Mladí lidé už neupřednostňují luxus a drahé značky, místo toho si raději dopřejí malé nostalgické radosti

Foto: Unsplash/mdreza jalali

Roztomilé figurky Labubu, sběratelské předměty nebo barevné nálepky míří především na děti – přesto je vykupují dospělí. Stále více lidí dává přednost malým radostem, které potěší jejich vnitřní dítě, místo luxusních kabelek či značkového oblečení. V době ekonomické nejistoty a stresu tak roste obliba tzv. kidult trendu, který spojuje dětskou hravost s dospělou nostalgií a mění způsob, jakým utrácíme.

Máme na výběr, zda chceme své peníze investovat do luxusního zboží nebo do maličkostí, které potěší naše vnitřní dítě. V těžkých časech si nejen mladí Korejci dopřávají „malé radosti“, aby si ulevili od každodenního stresu a víc si užili svého života.

„Snažím se omezit zbytečné výdaje a utrácet za věci, které mi přinášejí skutečnou radost,“ říká Lim, která ve svém volném čase háčkuje a běhá, takže svou výplatu investuje do látek či kvalitních běžeckých bot. Nešetří na zážitcích a volném čase, ale vyhýbá se výdajům za luxusní kosmetiku či značkové oblečení.

Hračkářství v Jižní Koreji vydělávají o 224 % více

Nová zpráva banky NH Nonghyup Bank ukazuje, že lidé ve věku 20 až 39 let snížili svoje výdaje v obřích obchodních domech o 4 %, u aut dokonce o 6 %. Naopak výdaje v hračkářstvích enormně vzrostly. Sběratelské předměty určené pro dospělé – známé jako „kidult“ (kid + adult) – se dočkaly své popularity. Jedná se totiž o způsob, jak vyjádřit osobní vkus a utéct z reality. Příkladem mohou být aktuálně super populární Labubu, Pokémon karty či jiné sběratelské předměty.

Termín „kidult“ tedy popisuje situaci, kdy se prodávají věci, které jsou mířeny jak na děti, tak i na dospělé. Častým příkladem jsou LEGO sety, Star Wars figurky, Squishmallows, Funko-Pops nebo deskovky, komiksy i kreslené seriály. Oblíbené jsou také marvelovky, videohry nebo cosplaye.

Sběratelské a roztomilé předměty už dávno nejsou jenom pro „nerdy” nebo „geeky”. Mnoho dospělých využívá své peníze k nákupu věcí, které byly dříve mimo jejich dosah, protože byli zcela závislí na rodičích a předměty si nemohli dovolit.

ČTĚTE TAKÉ: V Jižní Koreji se prodává víc kočárků pro psy než pro děti. Mladí radši vychovají štěně

Proč už mladí nechtějí „flexit”, ale bavit se?

Vzhledem k ekonomické stagnaci a rostoucí nejistotě do budoucna se mění také vzorce utrácení lidí ve věku 20 až 30 let. Nákupy drahých předmětů v luxusních obchodech nebo pořizování aut jsou na ústupu, zatímco výdaje na zážitky, volný čas a investice do zdraví se naopak těší vzestupu. Mladí nyní čelí dlouhodobé ekonomické nejistotě a stávají se vybíravějšími. Šetří, kde se dá, a utrácejí více za věci, které osobně považují za hodnotné.

Stále více sílí trend „treatonomics” (treat+economics) nebo „little treat culture”, tedy kultura malých radostí a dopřávání si. Výdaje na osobní rozvoj a koníčky totiž také rostou. Nákup vstupenek na sportovní utkání vzrostl v Jižní Koreji o 65 %, koncerty a muzikály čelí vzestupu o 11 %. Zvyšuje se zájem také o volnočasové aktivity, i když to znamená trochu vyšší výdaje – víc a víc lidí vyhledává místa jako lyžařská střediska, bazény, sportovní haly nebo navštěvuje koncerty. Vzrostlo také utrácení za potřeby pro domácí mazlíčky.

Kavárenské povalečství je vlastně fajn

Velké kavárenské řetězce si pohoršují. V současné době lidé vyhledávají více malé lokální kavárny a pekárny. To samé platí také pro mezinárodní franšízy, které lidé stále častěji vyměňují za místní restaurace. Daří se také lokálním obchodům se zdravou výživou, lidé více nakupují proteinové nápoje, přírodní doplňky stravy, smoothies, řecké jogurty či náhražky klasického cukru.

Podle Kantaru přetrvávající pesimismus znamená, že lidé preferují dostupnější malé nákupy a zážitky. Tradiční životní milníky, jakými jsou manželství, hypotéka, úspěch v práci a odchod do důchodu, nyní vypadají jinak či nejsou vůbec dosažitelné. Místo oslav těchto velkých kroků se tedy mladí přesunují spíše ke slavení malých úspěchů nebo nákupu menších zážitků a maličkostí, které jim ze srdce dělají radost a nejsou jen na odiv ostatním.

Zdroje: BBC, Kookmin University, Korea Daily, CNBC, Yonhap

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.