Gigantické hřbitovy sdílených kol: V Číně řeší velký problém, fotografové však mají žně

Foto: Gemini / Generováno AI

Kdysi skvělá myšlenka, která vedla ke snížení využívání automobilů, nyní způsobuje ve více čínských městech obrovský problém, a to hlavně z ekologického hlediska. Přesto pohled na tisíce nevyužívaných kol, naházených jedno přes druhé, láká mnoho fotografů.

Snaha přispět ke snížení emisí nedopadla nejlépe

Ne vždy se byznys vydaří tak, jak se očekává. Přesně to je případ podnikání s jízdními koly v Číně. Téměř každé větší čínské město má v současnosti své vlastní „pohřebiště“ jízdních kol. Jde o stovky až tisíce nepoužívaných bicyklů, jejichž výrobci špatně odhadli skutečnou tržní poptávku. Tato kola nyní leží zaprášená a připomínají nečekaný krach kdysi velmi oceňovaného podnikatelského záměru, který měl pomoci snížit uhlíkovou stopu a motivovat lidi k využívání ekologického způsobu dopravy. Jedním z míst, jež se stalo symbolem této formy přepravy, bylo město Nanjing, které je dnes známé spíše tisíci opuštěnými koly vhodnými už jen k pořízení zajímavé fotografie. Podobně barevná kola najdete také ve městech Xiamen, Šanghaj a v mnoha dalších velkých čínských metropolích.

Barevné kolo si může půjčit kdokoli

Půjčování kol funguje na jednoduchém principu. Čínské firmy umožňují uživatelům odemknout kolo na základě podpory GPS pomocí telefonu. Pokud jste kolo dopoužívali, mohli jste ho nechat doslova leckde, nemuseli jste ani přijít na firmami určené parkovací místo. Kola byla pár let dozadu doslova na každém kroku. Tento trend půjčování jízdních kol ale vedl i k několika nevýhodám a problémům spojeným se silničním provozem.

Kola bývala zaparkovaná i na místech, kam nepatřila. Problémem byly také přeplněné stezky, po kterých se nedalo projíždět. Obavy vyvolávaly i hromady poškozených kol, které se kupily na místech, kde překážely lidem a dalším dopravním prostředkům. Ulice zahlcené jízdními koly doslova narušovaly zavedenou infrastrukturu a komplikovaly dodržování dopravních předpisů. Výroba byla vyšší než poptávka, což vedlo k hromadění již vyrobených kusů. To ale neznamená, že by v Číně lidé na kolech přestali jezdit – právě naopak. Kola jsou stále populárním dopravním prostředkem, jen je důležité pamatovat, že někdy je méně více.

Masivní skládky s koly, která nemají další využití

Fotograf Wu Guoyong si dal tu námahu, že nafotil tyto skládky po celé zemi. Jeho snímky obletěly svět. V dokumentu Gig is Up, který je součástí série Hot Docs on CBC, zaznívá tvrzení, že na menších skládkách se nachází kolem 50 000 kol, zatímco větší skládky běžně skladují až 200 000 kusů. V době největšího nárůstu popularity tohoto trendu bojovalo o dominanci na trhu přibližně 70 firem. Trh však tento nápor nezvládl a jeho přesycení si vybralo svou daň v podobě nadměrného množství vyrobených jízdních kol. Některé skládky tvoří natolik obrovské hromady odpadu, rozprostírající se na ploše fotbalového hřiště, že k jejich přesouvání musí být využívány jeřáby.

Zdroj: Theguardian, SCMP, Theatlantic, CBC

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.