Kolem tetování, ať už v západní nebo východní kultuře, panuje u starší generace stigma, že obrázky na těle nosí jen kriminálníci. Z tohoto důvodu tatér bez lékařské licence tetuje v Jižní Koreji ilegálně. Kdy se v zemi začalo tetovat a jaké trendy v tetování mezi mladými Korejci frčí nejvíce?
Historie tetování v Jižní Koreji sahá až do 4. století. Tetování používali rybáři z pobřežních oblastí země, aby zahnali zlé duchy a pomohli jim ulovit co nejvíce ryb. Pozitivní význam tetování se však změnil během dynastie Joseon: v 19. století se běžně spojovalo se zločinem. Osoby, u nichž bylo zjištěno, že se dopustily protiprávního jednání (včetně krádeže či cizoložství), byly označeny názvem svého přečinu. V tomto období byli tetováním jména svého pána označováni otroci. Pod negativní význam se podepisuje i víra. Tetování se často považuje za protichůdné hodnotám, které sdílel Konfucius. Jde o názor, že vaše tělo vám předali vaši rodiče, a tak jakékoliv úpravy jsou projevem neúcty k nim. Ze stejného důvodu si lidé nestříhali vlasy. Ve 20. století se tetování spojovalo s kriminálními gangy, které tetováním dokazovaly oddanost gangu a rodině. Tetováním si osvojily praktiky japonské yakuzy (mafie), když si na tělo malovaly děsivé kresby tygrů, hadů, skřítků či draků. Tetování byla často dost velká na to, aby jim pokryla celé ruce a horní část těla.
Tetování u starší generace vyvolávají strach. Tetování se netrpí na základních a středních školách a lidé s tetováním v sauně či korejských lázních riskují, že budou muset odejít. Tetování donedávna bránilo mladým mužům plně si odsloužit povinnou vojenskou službu. Teprve v únoru 2021 Vojenská správa lidských zdrojů zrušila nařízení, které mělo vyjmout ty, kteří mají tetování o průměru větším než 7 cm a velikosti 30 cm čtverečních, ze služby vojáků v aktivní službě. Tetování zůstává v mainstreamových médiích tabu. Televizní producenti zakrývají tetování herců a zpěváků páskou v barvě pleti, ačkoli Korejská komunikační komise nemá konkrétní nařízení o zákazu tetování v televizi.
Jižní Korea však v současnosti vidí zrod nové kultury tetování. Aby se korejští tatéři odlišili od stereotypu organizovaného zločinu a přetvořili negativní vnímání veřejnosti, osvojili si sofistikované techniky, které umožňují detailnější a minimalističtější design. Zkušený tatér se šestnáctiletou praxí Kim Do Yoon si založil a vede místní odborový svaz tatérů. „V dnešním tetovacím průmyslu jsou korejští tatéři známí jako jedni z nejlepších na světě,“ řekl Kim. Je svědkem toho, jak jsou Korejci stále více otevřenější a tolerantnější. Tetování již není vnímáno jako hrozba či znak kriminality, ale jako forma umění a sebevyjádření, populární mezi mladými lidmi včetně studentů, administrativních pracovníků a žen v domácnosti. Předpokládá se, že tetování krášlí těla více než jednoho milionu Jihokorejců.
Právní systém země však zůstává v rozporu s touto realitou. Kim a odhadovaných 250 tisíc korejských tatérů jsou postihováni za provádění „aktu lékařské služby“, který je podle současného zákona o lékařské službě omezen na provádění licencovanými lékaři. Když Kim Do Yoon tetoval herce, ústavní soud rozhodl, že jde o trestný čin, protože Kim mohl „ohrozit veřejné zdraví“. Případ se udál roku 2019, kdy divák, který si na YouTube zhlédl video, na kterém se herec nechává tetovat od Kima, podal na herce stížnost, že podstoupil „nelegální kosmetický zákrok“. Nechat se tetovat však v Jižní Koreji nezákonné není, proto byla stížnost postoupena Kimovi. Kim obdržel souhrnnou obžalobu 5 milionů wonů (více než 3 tisíc eur/203 tisíc korun), ale s kolegy a skupinkou právníků se rozhodl postoupit případ k ústavnímu soudu v naději, že zvrátí rozhodnutí vůči tetovacímu průmyslu. Rozhodnutí ústavního soudu se od roku 1992 (kdy byl uzákoněn zákon, který poukazoval na pravděpodobné riziko infekce jehlou) nemění a pro mnohé tatéry v zahraničí je překvapením. Ti jsou názoru, že zákon neodráží hygienické normy a profesionalitu korejských tatérů tlačí do ilegality.
