Recenzia: Kiseki: Sobito of That Day vám prinesie odhodlaním nabitý príbeh o obyčajnej skupine a zázraku, ktorý by mohol zažiť každý

Monika Karaková

Prečítajte si recenziu na celovečerný film podľa skutočných udalostí o zázraku, ktorý postretol jednu z najúspešnejších japonských skupín súčasnosti.

Za mnohými hudobníkmi a skupinami sa skrýva úžasný príbeh a umelci ich väčšinou radi zachytia v dokumentárnych snímkoch. Osud zubárov zo skupiny GReeeeN je však natoľko špeciálny, že sa stal inšpiráciou rovno pre celovečerný film Kiseki: Sobito of That Day (Kiseki: Anohi no sobito). Film mal premiéru v januári 2017 a v hlavných úlohách sa objavili hviezdy ako Tori Matsuzaka či Masaki Suda.

Trailer ku Kiseki: Sobito of That Day

A o čom je príbeh skupiny GReeeeN? Film nás prenesie do čias, keď skupina GReeeeN ešte neexistovala. Stretávame sa tu s dvomi bratmi. Starší Jin s chladnou osobnosťou je spevákom indie rockovej skupiny, v čom ho však jeho prísny otec lekár nepodporuje. Mladší brat Hiro je študentom a pripravuje sa na skúšky, ktoré nakoniec nespraví. V štúdiu však ďalej pokračuje a rozhodne sa stať zubárom.

Hiro medzi svojimi spolužiakmi objaví ďalších budúcich zubárov, ktorí cítia k hudbe rovnakú vášeň ako on. Spolu zakladajú skupinu Green Boy a Hiro požiada svojho staršieho brata, aby im nahral demo. Jin bojuje s tým, že sa mu nepodarilo preraziť so svojou skupinou, ale v bratovej skupine vidí potenciál a ako producent ich chce doviesť k debutu. Skupinu GReeeeN čaká množstvo problémov. Ako sa s nimi vyrovnajú? Dočkajú sa nakoniec obaja bratia uznania od ich otca? To sa dozviete už sami vo filme.

Celý film smeruje k máju 2008, keď GReeeeN vydala svoj 7. singel Kiseki (v preklade Zázrak). Ten bol skutočným zázrakom pre skupinu, pretože ju vyniesol na výslnie. V Oricon Chart sa udržal až neuveriteľných 81 týždňov a bol jedným z najpredávanejších singlov roka. Len počas jedného roka si poslucháči stiahli pieseň Kiseki až vyše 2 300 000-krát. Išlo tak o najsťahovanejšiu skladbu v histórii Japonska.

Scéna z filmu počas nahrávania ,,debutovej“ skladby Michi

V hlavnej úlohe staršieho brata Jina uvidíme skúseného herca Tori Matsuzaka a po jeho boku ako lídra skupiny Hira rovnako zdatného herca Masaki Suda. Aj keď ja osobne nemám blízko ani k jednému z hercov, ich hranie bolo profesionálne a nie je im čo vytknúť. Obzvlášť Masaki si výborne poradil s tým, ako sa jeho náladová postava vyvíjala.

Skupinu GReeeeN doplnili herci Ryusei Yokohama, Ryo Narita a Yosuke Sugino. Ženský element vo filme zastúpili herečky Shiori Kutsuna a Yuna Taira. Vo filme sa objavili aj také mená ako Yumi Asou, Kaoru Kobayashi, Eita Okuno či Toru Nomaguchi. Vo filme nebol jediný herec, ktorý by mi čo len trošičku prekážal.

Ak by som film Kiseki: Sobito of That Day mala vystihnúť jedným slovom, povedala by som, že bol komorný. Niekedy je však menej viac a pri tomto filme to jednoznačne platí. Príbeh je jednoduchý a obyčajný, ale ukazuje to, aký život skutočne je. Tento film nebol o GReeeeN a dokonca nebol ani o zubároch, ktorí sa stali popovými hviezdami. Bol o tom, ako si človek hľadá svoje miesto vo svete a ako ľahko sa v tom všetkom môže stratiť. Napriek tomu, že bolo všetko akoby vytrhnuté z každodenného života, ktorý vyzerá často pesimisticky, v človeku tento film prebúdza pocit nádeje.

Postáv vo filme nebolo veľa, spočítali by sme ich na prstoch oboch rúk. Neboli však čierno-biele a ploché. Každá postava mala svoju osobnosť a bola jedinečná. Predovšetkým charaktery Jina, Hira a ich otca boli zaujímavé, pretože sa postupne vyvíjali a bolo potrebné rozlišovať medzi tým, čo cítia a čo robia. S niektorými postavami sa okamžite stotožníte a iné vám asi budú nepríjemné, ale to by, aspoň podľa mňa, v dobrom filme malo byť.

Film mal úžasnú atmosféru, ktorú pravdepodobne môžu mať len japonské filmy. Štýl a prostredie bolo prosté, jemne mi pripomínalo filmy z predminulého desaťročia, ktoré patrili medzi moje prvé japonské filmy. Žiadna snaha o dosiahnutie niečoho dokonalého, čo lahodí oku, ale ukážka všedného sveta. Našťastie to perfektne fungovalo a krásne sa na to pozeralo.

Nakoniec by som Kiseki: Sobito of That Day odporučila každému, kto má rád japonské filmy. Pokiaľ ich máte radi a hľadáte filmový snímok zachytávajúci všedný život, tak vás toto nemôže sklamať. Možno tento film nebude každého šálka kávy, ale osobne by som povedala, že bol perfektný v tom, aký mal byť – bol perfektne obyčajný. Ešte dodám, že ak nepoznáte skupinu GReeeeN alebo nepatríte medzi jej fanúšikov, tak sa napriek tomu nebojte na tento film pozrieť.

Videli ste už film Kiseki: Sobito of That Day alebo to máte v pláne? Máte radi podobné filmy o každodennom živote?