Romantické interaktivní mobilní hry jsou fenoménem a patří k nejziskovějším segmentům mobilního gamingu

Foto: asianstyle.cz

Romantické mobilní hry jsou na trhu už delší dobu, ale teprve letos se dostaly do skutečného centra pozornosti. Po ocenění hry Love and Deepspace jako nejlepší mobilní hry roku 2025 na Gamescomu se tento žánr výrazně posunul do popředí herního průmyslu, zejména co se týče titulů zaměřených na ženské publikum a příběhově orientovaných romantických zážitků. A není se čemu divit.

Sarah J. Maas, Mo Xiang Tong Xiu a Love and Deepspace

Stejně jako ve světě knih, kde regály praskají pod náporem romantasy, dark romantasy a dalších romantických příběhů s fantaskním přesahem, v čele s autorkami jako Rebecca Yarros, Sarah J. Maas nebo Mo Xiang Tong Xiu, má i herní svět svůj vlastní koutek milostných fantazií. Oproti knihám však nejde jen o text – romantické mobilní hry nabízejí vizuální podívanou, interaktivitu mezi postavami a podkresovou hudbu, která celému příběhu dodává ještě větší intenzitu.

Interaktivní romantické mobilní hry se během poslední dekády staly jedním z nejrychleji rostoucích segmentů mobilního gamingu. Vznikají na průsečíku příběhových her, vizuálních novel, chatových aplikací a moderního dating světa. Hráč či hráčka v nich vstupuje přímo do role hlavní postavy a prostřednictvím voleb formuje vztahy, konflikty i vývoj celého příběhu. Tento žánr staví na emotivním zážitku, hluboké imerzi a pocitu intimity, který tradiční hry často nenabízejí. Jedním z nejznámějších příkladů je oceněná hra Love and Deepspace, která má v současnosti okolo 50 milionů aktivních hráčů.

Popularita těchto her roste napříč věkem i regiony – zejména díky snadné dostupnosti na mobilních telefonech, rychlému příběhovému tempu a konceptu „personalizované romance“. Zahrnují širokou škálu subžánrů: od otome přes visual novels až po moderní chat-based simulátory. Každý styl se opírá o jiný způsob vyprávění, grafiky i budování vztahů. Některé tituly se podobají interaktivnímu filmu, jiné připomínají sociální sítě nebo konverzační aplikace.

Můžeme se zamilovat ve virtuálním světě?

Romantické interaktivní hry jsou takové, kde vstupujeme do příběhu jako hlavní postava a prostřednictvím voleb ovlivňujeme romantické vztahy, dialogy a vývoj děje. Nejznámější tituly mají natolik kvalitně propracované scénáře, že se dokážete ztratit ve fiktivním světě s dokonalým mužem i na několik hodin denně. Psychologické studie uvádějí, že tyto hry často fungují jako bezpečný prostor pro prožívání romantických interakcí, posilování sebevědomí nebo únik od každodenního stresu. Jedním dechem však varují, že dokáží umocňovat stavy deziluze, kdy hráči svou postavou doslova žijí. Vznikají tzv. parasociální vztahy, které nám můžou velmi jednoduše narušit vztahy reálné. V roce 2025 se výraz parasociální dokonce stal slovem roku podle slovníku Cambridgeské univerzity.

Mohlo by vás zajímat: Finále mistrovství světa čínské mobilní hry Honor of Kings překonalo rekord Guinnessovy knihy

Hráči obecně u těchto her získávají pocit bezpečného seznamovaní. Dokážou jim navodit pocit intimity, aniž by člověk musel být zranitelný v reálném světě, což je vlastně na jednu stranu velmi alarmující. Opravdu je v dnešní době strach ze seznamovaní tak hluboký? Ve virtuálním světě máme možnost volby a odmítnutí není na pořadu dne. Případně existuje tlačítko začít znova.

Monetizace delulu?

Není žádným tajemstvím, že cílová skupina tohoto druhu her jsou primárně ženy. Například otome je žánr japonských videoher zaměřený na ženské hráčky, ve kterém hlavní postava rozvíjí romantický vztah s jednou z (obvykle mužských) vedlejších postav. Slovo „otome“ znamená v japonštině mladá žena nebo nevěsta. Hráčka se vžije do hlavní postavy, prochází příběhem a na základě svých voleb ovlivňuje průběh děje a výsledný romantický konec. Je to vlastně taková ženská obdoba toho, co jsou RPG pro mužské publikum. Až na ten romantický konec.

A není nic horšího, než když má váš virtuální svět skončit. Stejně jako v případě K-dramat nebo romantasy, kde si vybudujete silný, až závislý vztah k jedné nebo více postavám, se po ukončení příběhu cítíte sami. Prázdní. Máte neustálou tendenci se k hrdinům vracet a vyhledáváte jakoukoliv možnost, jak si čas s nimi ještě o kus prodloužit. V případě her si tvůrci v tento moment mnou ruce. Je to totiž ideální čas pro nákup obsahu. Představte si, že si můžete koupit alternativní konec, nové romantické scény, interakce nebo další volby v příběhu. ARPU (průměrný výnos na uživatele) je tak u tohoto typu her často mnohem vyšší než u RPG. Romantické hry jsou totiž doslova navržené tak, aby vám neustále dodávaly důležitý dopamin v podobě micro-rewardu, jako je flirtík či pochvala od nejlepšího kamaráda vašeho virtuálního přítele, nebo různých cliffhangerů. Velmi jednoduše pak upadáte do snového delulu stavu, který je na jednu stranu velmi příjemný, na druhou může velmi rychle zkreslit očekávání od vašeho protějšku.

Na letošním Gamescomu měla hra Love and Deepspace poměrně propracovanou zónu. Nechyběli fenomenální cosplayeři, kteří náhodné fanynky obdarovávali červenými růžemi nebo je nečekaně objímali či žádali o ruku. Celá zóna hry byla přizpůsobena tomu, aby se návštěvníci mohli vyfotit se svými oblíbenci nebo získat nový merch. Fronta nadšených žen se táhla až do druhého pavilonu.

Musím říct, že celý tento marketing mi silně připomíná svět K-popu. Za čas navíc se svým idolem bychom dali ledvinu. A společnosti jako JYP nebo HYBE to moc dobře vědí.

A co vy? Hrajete romantické hry?

Zdroje: ign, cosmopolitan,gamesradar, thegameofnerds, autorský text

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.