Recenze: Palác nebeských rozkoší od Adama Williamse vykresluje boxerské povstání i život v nevěstinci

Jak se žilo v Číně v roce 1899? Jak ovlivnilo život cizinců a misionářů boxerské povstání? Jak mladá angličanka Helena podlehla zničující lásce a vkročila i do místního nevěstince? Nejen o tom je tato úžasná, pořádně tlustá kniha.

Co říci na úvod? Snad jen to, že kniha asi nebude pro sváteční čtenáře, neboť má úctyhodných 741 stran, ovšem je tak čtivá a napínavá, že od ní sotva odtrhnete oči. Vydání z roku 2005 přeložil Petr Kovács a knihu vydalo nakladatelství BB art.

Autor se narodil v Asii a jeho předkové žili v Číně již od osmdesátých let 19. století. Není divu, že ho tato země vždycky fascinovala a zaměřil na ni i svou tvorbu. Během čtení poznáte, že se skutečně vyzná a oplývá otevřeností, strhujícím stylem vyprávění a nebojí se šokovat. Barvitě vykreslí i život v nevěstinci či kruté popravy. Inu, pro slabé povahy toto čtení až tak nebude. Raději předem varuji, že mnohé erotické a násilné scény jsou tak otevřeně podané, že je vidíte jako film, tudíž bych tuto knihu moc nedoporučovala nezletilým.

Nyní se ale pojďme seznámit s hlavními postavami. Jak už bylo naznačeno, hlavní hrdinkou je mladá, odvážná, ale také zpočátku nevinně naivní angličanka Helena Frances Delamerová. Je zasnoubená s džentlmenským Tomem, naprostým vzorňákem vzbuzujícím pocit bezpečí a jistoty, a jede za svým otcem do Číny, aniž by tušila, co všechno tam na ni čeká. V první řadě ji okouzlí šarmantní syčák a dobyvatel žen Henry Manners, kterému nedá velkou práci, aby ji získal. Právě on ji dovede ke štěstí, ovšem také ke zkáze. Mohu vám říci, že Helenu rozhodně nečekají jen růžové zahrádky plné sladkých květin, spíše naopak. Okusí vášeň, ale i zradu, a až příliš propadne opiu. Jestli se z toho dostane a jaká bude na konci románu? To už bych prozradila příliš.

Další klíčovou a zajímavou postavou je doktor Airton. Ten žije v Číně s rodinou, horlivě pečuje o své pacienty a také pomáhá obětem opia zbavit se návyku. Pomáhají mu dvě katolické sestry a oddaná manželka. Přátelí s mandarínem, jehož myšlenkové pochody a zálibu v pornografii však úplně nechápe, a kolikrát neví, na čem u něj je. Vyplatí se mu toto zvláštní přátelství? To uvidíte.

Když už jde o Palác nebeských rozkoší, nesmí chybět nevěstinec a jeho majitelka, podnikavá a nemilosrdná Matka Liou. Sama bývala prostitutkou, tak má bohaté zkušenosti a přišla o veškeré iluze. Je to pěkná semetrika, s takovou živností to však ani jinak nejde. Ovšem proti svému synáčkovi Žen Ženovi, který zneužívá dospívající chlapce a nalézá potěšení v týrání svěřenkyň své matky, je Matka Liou skoro nevinnost sama. Proradného, krutého a odporného Žen Žena bych nechtěla potkat ani zdálky. Musím říct, že jsem mu přála i horší konec než ho potkal. V nevěstinci pracuje mnoho dívek, ale tou nejkrásnější je laskavá, nesobecká a statečná Fan I-mei, oblíbenkyně majora Lina, který má za sebou temnou minulost a rozhodně není žádný svatoušek. Fan jsem si opravdu oblíbila. Myslím, že se zalíbí i vám, je kouzelná v mnoha směrech.

Koho ještě zmínit? V knize je celá řada zajímavých vedlejších postav. Ovšem rodinka bláznivého misionáře Septimuse Milwarda je nepřekonatelná. Styl jeho kázání a překroucená, nedokonalá čínština, díky které cituje Bibli způsobem, že by se oddaným ovečkám mnohé církve ježily vlasy na hlavě, je unikátní. Snaží se přizpůsobit a zachraňovat nechtěná děvčátka, nicméně žije v takové špíně, že se divím, že celou rodinku nesežraly blechy a vši. Bohužel se dočkali krutějšího osudu.

O boxerském povstání v Číně jste možná slyšeli, a možná také ne. Já se o něm dozvěděla až díky této knize. Musím přiznat, že to nebyla žádná selanka. Bez poprav se to neobešlo, a pokud se cizinec chtěl schovat, tedy spíše byl schován, tak právě do již zmíněného nevěstince. Jenže stojí za to nepřijít o krk, když můžete přijít i o víc? Helena by mohla vyprávět.

Co říci na závěr? Autor hrdiny nešetří. Všichni si projdou těžkými zkouškami a mnozí draze zaplatí, i nějaká ta hlava spadne, avšak to už patří k historii. A netýká se to jen Asie. Dějiny Evropy či Ameriky by o krutosti a násilí též mohly vyprávět. Každá kultura má svoje. Nic není černobílé a nikdo není dokonalý. Není jen nebe a není jen peklo, existuje tolik odstínů dobra i zla… A tím bychom mohli skončit. Pokud se rozhodnete číst, myslím, že nebudete litovat. Jen si musíte troufnout na těch 741 stran!