Recenzia: Príbeh muža a ženy bez mena v knižnom diele plného emócií, ktoré vzniklo pod rukami veľkého skladateľa, ale i speváka

Knižné dielo Skeleton Flower – Things That Have Been Released and Set Free je možno mnohým K-pop fanúšikom známe. Autorom tejto knihy je totiž Kim Jonghyun, ktorý nás síce opustil, no v očiach fanúšikov je stále súčasťou skupiny SHINee. Môžeme povedať, že sa v tomto diele ukázalo, že Jonghyun nebol len skvelým skladateľom, ale i spisovateľom, ktorého slová mali obrovskú silu na ľudské srdcia.

Pred pár týždňami som začala prekladom knihy, ktorú som mala uloženú v zozname na svojom prehliadači pridlho. Skeleton Flower od Jonghyuna je dielo, ktoré som náhodne objavila na internete, keď som sa pred nejakým časom snažila naučiť naspamäť mená členov skupiny SHINee. Kniha sa mi zdala zaujímavá už len z toho dôvodu, že vyzerala byť malá a tým pádom čitateľná i pre človeka, ktorý nemá rád zdĺhavé príbehy.

Jonghyun sa v jednom rozhovore vyjadril, že knihu mu trvalo napísať neuveriteľné dva roky, kedy si všetko spisoval do svojho telefónu. Ďalších niekoľko týždňov upravoval text tak, aby to malo skutočný dojem príbehu a šesť-sedem mesiacov pracoval na zvyšných veciach. Kniha bola publikovaná v novembri 2015 a nemala príliš veľa výtlačkov. Preto sa už nedá nikde kúpiť, ak, samozrejme, nerátame online obchody ako eBay a podobne.

Obálka slonovinovej farby s názvom v strede sa môže zdať obyčajne, až priam nudne, keď ju prvýkrát niekto zbadá. Po tom, čo však začnete v knihe listovať, nájdete po stranách aj rôzne ilustrácie a obrázky, ktoré sú dokonca priamo z autorovho života. Ak by som to mala opísať slovami, Dino, ako ho občas ľudia nazývali, dal do knihy každý kúsok seba a zo svojho života i inak než myšlienkami, ktoré sú v papieri vryté. A prečo názov Skeleton Flower? Svoju odpoveď dáva priamo v knihe: „Existuje kvetina s menom ‘Diphylleia Grayi‘. Je to malinká biela kvetinka, ktorej lupene sa menia na transparentné, keď na ňu zaprší alebo na ňu padá rosa.“

V diele môžeme nájsť presne trinásť kapitol, ktoré nesú rôzne názvy. Vystupujú tam však osoby bez mena. Kniha je možno práve tým výnimočná o čosi viac. Jonghyun svojim hlavným hrdinom nedal mená, a to z dôvodu, ktorý uviedol v záverečnej kapitole: „Aj keď je to len voľný kus písania, dúfam, že sa táto kniha vo svojom nejednoznačnom žánri, ako je román, text alebo esej, môže stať vaším vlastným príbehom s ním, s ňou a so mnou.“  Jediné mená, ktoré si budete môcť v diele prečítať, sú: Roo, jazvečík speváka, ktorého hlavná hrdinka spovedá ako redaktorka, a Dani, malá fenka Welsh Corgiho, ktorá patrí hlavnému hrdinovi a zariadi aj ich prvé stretnutie.

Ak by som sa mala vyjadriť k obsahu a celkovej úprave, Jonghyun dal do diela všetko. Všetky emócie, ktoré vycítil z jeho piesní, zo sveta a hlavne, ktoré cítil on sám v daný moment. Zážitok z čítania bol tak silný, že som nedokázala prestať. Jednoducho som od prvej kapitoly išla až po tú poslednú, pretože ma slová pohltili. Inokedy by som si možno sťažovala, že príbeh je zložitý na čítanie a nepochopila som ho, no on každú jednu kapitolu napísal s tak veľkými emóciami, že i ja sama som cítila to, čo som práve čítala. Jonghyun v knihe spomína i veľa svojich piesní, ktoré, ak som si pustila pri čítaní daného momentu, boli ako čerešnička na torte, ktorá vás dohnala pieseň vnímať úplne inak.

Preto ak rozmýšľate, či si knihu prečítate, vrelo odporúčam, no niekde bokom si položte i vreckovky, ak ste rovnako citliví ako ja. Som milovník kníh a ak by sa dalo, túto knihu už mám na ceste do svojej knižnice aj v inej verzii ako len v online podobe.

A na záver menšia citácia speváka z knihy, pretože práve tieto slová sú jedny z mála, ktoré ma zaujali: „Áno, ak by mi teraz niekto povedal ‚hlavu hore‘, mohol by som sa nahnevať a vyliať mu kávu na jeho tvár alebo niečo podobné. Samozrejme, že ak sa ma ľudia snažia povzbudiť, nie je to nič zlé. No niekedy chcem namiesto ‘hlavu hore‘ počuť slová ako ‘je to v poriadku, môžeš si dnes oddýchnuť, nechaj zvyšok na zajtra‘, chápete.“