Recenzia: Dráma Hana Yori Dango je o láske medzi bohatým chlapcom a chudobným dievčaťom, ktorá patrí do zlatého fondu japonskej kinematografie

Predstavme si kráľovnú japonských drám Hana Yori Dango, ktorá je nutnosťou v balíčku pre začiatočníkov, ktorí sa zoznamujú so svetom drám z juhovýchodnej Ázie. Príbeh o chudobnom dievčati, ktoré sa odvážne postaví skupine bohatých chlapcov, je ikonický.

Makino Tsukushi (Mao Inuoe) je chudobnou študentkou na strednej škole Eitoku Gakuen, do ktorej chodia študenti bohatých rodín v Japonsku. Na škole pôsobí skupinka štyroch chlapcov z najbohatších rodín, ktorá si hovorí Flower 4, skrátene F4: jej líder Domyoji Tsukasa (Matsumoto Jun), ďalej Hanazawa Rui (Oguri Shun), Nishikado Sojiro (Shota Matsuda) a Mimasaka Akira (Tsuyoshi Abe). Keďže sa nudia, voľné chvíle trávia šikanovaním spolužiakov. Ich šikanovanie začne červeným papierikom s označením F4 na skrinke vyhliadnutej obete šikany. Nikto nič nepovie, pretože rodičia chlapcov sú najväčší mecenáši školy. Makino sa tomu chce potichu vyhnúť, ale jedného dňa si Domyoji vyhliadne jej kamarátku a ona sa jej zastane. Ďalší deň si Makino nájde na skrinke červený papierik a šikanovanie môže beztrestne začať. Makino sa však nevzdáva. Sníva o svojej prvej láske, ktorou je tichý Rui pohrúžený do kníh, a nenávidí Domyojiho, ktorého raz z hnevu udrie do tváre, čím mu pripomenie jeho staršiu sestru. To odštartuje sériu udalostí, ktoré spôsobia, že sa dvojica do seba zaľúbi.

Dráma Hana Yori Dango vznikla v roku 2005 a bola natočená na motívy rovnomennej mangy autorky Yoko Kamio. V tejto recenzii sa budem venovať prvej sérii, ktorá má 9 častí, každá trvá 45 minút. Hana Yori Dango je jedna z prvých, ktoré som pozerala a ktorá ma vtiahla do sveta japonských filmov a drám, takže ku nej cítim nostalgiu. Pre mňa je zo všetkých verzií rôznych ázijských krajín na prvom mieste. Možno ostatné sú nákladnejšie a možno majú príťažlivejších hercov, ale stvárnenie príbehu japonskými hercami u mňa žiadna iná verzia neprekoná, aj keď rešpektujem ostatné verzie a teším sa z nich. Hana Yori Dango je slovné spojenie, ktoré sa v Japonsku používa často. Znamená „sladkosti nad kvetinami“. Poukazuje na ľudí, ktorí chodia na Hanami (kvetinový festival) a skôr ako o krásu kvetov sa zaujímajú o materialistické veci, ako je jedlo či kupovanie suvenírov. V tomto prípade, aj keď kvety predstavujú fyzický aspekt krásy, pre jednotlivca sú v praktickom zmysle zbytočné. Dango (symbol pre jedlo) nepredstavuje vizuálnu funkciu, ale je skôr výživou pre telo. Tento kontrast je použitý medzi Makino, skromnou dcérou zo strednej vrstvy, a elitnými študentami Eitoku Gakuen, ktorí sa chvália bohatstvom, materializmom a extravagantným životným štýlom.

Dráma znamenala prvú veľkú úlohu pre Inoue Mao, ktorá bola v prvej polovici drámy rovnako stará ako hrdinka v mange. Matsumoto Jun ako člen skupiny ARASHI prijal úlohu Domyojiho, ikonického zlého chlapca. Navždy si ho budem spájať s kučeravými vlasmi, pretože túto úlohu zahral vynikajúco. Oguri Shun zahral svojho Ruiho s jemnou šarmantnosťou. Zahrať ho bolo náročné, pretože išlo o mlčanlivú postavu, ktorú je jednoduché zobraziť jednorozmerne. Zvyšok vedľajších postáv tiež odviedol skvelé herectvo – od Domyojiho elegantnej a nadčasovej staršej sestry Shizuky Toda (Mayumi Sada) po Makinho mladšieho brata Susumu (Satoshi Tomiura). Meno Makino sa dá preložiť ako silná horská tráva, burina, ktorá dokáže vyrásť kdekoľvek, pretože má na to predpoklady. A presne táto „burina“ je obklopená „kvetmi“, ako sú bohaté deti na strednej škole, ktoré sú odmala zvyknuté na luxus a pri nízkopríjmovej situácii by neprežili.

