Kolik peněz byste byli ochotni utratit za živý koncert svého oblíbeného interpreta? Odpověď je ledvinu, že ano? A co když jde o případ, kde je headlinerem pětičlenná chlapecká skupina, složena výhradně z virtuálních postav…
Virtuální koncert? Nic nového
Během pandemie Covid-19 se s virtuálními koncerty doslova roztrhl pytel. Kvůli nulovému kontaktu s vnějším světem jsme byli nuceni hledat sociální interakci ve virtuálním prostředí. Spousta společností toho využila ve svůj prospěch a začala vytvářet virtuální kavárny, coworkingová centra nebo dokonce restaurace. Ti, kdo však nemuseli vymýšlet nic převratně nového, byli provozovatelé her jako Minecraft, Roblox nebo Fortnite. Využili totiž možnosti svých her a umožnili hráčům navštívit koncert některé z velkých hudebních hvězd, které své vystoupení pořádaly právě ve známém prostředí herního světa.
První velký virtuální koncert v počítačové hře uspořádal americký DJ Marshmello už v roce 2019 ve hře Fortnite. Přestože show trvala jen deset minut, přilákala obrovské publikum hráčů a je dodnes považována za milník v oblasti digitálních hudebních akcí. Následoval Travis Scott, jehož vystoupení ve Fortnite sledovalo přes 28 milionů diváků.
I hologram už tady byl
A co teprve Holy? Dobře, Červeného trpaslíka necháme stranou, ale věřím, že si spousta z vás pamatuje dobu, kdy se o své holografické vystoupení pokusil G-Dragon ze skupiny Big Bang. V roce 2015 šlo o přelomovou záležitost. Promotéři byli přesvědčeni, že tento druh show je budoucností, a sám G-Dragon tehdy prohlásil, že holografický koncert nemá žádné limity, protože se může změnit téměř vše – včetně pódia – a diváci se mohou stát součástí vystoupení.
Společnosti KT a YG společně založily joint venture NIK a do té doby uspořádaly virtuální koncerty pro interprety YG jako jsou Psy, 2NE1 a Big Bang, které přilákaly přibližně 60 000 diváků.
MOHLO BY SE VÁM LÍBIT: I konzervativní Korejci se umí odvázat: Vybrali jsme 5 nejžhavějších dívčích hudebních K-pop videí
Naštěstí tento trend dlouho nevydržel, protože sledovat reálného G-Dragona a jeho holografickou verzi je zatracený rozdíl. I přesto, že má tato technologie co nabídnout a dokáže vytvořit scénografii, kterou fyzicky na mnoha místech nejde realizovat, osobně si myslím, že tuhle možnost vystoupení by měly dostat především hvězdy, které už nikdy živě nevystoupí…
Levan polkka a Hatsune Miku
Když se vrátíme ještě o kousek zpět, do země, co by kamenem dohodil od Koreje, narazíme na Hatsune Miku. Virtuální zpěvačka Vocaloid, která už v roce 2010 vyprodávala haly s plně holografickými koncerty. V tomto případě šlo však poprvé o interpreta, který ve skutečnosti vůbec neexistuje.
Za hranice zážitku
Osobně jsem se poprvé setkala s vystoupením čistě virtuální skupiny u hry League of Legends. Vydavatelství Riot Games, kterému tato jedna z nejslavnějších her světa patří, se v roce 2023 rozhodlo pokračovat ve své expanzi do hudebního světa a vytvořilo svou třetí virtuální hudební skupinu Heartsteel. Šestičlenný boyband ztvárňuje vlastní verze šampionů ze hry League of Legends, přičemž čtyřem z nich propůjčili své hlasy hvězdy jako Baekhyun, ØZI, Tobi Lou a Cal Scruby.
Jejich píseň Paranoia nasbírala neuvěřitelné množství shlédnutí a virtuální kapela, společně s jejich reálnými zástupci písní zahajovala ceremoniál k WORLDS – Mistrovství světa v League of Legends.
Nedávno však začalo na scéně přitahovat pozornost další čistě virtuální uskupení. Chlapecká skupina PLAVE se od Heartsteel liší tím, že nikdy nezveřejnila, kdo jejím digitálním idolům propůjčil hlasy.
