spotřebičů, elektroniku a další věci. FOMO (fear of missing out) neboli strach, že o něco přijdeme, je jedna z nejúčinnějších marketingových taktik, společně s využíváním naší nostalgie. Spousta lidí vyrostla na těchto hrách, postavách a produktech. Kdysi to byly revoluční počiny, avšak z duchaplných produktů se stal čistý marketing a honba za penězi. Můžeme proti tomu bojovat podporou malých vývojářů a výrobců, kteří nám za lepší cenu nabízejí větší kvalitu a zábavu a z jejichž produktů je cítit láska, kterou některé dnešní společnosti ztratily.

Zdroje: Autorský text, XanderJYoutube, HypnoticYoutube, LordFrogmireYoutube, medium

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.