V škole sa snaží učiť bez toho, aby si ju niekto všimol, konkrétne, aby si ju nevšimla skupinka chlapcov F4. Ide o elitnú skupinku štyroch synov enormne bohatých a vplyvných rodín v Japonsku. Mimasaka Akira, stvárnený Abe Tsuyoshim, je synom mocného lídra gangu, ktorý má slabosť na staršie ženy, Nishikado Sojiro, hraný Matsudom Shotom, je dedičom múzea umenia, je milovníkom podávania čajov a ukážkovým lámačom ženských sŕdc, do ktorého sa zahľadí kamarátka Makino Yuuki Matsuoka (hrá ju Aki Nishihara). Kórejská verzia bola k tomuto páru milosrdnejšia a romantickejšia. Prvým vyvoleným Makino je Hanazawa Rui, ktorý je vnukom lídra politickej strany, rezervovaný muž, ktorý má nevyliečené zlomené srdce. Na záver je tu Domyoji Tsukasa, moderný princ finančného sveta, jeho rodina vlastní najväčší konglomerát v Japonsku. Tieto pozície im dovoľujú, aby si spravili zo školy teritórium so svojimi pravidlami. Makino sa dostane do ich záujmu, keď sa zastane svojej kamarátky Sakurako Sanjyo (Megumi Sato), ktorá prišla zo zahraničia a ako jediná sa ku Makino správa priateľsky. Keď sa Makino ohradí voči Domyojimu a on si ju začína stále viac všímať, na scénu prichádza jeho staršia sestra Todo Shizuka, ktorá je dôvodom, prečo Makino začala študovať na prestížnej škole, pretože je jej vzorom.

Je veľkou radosťou pozerať sa na príbeh dvoch hlavných postáv, ako sa ich svety stretli a ako môžeme vnímať ich citeľnú chémiu. Nemyslím, že som bola jediná, ktorá tajne dúfala, že Inoue Mao a Matsumoto Jun spolu tajne chodia, pretože ich interakcia pred a za kamerou bola neskutočná a kričala z nich pravá láska – niekedy trápna, niekedy roztomilá, niekedy iritujúca, ale s vrúcnym srdcom. Soundtrack bol tiež veľmi pamätný, najmä niekoľko inštrumentálnych piesní. Spomeňme piesne, ktoré sa stali v prvej sérii ikonické: Flavor Of Life od Utada Hikaru alebo Planetarium speváčky Ai Otsuka. Na začiatku a konci každej časti znela pieseň Wish skupiny Arashi. Aj keď dráma občas pôsobí prehnane, je prebraná z mangy a jej duch bol pred obrazom zachovaný. Herecký tím spolu skvelo ladil a vytvoril priateľstvá na celý život (aj keď sa Matsumoto Jun a Oguri Shun poznajú od čias drámy Gokusen z roku 2003, najlepšími priateľmi sa stali až počas tohto natáčania). Drámu odporúčam ako začiatok pri zoznamovaní sa s japonskou kinematografiou, ale pokojne si ju môžu pozrieť aj skúsení diváci, ktorí hľadajú kúsok oddychu, relaxu a radosti. S anglickými titulkami si ju môžete pozrieť TU.

Pre veľký úspech sa dráma dočkala v roku 2007 pokračovania Hana Yori Dango 2 s 11 časťami. V nej Domyoji odišiel bez slova do New Yorku. Makino sa rozhodne ísť za ním, aby zistila, že mu matka dohodila partnerku. Zároveň Domyoji bojuje o srdce Makino, keďže Rui sa do nej zaľúbi. Tu znie legendárna pieseň Love So Sweet skupiny Arashi. V roku 2008 vznikol film Hana Yori Dango: Final, ktorý sleduje medové týždne dvojice a krádež rodinného šperku. Tvorcovia drámy sa po desiatich rokoch, v roku 2018, rozhodli pre voľné pokračovanie novej generácie F4. Dráma sa volá Hana Nochi Hare, ktorá má 11 častí. Príbeh nemá len japonské spracovanie. Už v roku 2001 bola natočená taiwanská verzia Meteor Garden, v roku 2009 pribudla kórejská verzia Boys Over Flowers, v roku 2018 vznikla čínska verzia Meteor Garden a najnovšie thajská verzia z roku 2021 s názvom F4 Thailand: Boys Over Flowers.