Za každým z avatarů PLAVE však stojí skuteční zpěváci a tanečníci, kteří prostřednictvím motion capture technologie ovládají jejich pohyby, mimiku i zpěv. Jejich skutečné identity ale zůstávají přísně střeženým tajemstvím. Agentura otevřeně uvedla, že si přeje zachovat anonymitu umělců stojících za postavami. Analýza autorů skladeb naznačuje, že minimálně tři členové jsou bývalí idolové, avšak záměrně nebyli oficiálně odhaleni.
V srpnu letošního roku supina PLAVE vyprodala všech 15 000 míst v KSPO Dome v Soulu. A to ne na jeden, ale hned na tři po sobě jdoucí koncertní termíny. Během několika minut po spuštění prodeje se do systému nahrnulo přes 30 000 fanoušků. Někteří byli dokonce ochotni zaplatit více než 2,2 milionu wonů (zhruba 34 tisíc Kč) za jediný lístek, který původně stál 154 000 wonů. Kdo dokáže vyvolat tak obrovskou poptávku?
Ne, není to BTS ani Stray Kids. Obrovský koncertní prostor vyprodala virtuální kapela PLAVE.
Virtuální idolové
Skupina už loni v dubnu a říjnu pořádala koncerty v Olympic Hall v Soulu, kde zaplnila všech 3 000 míst. Fanoušci mávali lightsticky a transparenty s různými nápisy zatímco avatary zpívaly a tančily na obrazovkách nainstalovaných v sále.
„Dokonce pózovali a vybízeli fanoušky, aby si je fotili,“ říká Kim, třicetiletá kancelářská pracovnice, která navštívila oba koncerty. „Nepůsobilo to moc jinak než běžný koncert lidských interpretů. Díky speciálním efektům to vypadalo, jako by tam opravdu byli.“
Hlavním důvodem vzestupu virtuálních idolů je jejich schopnost živé, obousměrné interakce. Většina z nich využívá technologii motion capture, která v reálném čase kopíruje pohyby a mimiku performera. Na obrazovce pak avatary přesně odrážejí gesta rukou, kroky i intonaci hlasu – což je na jednu stranu až zvláštně strašidelné. Představa, že by mohla reálná hudební vystoupení hravě nahradit virtuální show dokonalých idolů, není tak nereálná.
Ano, dokonalých. Virtuální člověk totiž nemá nedokonalosti, netloustne, nestárne a nikdy nechybí na zkoušce. Tenhle virtuální krasavec se bude vždy vyhýbat skandálům skutečného světa, nikdy nebude potřebovat přítelkyni a vlastně jim nehrozí žádný průšvih s alkoholem nebo drogami. Existuje ve vytvořeném světě bez fyzických limitů.
Ačkoliv existují jen v digitálním prostoru, virtuální idolové obecně nabízejí fanouškům mimořádně silné propojení někdy i větší než živé celebrity. Natáčejí zábavné pořady s tématy jako kempování nebo neformální rozhovory, streamují je živě na YouTube a přímo reagují na komentáře fanoušků. Někteří dokonce dojdou tak daleko, že pro své fanoušky pořádají meetingy v metaversu.
Slyšeli jste už o skupině Eternity? Sami o sobě tvrdí, že jediná věc, kterou nedokážou, je rozdávat autogramy. Jinak se v ničem zásadním neliší od ostatních skupin až na to, že jsou kompletně vytvořené umělou inteligencí.
Posedlost fanoušků fiktivními postavami není nic nového. Nedávný úspěch animovaného filmu KPop Demon Hunters, který se vyšplhal na první místo globálního žebříčku Netflixu, zájem o fiktivní idol skupiny ještě podpořil. A já se nedivím..
Závěrem bych dodala, že podle studií existuje možnost, aby si tito virtuální idolové postupně prošlapali cestu až na vrchol a stali se skutečným fenoménem. Základem je však neustálá a kvalitní komunikace s fanoušky.
Myslíte si, že je opravdu možné, aby dokonalý, vykonstruovaný avatar bez duše, ale s reálným performerem v pozadí, nahradil naše milované umělce z masa a kostí?
Zdroje: Autorský text, cc, koreaherald, chosun, esportinsider, stuyspec