Podle Kima bylo nejméně 6 z více než 700 členů jeho svazu odsouzeno do vězení a mnozí další museli zaplatit pokuty, protože současný zákon jim zakazuje tetovat bez lékařského průkazu, který má jen málo lidí v zemi (asi 250 tisíc tatérů). Tresty zahrnují až dva roky vězení či pokutu do výše 10 milionů wonů (více než 7 tisíc eur/89 tisíc korun). Obzvlášť v nebezpečí jsou ženy tatérky, které jsou náchylnější k sexuálním trestným činům, protože na policii nepůjdou ze strachu, že budou nahlášeny za nezákonné podnikání. „Dokonce i když to dělá lékař s plnou licencí, tetování je stále nezákonné, protože tetovací stroje a inkoust nebyly nikdy certifikovány a registrovány jako zdravotnické pomůcky. Žádná země na světě, která vyrábí a vyváží tetovací zařízení, nedefinuje tetování jako lékařskou praxi,“ řekl Kim Do Yoon.
Tetovací kultura v Jižní Koreji je tím pádem undergroundová. Korejští tatéři fungují diskrétně a navzdory zákonům nadále propagují své umění na sociálních sítích. K popularitě tetování mezi mladými Korejci přispívají korejské celebrity, které se nechaly potetovat a „porušily“ společenské stigma: Jungkook z BTS, G-Dragon z BIGBANG, Hyuna a Dawn či Chaeyoung z TWICE. To je jen zlomek známých osobností, které hrdě ukazují svá tetování. Tetování v Koreji se posunulo dopředu nejen kvůli celebritám, ale také díky novému spektru estetiky. V zemi se rozmohlo drobné, jemné, vláskové tetování podobné akvarelu, které na pokožce vypadá umělečtěji a snadněji. Jedním z tatérů, který si pro tento styl upevnil místo na korejské tetovací scéně, je Eden. Ten zdokonalil umění jasných a živých barev, které vypadají, jako by chtěly vyskočit z pokožky. Specializuje se na přírodní prvky. „Tetování přírody zůstává nezměněno a v průběhu času nám připomíná období, na které si chceme vzpomenout. Téma přírody má velký význam pro zanechání vzpomínek na daný okamžik. Je to umění, se kterým strávíme celý život,“ řekl Eden.
A jaké trendy v Jižní Koreji nejvíce frčí? Prvním trendem jsou malé listy a vinná réva protékající tělem. „Rychlé vyhledávání na internetu vám prozradí, že tetování rostlin obvykle symbolizuje stabilitu a růst, ale i bez významu vyniká jednoduše tím, jak vypadá.“ Druhým trendem jsou dynamická zvířátka. „Zvíře, které se plazí po kůži, vypadá osobněji než statické umělecké dílo. Jedná se o vyjádření volného pohybu a plynutí. V oblibě jsou zejména mořské organismy pohybující se ve vodě.“ Třetím trendem jsou filmové nebo kreslené postavičky. „Mohu přeměnit filmovou scénu v tetování a zachytit radost a význam tohoto momentu.“ Nejde však o postavičky z akčních filmů, ale spíše z anime. Mimořádné oblibě se těší postavy z populárních filmů Studia Ghibli. Čtvrtým trendem je tetování domácího mazlíčka a závěrečným slavné obrazy. „Objevování světoznámých mistrovských děl se v současnosti stalo trendem. Ztvárnění Van Goghových a Monetových obrazů na pokožce není nic jiného než prohlášení, které lidé nebudou moci ignorovat.“
Fantazii a touhám se meze nekladou a mnozí Korejci přicházejí s vlastními požadavky. Mezi jinými populárními korejskými tatéry, kteří umění předvádějí na sociálních sítích, jsou: Dokhwa (specializuje se na domácí zvířátka), Roha (vyznačuje se tetováním portrétů, většinou žen), Pitta (specializuje se na nádherné tradiční barvy z korejského umění, na zvířata a dokonce i na japonská tetování), Sion (jejím stylem je příroda: od květin přes ptáky až po krásné vějíře), Shiryu (využívá odvážné, hlasité a extrémní tetování: inspiruje se démony a japonskými prvky, jako je fénix a květ pivoňky), Hongdam (využívá akvarelové a jemné tetování), Sol (vyznačuje se tetováním výtvarného umění v nejmenších velikostech), Banul (tetuje jemná a malá tetování s důrazem na detaily a akvarel), Nobody, Zihwa (jejím stylem je květinový vzor) a mnozí jiní.
Zdroj: theculturetrip.com, koreatimes.co.kr, preview.ph